Sadelträsket...bomlös-skolsadel-läderbom?

I

icen

Som sagt djupt nere i sadelträsket befinner jag mig just nu :cry:

Har en del funderingar på olika alternativ och tänkte be er bukefalister om lite råd.

Bakgrund är följande: Min pålle - 15 årig anglovalack med känslig rygg, med kissing spine har nu efter ett års arbete med akademisk ridkonst blivit för rak i ryggen för sin gammla sadel. En Passier Optimum som jag bara älskade :d Inget annat att göra än att sälja den. Så nu är jag sadellös :cry:

Det jag har provat är starTrekks Espaniola och espaniola Delux.
Deluxen var ok, men inget som jag skulle vilja köpa. Så ingen av dom är intressanta. Även provat en Epona med läderbom, den låg som en smäck på hästen, men sadeln funkar inte för mig som ryttare.

Det jag är ute efteri med en sadel är För min del: gällande sitsen så vill jag sitta stadigt, i sadlar som espaniolan saknar jag stöd för benen, i galopp arbete och vid skogsridning speciellt. Har även en lite rumpa så sitsen måste vara liten.

Men sen vill jag för hästen skull komma åt den fantastiska anläggningsytan som en skolsadel har, typ som Eponan som låg helt underbart. Sen är frågan om hans trivs med läderbom eller ej, ska på kurs i helgen och ska då få låna eponan och rida två pass i hoppas jag kan få nått hum om han giller det eller ej.
Det verkar svårt att hitta en sadel som kombinerar mina två olika krav.

De sadlar som jag är främst intresserade av är:
Renaissance
Zaldi Lusitano
Amazonas birgitta
Trekker master II

Alla som har info, bilder om dessa sadlar allt är välkommet även tips på andra sadlar som skulle kunna tänkas funka...

tack på förhand!
 
Sv: Sadelträsket...bomlös-skolsadel-läderbom?

Ja du det är inte enkelt! Det är ju svårt att säga vilken sadel någon annan ska ha själv har jag en Amazonas Elisabeth med ultraflexbom och en Amazonas jean darc med läderbom.
Jag trivs bra i båda sadlarna!
Om du vill ha lite mer stöd så rekommenderar jag Elisabeth sadeln, med din hästs bakgrund så skulle jag nog prova en med läderbom.
 
Sv: Sadelträsket...bomlös-skolsadel-läderbom?

Amazonas Birgitta hjälper ryttaren mycket och man sitter stadigt och bra:) de andra har jag ingen erfarenhet av alls tyvärr. :)
 
Sv: Sadelträsket...bomlös-skolsadel-läderbom?

Jag skulle INTE rekommendera Amazonas.... Eponan är lyx och ecuyeren likabra men ger bättre stöd om man inte är 100 i sitsen ännu. Bra att du lagt star trekk åt sidan.
 
Sv: Sadelträsket...bomlös-skolsadel-läderbom?

Lite kl

I sin funktion tycker jag att Ecuyer är bra, dock var min av usel läderkvalitet för den summan som den ändå kostade. Vet inte om de har varierat i kvaliteten?

Eponan har dock fin läderkvalitet :)
 
Sv: Sadelträsket...bomlös-skolsadel-läderbom?

Kan du inte precisera varför lite. Alltså varför du inte rek Amazonas??
 
Sv: Sadelträsket...bomlös-skolsadel-läderbom?

Hej

nu har jag ingen aning om vad det var med eponan som inte passade din sits
men jag fick låna en epona o rida i när jag var på praktik i våras och min häst älskade den och den låg kanon på honom
för min del med sitsen så var den helt ok- det funkade liksom bättre än många andra sadlar jag provat men ändå inte helt bra MEN sen fick jag prova att rida i eponan med ett fårskinn
OOHH MY GOD:love: vad underbart, det blev en helt annan känsla sitsen blev mkt bättre och stadigare och jaa det blev helt perfekt helt enkelt:bump: Så äntligen!!!! fann jag en sadel som passar både mej och hästen som handske i handen:banana::banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Okej. :) Jag har absolut ingen koll alls på det här med sadlar utan bom. Hjälp mig är ni rara! Läget är så att min häst har vilat...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 981
Senast: mishima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp