Bomlös sadel?

Sv: Bomlös sadel?

Här är ännu en som funderar på bomlös sadel :)
Min gamle man trivs inte riktigt med någon bomsadel som vi haft/provat, och då blir det automatiskt att jag inte trivs heller.

Så vi ska ta en en Masterback dressyr och prova. Ska bli spännande och se vad han tycker då :)

Någon som har erfarenhet av sadlar från Masterback?
 
Sv: Bomlös sadel?

Jag har en MB nu och haft en just innan också. Gillar dem som f-n MEN båda dem är i uselt läder. Jag har ju valt att ha en MB ändå eftersom det i övrigt är en mkt bra sadel både för hästen och mig MEN läderkvalitén är ett stort minus. Sen kan ju de nya modellerna som kommer nu vara i bättre kvalla men jag vet fler som noterat att lädret är långt ifrån det bästa...
 
Sv: Bomlös sadel?

När du skriver att det är usel kvalitét på lädret i MB-sadlarna, hur gamla sadlar refererar du då till?

Jag tittar själv på MB just nu, så det är intressant att få lite mer fakta från verkligheten. Lädret ska nu vara i klass A+ i sadlarna, men hur länge det varit så framgår inte. Jag får passa på att fråga Annica nästa gång.
 
Sv: Bomlös sadel?

Tack! Det var nog sjunde gången vi galopperade på flera, flera månader (Hon har haft en spricka i ett framknä.)
Så jag tycker att jag mest sitter och drar henne i munnen. :o
 
Sv: Bomlös sadel?

Tack å hennes vägnar! Min lilla tank, inte klokt att hon blir 18 nästa år. Pigg som en spigg är hon dock. :D

Den är helt okej, Monster älskar den och skulle nog tillbe hängaren den har i sadelkammaren om hon fick.

Hennes massör sållar sig även gruppen med trogna. Hennes rygg har aldrig varit så fin, och så fort jag lånar en dressyrsadel
nu så känns det i ryggen på henne. Därav min panik. Jag vill ha en dressyrsadel! Det här var bara en tillfällig lösning ju! :p

Jag är inte lika förtjust även om jag gillar den. Jag är ju van vid sadlar med supermycket stöd så jag tycker att jag
sitter lite löst i den, speciellt i traven, som jag redan i vanliga fall har mycket svårt för. Hon rör sig inte så mycket i
benen i sina gångarter, men hon rör sig som om hela havet stormar i ryggen. :rofl:
 
Sv: Bomlös sadel?

Den ena var tre år gammal, den andra är köpt nyligen och riden i ngra veckor och nog f-n börjar det synas slitmärken efter stiglädren redan nu... Så ja, läderkvallan är inget kul.
 
Sv: Bomlös sadel?

Ok, då är det förmodligen samma läderkvalitet som gäller fortfarande.

Jag har en lånesadel hemma just nu, som är riden en del i tidigare, så jag ska titta extra noga efter slitagemärken på den.

Det är förstås synd att lädret inte är ännu lite bättre, men det hade också avspeglats i priset. Ska jag utgå ifrån att sadlarna inte är direkt prisvärda med tanke på lädrets kvalitet? En Sensation Ride kostar trots allt 3-4000 mer, men det är kanske att jämföra äpplen och päron?
 

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: LG68
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
771
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp