Jo precis, så har jag också uppfattat sadeltvång, dvs sadeltvång beror på nerver och hästen behöver inte reagera när man lägger på sadeln, men om man drar gjorden hårt och sitter upp utan att ha skrittat fram några steg så kan det bli farligt. Har aldrig sett den typen.Fast jag upplever precis som Centaur, att man med begreppet "sadeltvång" menar två lika men relevant olika saker, och därför ofta pratar förbi varandra.
1. Klassiskt sadeltvång där hästen reagerar när gjorden spänns - orsak att nerver kommer i kläm. Håller med om att det snarare borde heta gjordtvång.
2. Uppförandeförändring vid sadling där hästen inte står still, hugger, surar osv - orsak en illapassande sadel.
Ridskolehästarna på min tid hade iaf typ 2. Dessa kan bli i stort sett besvärsfria genom att ha en bra anpassad sadel som placeras korrekt på ryggen. Dessa hästar kan man märka, att de kan sura mot en viss sadel redan när den läggs på, innan man ens börjat spänna sadelgjorden, medan andra sadlar inte ger någon reaktion. De är bara tydliga individer och visar dig vari deras obehag ligger.
De riktiga av typ 1 som jag beskriver ovan är inte alls lika vanliga, men de finns även de, därute. Och där krävs utöver en välsittande sadel (och den kan sitta hur jäkla perfekt som helst, det är gjorden de reagerar på) så måste även gjorden vara bred, mjuk och välanpassad, och spännas på ett ytterst långsamt sätt, för att stora reaktioner inte ska uppstå.
Det andra är helt rätt och slätt ogillande av att man sadlar eller ogillande av en sadel och det är ju helt normalt och rimligt att oroa sig över att sadelgjorden ska dras om enstaka personer är hårdhänta eller att inte tycka om en sadel. Den varianten har jag sett en hel del av. Det behöver ju inte ens vara fel på sadeln eller att personen kommer att dra gjorden hårt, det räcker antagligen med att hästen är orolig för att sadeln ska vara obehaglig eller blivit lagd fel eller orolig över att sadelgjorden plötsligt ska dras stenhårt. (Det gäller nog att rätt sadel kommer på helt rätt väldigt många gånger på rad för att ett sådant beteende ska gå över, varje gång någon gör fel eller råkar ta fel sadel blir det förstärkt.)
Men nu verkar det ju vara så att det sista går under samma namn som det första för vissa och ts beskrev i mina tankar variant nr två, hästen gillar inte att bli sadlad, den är orolig. Och det är ganska ofta löst genom att vara försiktig och långsam och inte spänna gjorden hårt direkt utan pö om pö. Inte för alla ridskolehästar, men jag tycker oftast att de slappnar av när de märker att man bara tog ett hål på gjorden i stallet.
Senast ändrad: