Sadeltvång?

linzan

Trådstartare
Fick hem en 3 åring för ca 1 månad sen och hade tänkt o börja väldigt försiktigt med honom eftersom han är lite sen. Tömkörning är ju kanon tänkte jag och började vänja honom vid träns och grejer på ryggen, Spände främre spännet på gjorden några gånger, inga problem sådär. Lite obehagligt tyckte han det var men sen så gjorde jag ju nåt så förbannat korkat och spände den "bakre" remmen också (är som på en sadel) och han fick fullständigt jäkla frispel. Dum som jag var så hade jag honom i boxen och han gick omkull och slog upp hela ansiktet så nu är han sydd så jag kan inte ens ha grimma på honom i nuläget men nu till frågan. Hur ska jag göra för att detta inte ska upprepa sig, han är väldigt känslig i sig själv, absolut ingen sur o elak häst utan bara lite ängslig. Vart ska jag vara när jag spänner? Hade jag varit i gången så hade han ju varit totalt sönderslagen eftersom det blir ju halt när dom härjar. Hur ska jag gå tillväga för att han inte ska få panik? Är ju rädd att han ska skada sig igen. Har en känsla av att det lär bli himla ehrm kul o rida in honom sen iaf ;) Men det får ta den tid det tar. Svårt att hitta någon duktig häromkring som kan hjälpa en med. Tacksam för tips om vilka gjordar som brukar funka bäst och andra metoder.

Sv: Sadeltvång?

När det händer sådana saker är det bäst att backa och ta allt från början, tycker jag.
Är han van vid att ha täcke på sig? Ta en filt och en mjuk täckesgjord och låt honom stå med det i boxen, gärna stå och äta samtidigt så han slappnar av.
Lägg på en vojlock och samma täckesgjord. Prova att dra åt den lite?
När detta går lugnt och fint- lägg på tömkörningsgjorden eller sadeln utan att spänna något, låt det bara ligga på hans rygg tills allt är lugnt.
Håll gjorden mot hans mage, släpp efter så fort han visar obehag. Håll på tills han är lugn.
Dra lite i gjorden, men utan att spänna fast den. Håll på tills han är lugn.
Prova att spänna fast, väldigt löst. Öka på efter hand, tänk på att han ska vara lugn innan du går till nästa steg. Låt det ta tid!!

Tänk på att han visar att han är lugn genom att sänka huvudet och/eller slicka sig om munnen, eller tugga på lite hö el dyl.

Lycka till!!

håller med ovanståande, ta det lugnt och en liten bit i taget. och stå utomhus! tex på en ridbana eller i en hage. ha inte träns på utan grimma. i fall han lägger sig eller sticker så är skaderisken minimal.

spänn gjorden på ridbanan inte i boxen...

Min 4 åring har också sadeltvång, han är riden i snart ett år men har fortfarande lite varje gång man spänner, nu lägger jag på sadel och gjord i stallet men spänner bara precis så den är ihopkopplad inte så att den spänner runt magen, det gör jag på ridbanan sen.

Brian-03
min 4 åring har haft sadeltvång och för mig tog det 1,5 år innan jag nu kan lägga på sadeln i stallet och spänna. men när jag har lägger på den så kan jag bara spänna lite försiktigt åt gången och det går jätte bra... jag har jobbat med honom ute på min ridbana för att få det att fungera med sadlingen och det har vart många svettiga timmar med honom.
Sen hans storlek var ju inte det bästa för mig, han är 176 cm och jag är bara 167. så det har varit jobbigt. Så det enda man kan göra är att se till att sadeln ligger bra och passar hästen, ha en gjord som inte lägger sig direkt spänd mot hästen när man spänner första hålet och att gjorden är mjuk.. för mig så fungerade det bäst när jag satte på en mjuk sadelgjordstunnel på gjorden. sen är det bara träning som gäller, att det blir en positiv upplevelse för hästen...;)

Tack för svaren, vi ska börja precis som ni har sagt så fort stygnen är borta och han har börjat lita på mig igen. Det är lätt o vara efterklok tyvärr

Tack för svaren, vi ska börja precis som ni har sagt så fort stygnen är borta och han har börjat lita på mig igen. Det är lätt o vara efterklok tyvärr

Du kan ju även prova med att någon ger honom lite godis medan du spänner gjorden lite grann. Då har han något annat att tänka på. Lycka till

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414
Kropp & Själ Juli 2016 ramlade jag av hästen, bet hål i läppen och fick sy ett par stygn på akuten (syddes på insidan av läppen men hade bitit helt...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: Thrillie
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: Lager
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 568
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar