Sadeltvång...

T

TB-lover

Är det någon som har erfarenhet av häst med sadeltvång? Hur åtgärdar man detta? Hur beter sig era hästar? Min hoppar rakt upp och blir helt galen när jag sitter upp vissa dagar. Behöver råd och hjälp av någon som har erfarenhet av detta...

Sv: Sadeltvång...

Att dela upp sadling och uppsittning i små potioner.

Lägga på sadeln, sätta fast gjorden på första hålet på båda sidorna, vänta, ett hål till, vänta osv.

Sitt alltid upp från pall/sten eller likn. Klappa på sadeln på båda sidorna, för in en fot i stigbygeln, titta på hästen, är den med, så sitter du upp långsamt. Tryck inte ner dig för hårt i sadeln och skritta igång.

Kan även vara bra att leda några steg emellan när du spänner gjorden. Resårgjord är att föredra.

jag har kommit i kontakt med några st. under årens lopp (dock ej egna). en del har kastar sig, en del rest sig, andra laggt sig och en "störtat" i backen med mulen först (vilket resulterade i att pållen fick sys i mulen samt "fixa till" tänderna) den hästen stod uppbunden i stallgången och hade inte tidigare visat några symtom på "tvång"

det sägs att det beror på att en nerv kommer i kläm mellan frambenen/under sadelgjorden. vi har gjort som så att vi lagt på sadeln och knäppt runt gjorden (inte spännt) väntat lite och tagit ett hål åt gången, därimellan låtit hästen gå framåt några steg. även vi har föredragit gjord med resår på båda sidor. lett hästen en stund innan uppsittning.

helt enkelt tagit det väldigt försiktigt.

Kan berätta om min ungponny somhar sadeltvång,
Han är imp.Holland, och troligtvis misshandlad där, så det är mycket av det som beror på min hästs beteende,

Men kan berätta om när jag ska sadla honom,
Det går bra att lägga på sadel, sen får jag spänna ett hål,. gå lite med han och spänna ett hål till,, och fortsätta så, sen ta ner stigbyglarna försiktigt och gå liten sväng med han, Även longera lite i trav, Sen får någon hålla i honom i longerlina. och jag försöker sedan hoppa upp,, har jag tur går det utan problem, annars får han panikattack. och stegrar , bockar skjuter rygg och skenar,, det kan gå lite hur som helst,, Har gått bra en tid att sitta upp nu, men nu har han fått ett bakslag och får panikattackerna igen :/

Tycker verkligen synd om min lilla Ponny, <3

Min ponny har sadeltvång. Jag har märkt att det går bättre att sadla om hon får stå inne i boxen och inte vara uppbunden. Natruligtvis ta det lugnt och knäppa ett hål i taget. Jag sitter upp från stol, och lägger över benet och "sjunker" försiktigt ner i sadeln, alltså inte foten i stigbygeln. Skulle jag sitta av mitt i ridturen och måste upp igen, är det inga som helst problem att sitta upp från marken med foten i stigbygeln. Bara i början innan vi kommit igång.

Dela upp momenten som någon annan också skrev. Håll inte fast hästen, då blir attackerna värre. Jag sitter aldrig upp i närheten av stallet. Mycket av paniken min häst får har koppling till stallet.

Jag longerade alltid en stund innan jag satt upp, funkade bra.. Men kan bli jobbigt om det är långvarigt, inte alltid jättelätt att longera på tävlingsplats t.ex...
Efter nga månader testade jag att sitta upp utan att longera (till en början promenerade jag en stund istället), första gången var hon spänd.. Men sen har det varit lugnt! Har inte longerat sedan nyår :)

*KL* sök så finns det gamla trådar med massor med svar. Jag har skrivit låånga svar i flera av dem om min valack som hade extremt sadeltvång, men orkar inte skriva om allt igen.

Min häst har sadeltvång, dock inte så extrem som andras. Han visar obehag vid sadling och kan stundtals ha svårt att stå stilla vid uppsittning.

Jag försöker göra allting så lugnt och metodiskt jag kan när jag sadlar. De gånger han står ganska still får han massor med beröm. Att sitta upp från något hjälper också.

Ta kontakt med en bra NH-tränare tycker jag. De brukar ha en bra teori om hur man ska hantera såna problem. Jag läste i The Seven Games på NNHA att många hästar har aldrig fått bekanta sig med sadeln ordentligt. Därför kan det vara vettigt att "klappa" dem med padden (ev. shabrak ..) och liknande. Slänga upp den, dra ner den osv.

Sen kan du ju alltid fundera igenom helt varför problemet kommer. Hur reagerar hästen exakt när du försöker sitta upp, varför gör den det? Känner den sig trängd? Är det obehagligt när du kliver upp med en fot i stigbygeln? Kanske är det mer vettigt att hoppa upp direkt i sadeln ifrån en sten eller liknande? Felet många gör är att de missar att se hästen som en individ. De har alla varit med om olika saker som gör att de reagerar olika. Fundera också på hur hästen reagerar om du hoppar upp barbacka. Bara för att testa om du inte vågar ge dig ut på en barbackaritt. Kanske är det inte sadeln utan nåt annat?

Hoppas att dessa frågor kan ge dig en tankeställare om hur situationen ser ut från hästens synvinkel.

Min häst får panik om man spänner sadegjorden för hårt på en gång... Hon var med om en obehaglig händelse där (se inlägg ovan) troligtvis en nerv eller liknande kom ikläm, hon satte sig i princip ner på gången. Efter detta fick man sadla i boxen, ge morot/äpple när man spände gjorden, allt för att avdramatisera själva sadlingen.

Idag kan man sadla på gången även om hon sitter fast. Men fortfarande enligt principen "ett hål i taget".

Det är egentligen bäst om man spänner ett hål i taget oavsett om hästen har sadeltvång eller inte. Man tänker sällan så men det är ju faktiskt skönare för hästen än att man spänner allt på en gång. Jag kan själv tänka mig om jag skulle vara i hästens sits då, jag förstår om de bits och håller på.

Hej och tack för alla svar :)

Jag har börjat longera innan och sadelgjorden drar jag försiktigt och i etapper vilken häst jag än sadlar. Är nog inte så behagligt om man drar allt på en gång... Har köpt en fårskinnstunnel till sadelgjorden, tänker på detta med om ev någon nerv kommer ikläm. Har sökt på sadeltvång och läst andra trådar också där någon skrivit om att ev en nerv kommer ikläm... Sitter upp från pall...

Tycker att det blivit bättre men det är inte alla dagar som hon visar sadeltvång konstigt nog :confused:
Vissa dagar bryr hon sig inte och andra kan hon hoppa rakt upp och få en panikattack... fast det har blivit mycket bättre sedan jag började longera innan uppsittning :)

Har forskat lite i hennes bakgrund och en tidigare ägare och hennes medryttare har gett henne stryk när hon visat sadeltvång :mad:
Dom tyckte det var dumheter hon höll på med!

Jag tar det försiktigt och ger henne tid, hoppas att hon kan börja lita på mig till 100% och veta att jag aldrig skulle skada henne. Hon är ju mitt allt :love:

Är mycket tacksam för alla svar.

Börja med att utesluta att hästen har ont i dagsläget. Sitter sadeln verkligen som den ska? Har hästen något fysiskt problem?

Sadelprovare + hältutredning först tycker jag, först därefter kan man säga att det är en ren beteenderubbning.

Kanske har ni redan gjort allt detta?
Senaste hästen som jag hörde hade sadeltvång visade sig ha sammanväxta kotor och han förknippade förstås sadel och ryttare med förvärrad smärta.

Utöver vad som redan sagts, skaffa en BRA sadelgjord.

Den ska vara rejält bred, ganska styv, och ha mjuk stoppning mot hästen. Bred och styv är viktigt för att den ska fördela trycket över musklerna som löper på undersidfan av bröstkorgen. De flesta gjordar "knipsar av" bröstmusklerna, och det kan vara extremt obehagligt för hästen.

Mitt tips är att istället för att försöka lindra rädslan för sadeln, gör sadeln rolig!

Det enda du behöver är en klicker(finns att köpa i djuraffärer, då den används inom hundträning), ett kg skivade morötter och en stor dos lugn.

Börja med att få hästen att förstå att klicker betyder roligt. Be hästen om något enkelt, exempelvis att lyfta en hov. När hästen i detta fallet lyfter hoven, klicka direkt och ge sedan godis. Ägna någon dag åt att bara tala om för hästen att klicker är roligt. Snart kommer hästen be om att bli klickad och försöka lösa problemen själv. Det är dock viktigt att du klickar i rätt ögonblick så att du berömmer rätt sak. Lek med hästen, detta är något som både du och hästen kommer tycka är roligt och det är dessutom en riktig problemlösare.

När hästen förstår klickerns innebörd, börja med att få hästen att tycka att sadeln betyder lugn. Kanske hästen blir orolig bara du hämtar sadeln? Be hästen i så fall att nudda sadeln med mulen, så fort den närmar sig, klicka och ge godis för att sedan öka svårighetsgraden. Kanske ska hästen till slut hålla kvar mulen på sadeln. Fortsätt sedan med exempelvis en täckesgjord, lägg den över ryggen, när hästen är lugn, klicka och ge godis. Upprepa några gånger genom att ta bort den och lägga den på ryggen igen. När hästen är avslappnad, dvs sänker huvudet och lägger öronen åt sidan, klicka och ge godis. Öka svårighetsgraden genom att lägga den runt magen(utan att knäppa den) och när hästen slappnar av, klicka återigen. Upprepa. Knäpp sedan gjorden och leta efter samma lugn hos hästen. Knäpp upp, knäpp igen osv.

Klicka inte förrän hästen visar sig minsta avslappnad och ge den sedan en morotsbit. Det blir mycket klick i början men så småningom kommer hästen stå lugn genom hela sadlingen och enbart få klick och godis precis när du spänt sadelgjorden och den visar lugn.

Nu kan du börja med att lägga på schabraket eller vojlocken. Om det inte är några problem för hästen, lägg på sadeln. Här kommer säkert hästen att vara lite orolig. Ha sadeln på ryggen tills hästen är avslappnad, klicka, ge godis och ta sedan bort sadeln från ryggen. Lägg på den igen och upprepa processen tills hästen står helt avslappnat. Ta sedan sadelgjorden, lägg den mot magen utan att spänna den och öka svårighetsgraden även här då du efter en stund kan hålla den spänt mot magen(utan att spänna). Det är viktigt att varje gång hästen gör rätt och du klickar, ge den även eftergift, dvs i detta fallet släpp sadelgjorden samtidigt som du klickar. Ge sedan godis. Så småningom kan du spänna. Men glöm inte att ge den eftergift samtidigt som klick.

Detta kan vara bra att dela upp på flera dagar beroende på hur hästen reagerar, men sluta aldrig om inte hästen är helt avslappnad. Vänta också med att sitta upp förrän hästen känner sig helt trygg med sadeln. Du kan exempelvis börja att gå med hästen och använd även klickern här. Se även själv hur din häst reagerar och anpassa träningen därefter. Men jag lovar dig att sadeltvång är något som ni snart inte känner till ;P

Jag använde klickerträningen på min unghäst för att få bort hennes obehag för beröring på benen. I början vandrade hon omkring så fort jag bara la en hand högt upp på benet. Efter en kvart stod hon som ett ljus i väntan på att bli klickad. :laugh:

Jag har börjat inse att min unghäst nog har en smula sadeltvång. Inte så illa, men tänkte att det är bäst att återgärda innan det blir värre. Vid vänjning av sadeln var hon lugn och duktig och jag har aldrig spänt gjorden fort. Det ända är att hon vill gå i väg när jag lägger på sadeln. Först trodde jag att hon bara fånade sig (vilket är idiotiskt att tro eftersom hästar inte gör saker för att djävlas, även fast vi människor gärna förklarar det som så) men idag fick hon en lite krafitigare reaktion genom att skjuta rygg. Jag var medveten om problemet innan och tänkte att om jag vänder huvudet på henne så ser hon vad som ligger på ryggen och inte bara känner den. Då kom reaktionen, så det ska jag inte göra i fortsättningen. Sedan tog jag av den och lade på den upprepade gånger, då stod hon stilla och slappnade av. Ska göra så i fortsättningen, men har en fråga:

Vanligtvis är det ju bättre att en häst inte sitter fast om den har tvångskänslor, men när det gäller sadeltvång så verkar det som själva rörelsen hos hästen - när den går iväg från sadeln - är det som utlöser flyktreaktionen. Så: är det bäst att ha henne uppbunden eller ute i öppet som tex hagen? Vad tror ni?

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 253
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: slant98
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat