linzan
Trådstartare
Fick hem en 3 åring för ca 1 månad sen och hade tänkt o börja väldigt försiktigt med honom eftersom han är lite sen. Tömkörning är ju kanon tänkte jag och började vänja honom vid träns och grejer på ryggen, Spände främre spännet på gjorden några gånger, inga problem sådär. Lite obehagligt tyckte han det var men sen så gjorde jag ju nåt så förbannat korkat och spände den "bakre" remmen också (är som på en sadel) och han fick fullständigt jäkla frispel. Dum som jag var så hade jag honom i boxen och han gick omkull och slog upp hela ansiktet så nu är han sydd så jag kan inte ens ha grimma på honom i nuläget men nu till frågan. Hur ska jag göra för att detta inte ska upprepa sig, han är väldigt känslig i sig själv, absolut ingen sur o elak häst utan bara lite ängslig. Vart ska jag vara när jag spänner? Hade jag varit i gången så hade han ju varit totalt sönderslagen eftersom det blir ju halt när dom härjar. Hur ska jag gå tillväga för att han inte ska få panik? Är ju rädd att han ska skada sig igen. Har en känsla av att det lär bli himla ehrm kul o rida in honom sen iaf Men det får ta den tid det tar. Svårt att hitta någon duktig häromkring som kan hjälpa en med. Tacksam för tips om vilka gjordar som brukar funka bäst och andra metoder.