Sadeltvång

Mazzz

Trådstartare
Det här med sadeltvång, jag har funderat lite på det.
Det finns en häst på en ridskola som alltid surar när man lägger på sadeln och spänner gjorden första gången, verkar vara värre nu när de har vinterpäls. Dock surar hästen inte när man spänner gjorden innan man sitter upp eller när man sitter upp.

För visst är viss form av sadeltvång pga att de har ont eller känner obehag av sadel?
Jag tycker att om så är fallet borde de i så fall även vara sura när man sitter upp och även när man spänner gjorden.

Har ni stött på någon häst som haft sadeltvång enbart när man sadlar, men sen inte visat något tecken alls på surhet när man ska sitta upp osv? Har ni lyckats få reda på vad det berodde på och hur hittade ni en lösning (om det ens går för alla, tänker det är nog individuellt)?
Mest nyfiken då jag vill lära mig inför framtiden. :)

Vissa hästar reagerar när gjorden spänns och då särskilt om den spänns för snabbt/för hårt. På vissa hästar är problemet en ickepassande sadel eller gjord (och det ska då självklart åtgärdas!) och i vissa fall är det en nerv som ligger ytligt på bröstbenet som kommer i kläm. Sadeltvång är precis som kolik ett samlingsnamn för problem vid sadling/när gjorden dras och kan därför visas mycket olika. Vissa hästar reagerar inte alls vid efterdragning varken från marken eller uppsuttet medans andra tycker att det är mycket obehagligt hela tiden.

På våran häst som hade sadeltvång hjälpte det med en lång gjord så att man kunde spänna löst först och sedan greja med annat och dra ett hål till då och då. Det är viktigt på alla hästar att alltid dra gjorden lika många hål på varje sida, alltså att man drar växelvis på höger och vänster sida, och på en häst med sadeltvång kan det vara helt avgörande. Det är också viktigt att stretcha frambenen när gjorden har spänts lite så att det inte blir skinn eller päls som veckat sig och hamnar i kläm. Våran häst var också mycket känslig för minsta lilla sadeln inte låg helt perfekt. Han var lätt att prova ut sadlar på på det viset att han genast visade vad han tyckte. Att hitta en sadel han tyckte om var däremot svårare.

Jag tänker att ridskolehästar har ofta varit med om att bli sadlade av många olika sorters människor och är därför skeptiska närde blir sadlade. Har själv en f d ridskolehäst som på ridskoletiden högg efter alla som sadlade henne. Numera ser hon bara sur ut när jag sadlar, om jag lägger på sadeln försiktigt och drar ett hål in taget så är det okej. Däremot hugger hon vilt omkring sig om någon annan försöker att sadla henne. Jag ser det inte som sadeltvång utan som en försvarsmekanism. Hon är inte ett dugg irriterad på skänkeln.

Nu när jag tänker efter så har hästen inte enbart varit sur vid sadling, utan även när man sätter på en bogskydd och sen lägger på täcket. Surheten med täcket verkar bara vara nu när det är vinter, så funderar ifall det har något med pälsen att göra, hm. Då hästen inte visar någon surhet under sommarhalvåret när man ska ha på täcke.

Vissa hästar försöker visa sitt missnöje genom att hugga, vid sadling, täckning, selning, borstning. Ofta är de sura på gjordarna men ibland kan det vara nåt annat som spökar.
Försvar.

Men de hästar som har uttalad sadeltvång uppvisar även annat beteende förutom att hugga, t ex skeptiska när sadeln kommer fram, vill inte stå still vid själva sadlingen, gjordspänningen, spända och nervösa. Går runt när man spänner gjorden.
Flyktbeteende.

Sen har jag träffat på en pålle som svimmade om gjorden spändes för snabbt

Tyckte TinyWiny svarade jättebra! Mitt arabsto kan göra sådär som ts beskriver när gjorden ska dras åt, men är helt tillfreds när den väl är åtdragen.
Jag började göra så att jag först lägger på sadeln och låter gjorden bara hänga, medan jag pratar med henne och kelar med henne. Sen tar jag gjorden och håller den mot henne en stund. Prat och kel. Drar ett hål, låter henne vara en kort stund, drar ett hål till. Sen tar jag ut henne och går en stund med henne, och under tiden drar jag ett hål i taget. Det är en liten procedur, men det har resulterat i att hon står helt stilla och inte spänner sig.

Sadeltvång är att nerver vid bröstbenet kommer i kläm när man lägger på en gjord. Alltså under magen på hästen. En häst med sadeltvång kan mycket väl vara helt lugn att sadla, till och med att du kan dra åt gjorden så länge den står still. När den sen rör sig händer det saker.
Det TS beskriver är en häst som finner obehag vid sadling, inte samma sak, dock inget man bara ska ignorera om jag fick bestämma. Det är så många som bara bortser från beteendet att "det är en sur häst" så får det vara bra med det. Ingen av mina hästar har någonsin reagerat på utrustningen, då har jag gjort nåt fel.

Sadeltvång är att nerver vid bröstbenet kommer i kläm när man lägger på en gjord. Alltså under magen på hästen. En häst med sadeltvång kan mycket väl vara helt lugn att sadla, till och med att du kan dra åt gjorden så länge den står still. När den sen rör sig händer det saker.
Det TS beskriver är en häst som finner obehag vid sadling, inte samma sak, dock inget man bara ska ignorera om jag fick bestämma. Det är så många som bara bortser från beteendet att "det är en sur häst" så får det vara bra med det. Ingen av mina hästar har någonsin reagerat på utrustningen, då har jag gjort nåt fel.

Så har jag också lärt mig; att sadeltvång är nerverna på undersidan som kläms och/eller är känsliga. Detta hette sadeltvång i början på 90-talet. Det andra var bara obehag eller ilska vis sadling. Frågade någon om en hästa hade sadeltvång så svarande man "nej, men han kan tycka det är obahagligt och bli lite sur". Då visste alla skillnaden liksom.

Jag vet faktiskt inte om det är rätt att verkligen kalla obehag och ilska samma sak, samlingsnamn, som nervkläm? När blev det så? Varför är det så?

Så har jag också lärt mig; att sadeltvång är nerverna på undersidan som kläms och/eller är känsliga. Detta hette sadeltvång i början på 90-talet. Det andra var bara obehag eller ilska vis sadling. Frågade någon om en hästa hade sadeltvång så svarande man "nej, men han kan tycka det är obahagligt och bli lite sur". Då visste alla skillnaden liksom.

Jag vet faktiskt inte om det är rätt att verkligen kalla obehag och ilska samma sak, samlingsnamn, som nervkläm? När blev det så? Varför är det så?

Jag har lärt mig att sadeltvång är när hästen reagerar kraftigt på sadling oavsett orsak. Att hästen är sur under sadling ser jag mer som ett handhavande problem eller att hästen har ickepassande utrustning och därför reagerar negativt.

Hmm, intressant. En snabb Google och det verkar som om ordet har bytt betydelse. Vilket jag tycker är synd.
De är lite samma med "stallmodig" det är inte att den är besvärlig i stallet eller så, utan att det blir cirkus när man sitter upp, efter att hästen samlat energi i stallet. En häst som bockar och far runt helt enkelt.

Jag vet att hästen i fråga har tappat muskler och tydligen surar den bara med vissa, så frågan är om det ens är sadeltvång då? För då borde det vara det oavsett vem som sadlar eller är jag helt ute och cyklar?
Hästen har alltid varit nyfiken när man kommer med sadeln och vill nosa och undersöka den med öronen framåt.

Jag vet att hästen i fråga har tappat muskler och tydligen surar den bara med vissa, så frågan är om det ens är sadeltvång då? För då borde det vara det oavsett vem som sadlar eller är jag helt ute och cyklar?
Hästen har alltid varit nyfiken när man kommer med sadeln och vill nosa och undersöka den med öronen framåt.

Det låter mer som handhavandefel i ditt fall. En häst med sadeltvång reagerar alltid men kan självklart reagera mer om det är någon som är burdus och oförsiktig som sadlar.

Att hästen har tappat muskler låter inte bra. Vet du varför? Vet du om sadeln har kollats sedan hästen börjat tappa? En anledning till att en häst tappar muskler kan vara opassande sadel.

Det låter mer som handhavandefel i ditt fall. En häst med sadeltvång reagerar alltid men kan självklart reagera mer om det är någon som är burdus och oförsiktig som sadlar.

Att hästen har tappat muskler låter inte bra. Vet du varför? Vet du om sadeln har kollats sedan hästen börjat tappa? En anledning till att en häst tappar muskler kan vara opassande sadel.
Handhavandefel? Jag undrar jag, då jag vet att samma person som hästen surat för nu, surande den inte för under sommarhalvåret, trots att personen gör på exakt samma sätt.

Att den tappat muskler är för att den inte blivit riden och nu ska sättas igång igen. Vad jag förstått så passar sadeln, är inte min häst men är ändå lite nyfiken, mest för jag vill försöka förstå varför hästen gör som den gör.

Hmm, intressant. En snabb Google och det verkar som om ordet har bytt betydelse. Vilket jag tycker är synd.
De är lite samma med "stallmodig" det är inte att den är besvärlig i stallet eller så, utan att det blir cirkus när man sitter upp, efter att hästen samlat energi i stallet. En häst som bockar och far runt helt enkelt.
Stallmodig för mig är när en häst stått och bara vilat och efter det inte vill lämna stallplan när den väl skall ridas. Det kan förvisso ge utryck i bocksprång och liknande men det är oviljan att lämna stallplan/kompisarna som kallas för stallmodig. Inte ett uttryck för överskottsenergi.

Handhavandefel? Jag undrar jag, då jag vet att samma person som hästen surat för nu, surande den inte för under sommarhalvåret, trots att personen gör på exakt samma sätt.

Att den tappat muskler är för att den inte blivit riden och nu ska sättas igång igen. Vad jag förstått så passar sadeln, är inte min häst men är ändå lite nyfiken, mest för jag vill försöka förstå varför hästen gör som den gör.

Om det är något som enbart uppstår på vinterhalvåret och personen gör likadant som på sommarhalvåret så är det något annat fel. Jag hade velat se över hästens foderstat då. För lite protein när vinterpälsen sätts kan ge sådana problem. Även obalans/brist i mineralbalansen kan ge sådana problem. Det kan också vara magproblem som i sin tur ger hudproblem. Det behöver inte vara något som syns utan som enbart känns för hästen. Det kan också vara så att hästen fryser och spänner sig och får ont i ryggen. Då är det ju inte så kul att få sadel på sig. Många hästar blir känsligare rent allmänt på vintern och då får man försöka anpassa så gott det går på olika sätt. Det viktiga är ändå att man inte ser det som att hästen är dum och blir arg utan att man lyssnar på hästen och försöker lösa dess problem. Man får prova sig fram tills man hittar något som fungerar. I ditt fall när hästen håller på att sättas igång kan det också handla om träningsvärk. Då kanske man får ta det ännu lugnare än vad man har gjort och kanske massera och stretcha hästen med jämna mellanrum.

En häst med sadeltvång reagerar mot gjorden, ej sadeln. Det du beskriver är ett tecken på ont i ryggen och dåligt passande sadel, inte sadeltvång. Har man sett sadeltvång en gång så går det inte att förväxla med något annat.

Egentligen borde det kallas gjordtvång. Som andra nämnt är det nerver som kommer i kläm eller är överkänsliga. Ofta kan det uppstå redan under födseln, stora föl drabbas oftare. En häst med gjordtvång kan kasta sig bakåt, bocka, skaka och tom gå omkull!

Jag har en häst med gjordtvång och han är helt symptomfri med vissa förhandsregler: Bred och mjuk sadelgjord (Cair, ELT eller magplatta), dra ett hål i taget, gå mellan varje hål, vara väldigt försiktig med att röra mig i sadeln första minuterna. Skulle jag sätta på en vanlig gjord och spänna som vanligt kastar han sig bakåt i panik, skakar och lugnar inte ner sig förrän gjorden spänns upp igen...

Jag vet hästar med gjordtvång (bra ord) som bara "svimmat" i gången. Dvs ingen panik eller kastning, bara svimmat och ramlat ihop.

Det här med sadeltvång, jag har funderat lite på det.
Det finns en häst på en ridskola som alltid surar när man lägger på sadeln och spänner gjorden första gången, verkar vara värre nu när de har vinterpäls. Dock surar hästen inte när man spänner gjorden innan man sitter upp eller när man sitter upp.

För visst är viss form av sadeltvång pga att de har ont eller känner obehag av sadel?
Jag tycker att om så är fallet borde de i så fall även vara sura när man sitter upp och även när man spänner gjorden.

Har ni stött på någon häst som haft sadeltvång enbart när man sadlar, men sen inte visat något tecken alls på surhet när man ska sitta upp osv? Har ni lyckats få reda på vad det berodde på och hur hittade ni en lösning (om det ens går för alla, tänker det är nog individuellt)?
Mest nyfiken då jag vill lära mig inför framtiden. :)
Tror det finns folk på ridskola som sadlar och sedan drar allt vad de orkar direkt istället för att ta första hålet och sedan långsamt kava sig uppåt. Tycker ridskolehästar allmänt brukar bli lite tacksamma om man tar det långsamt och spänner det sista när man gått in i ridhuset innan man sitter upp och sedan kikar på det allra sista när man skrittat en bit till (om man har pall) och att den inte sitter för hårt när man är klar. (Skulle ju inte säga att jag tror det är ett ovanligt beteende direkt att vara nervös inför när sadelgjorden ska dras första gången som ridskolehäst. Det räcker ju med att en eller två har hanterat det fel för att hästen ska bli stressad varje gång.)

Senast ändrad:
Tror det finns folk på ridskola som sadlar och sedan drar allt vad de orkar direkt istället för att ta första hålet och sedan långsamt kava sig uppåt. Tycker ridskolehästar allmänt brukar bli lite tacksamma om man tar det långsamt och spänner det sista när man gått in i ridhuset innan man sitter upp och sedan kikar på det allra sista när man skrittat en bit till (om man har pall) och att den inte sitter för hårt när man är klar. (Skulle ju inte säga att jag tror det är ett ovanligt beteende direkt att vara nervös inför när sadelgjorden ska dras första gången som ridskolehäst. Det räcker ju med att en eller två har hanterat det fel för att hästen ska bli stressad varje gång.)
Fast jag upplever precis som Centaur, att man med begreppet "sadeltvång" menar två lika men relevant olika saker, och därför ofta pratar förbi varandra.

1. Klassiskt sadeltvång där hästen reagerar när gjorden spänns - orsak att nerver kommer i kläm. Håller med om att det snarare borde heta gjordtvång.

2. Uppförandeförändring vid sadling där hästen inte står still, hugger, surar osv - orsak en illapassande sadel.

Ridskolehästarna på min tid hade iaf typ 2. Dessa kan bli i stort sett besvärsfria genom att ha en bra anpassad sadel som placeras korrekt på ryggen. Dessa hästar kan man märka, att de kan sura mot en viss sadel redan när den läggs på, innan man ens börjat spänna sadelgjorden, medan andra sadlar inte ger någon reaktion. De är bara tydliga individer och visar dig vari deras obehag ligger.

De riktiga av typ 1 som jag beskriver ovan är inte alls lika vanliga, men de finns även de, därute. Och där krävs utöver en välsittande sadel (och den kan sitta hur jäkla perfekt som helst, det är gjorden de reagerar på) så måste även gjorden vara bred, mjuk och välanpassad, och spännas på ett ytterst långsamt sätt, för att stora reaktioner inte ska uppstå.

Jag har en klassisk och äkta sadeltvångs (gjortvångs) häst. Han vill INTE ha breda gjordar, ju smalare ju bättre i hans värld.
Det som är allra viktigast när det gäller honom är att allt görs efter samma rutiner. Numera är sadlingen relativt problemfri men uppsittningarna är fortfarande lite väl spännande. Det tar alltid ett par minuter innan han andas ut och blir "safe".
Har han inte haft sadel på ett par dagar gäller att vara extra uppmärksam och har det gått längre tid än så är det inte värt att försöka sitta upp utan att lina ett par minuter först.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur