Bomlös sadel?

Sv: Bomlös sadel?

Min glider åt sidan vid uppsittning(men då har jag också en tunna till häst) men efter att ha ridit i den en stund så är det precis som att den formar sig och då ligger den stadigt. Då glider den inget om man sitter av och sedan sitter upp igen.:laugh: Har en barefoot Stella(samma som cherokee typ).
 
Sv: Bomlös sadel?

Något gammal tråd men tänkte att jag kan skriva ngt ändå.

Det går att byta till vanliga läder (eller T-webbers) på Sensation-sadlarna men om man har G3-sits med stängda stigläderringar under sitsen får man tänka på att stiglädren blir låsta där uppe. ÅF rekommenderade inte att använda vanliga läder öht till de stängda ringarna men det är ju upp till var och en hur stor risk de tror att det är att man ramlar av och fastnar.

Själv löste jag problemet med stigbyglarna genom att göra en variant av upphängning som jag sett på en spansk sadel tidigare. Jag fäste sporr-remmar i ringarna vid sadelns framvalv och när jag vill hänga upp stigbyglarna (om jag har originallösningen där lädren fästs nertill på kåpan också) drar jag upp dem längs lädren en bit och knäpper sedan fast dem i sporr-remmarna. Funkar rätt bra för att få dem ur vägen :D

När jag har T-webbers lägger jag helt enkelt bara stiglädren över sitsen när jag hänger upp sadeln.
 
Sv: Bomlös sadel?

Ja! Men jösses vilken bra idé med sporrar-remmar..!
jag håller på att bli tokig på de svängande stigbyglarna. Vi har MÅNGA smala broar som jag leder hästarna över när vi rider i skogarna och de slår i så det dånar + att jag är rädd att de ska fastna.

Jag har säkerhetsstigbyglar med helt öppen sida, men inte de dyra som är specialgjorda för ändamålet utan helt vanliga som det ska sitta en snodd på egentligen. Vänder man öppna sidan in mot hästen märks det inte.
 
Sv: Bomlös sadel?

Då borde det ju kunna gå att göra någon variant med knäpp-spänne eller kanske kraftigare kardborre så att det är enklare att fästa upp stigbyglarna när ni är vid broarna. Sporr-remmarna är bra, de har funkat perfekt för mig när jag hängt upp sadeln men det kan bli lite drygt om man står mitt på vägen under en ridtur och ska försöka spänna dem. tar ju lite tid och det är inte alltid hästen håller med om att det är nödvändigt :p. Då tror jag det skulle vara enklare med nån typ av rem med snabb-knäppe eller dylikt. Annars rekommenderar jag skarpt att iaf testa :D

Är ju en relativt billig lösning också. från början hade jag enkla balsnören i sadelringarna som jag band upp stigbyglarna med men det höll inte i längden eftersom det tog för lång tid att knyta snörena.
 
Sv: Bomlös sadel?

SMART! Thank you, nu ska jag fixa sporremmar. Jag har ju till och med en sådan lösning på just min spanska del.
 
Sv: Bomlös sadel?

Jag satte helt enkelt en karbinhake i ringen och trär på stigbygeln på den när jag behöver få upp byglarna. Enklare och snabbare än en rem.
 
Sv: Bomlös sadel?

Den repar inte sadeln då? Det är just det jag är lite orolig för. Brukar själv ta bort sporr-remmarna och ha dem i fickan när jag rider. de är ju forvisso rätt lätta så tror inte de skulle repa på det sättet men better safe than sorry på en 14 000 kronors sadel
 
Sv: Bomlös sadel?

Ah - reprisken kan jag inte säga säkert förstås. Jag har tillämpat principen på en annan sadel (Hectorsadel) och den blev inte repad i alla fall. Men det är ju förstås en risk jag förstår att ni inte är beredda att ta om ringen sitter så till att det kan bli repor.
 
Sv: Bomlös sadel?

Det var smart med kardborreremmar! Det ska jag testa på min bomlösa sadel. Tack för tipset! :bow:
 
Sv: Bomlös sadel?

Ni verkar vara ett gäng här som har koll på bomlösasadlar så jag tänkte passa på och be om lite tipps och råd. :)

Jag fick hem min häst (5årig arab) för drygt ett år sedan (han var då presis inriden, med westernsadel). Har sedan dess provat flera sadelutprovare och olika bomsadlar men så fort jag rider med sadel får han ont i ländryggen, men då jag rider barbacka går det bra. Har sökt en massa om olika sadeltyper och tror att en bomlös skulle kunna vara något för oss. Har aldrig haft en, eller sett någon sådan i verkligheten. Har heller ingen bekant som har det. Hur är de? Tror ni det kan vara något för oss?

Har kikat runt lite på nätet och hittat Sensation Ride sadlarna och även Master Back. Finns det fler varianter? Vad rekommenderar ni för märken?

Hur är hantteringsskillnaderna är det gäller "iläggen" om de går att ta ut eller om de är inbyggda?

Vet in någon i mellansverige som säljer bomlösasadlar?

Nu blev det många frågor :)
 
Sv: Bomlös sadel?

Kikade lite på din sida, vilken söt tjej du har :) Såg att du har en Sensation hybrid, hur är den? De ser så fina ut på bilderna!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bomlös sadel?

Man kan väl köpa en ryggplatta till G4-sits och sätta på G3? Så får man öppna ringar till stiglädren.
 
Sv: Bomlös sadel?

Hybriden är en skön sadel för uteritt, men också för dressyr.
Om du är intresserad kan du få prova den,eftersom du verkar bo i närheten ((och har en söt arab:)) det är ju svårt att förklara hur den känns att rida i , och det är säkert olika hur den fungerar på olika hästar.
 
Sv: Bomlös sadel?

Vill bara tack för ditt erbjudande! Så himla snällt! :)
 
Sv: Bomlös sadel?

Jag har en star treek deluxe s2 fast jag själv har storlke 34 i byxor. Har även provat espaniolan och den största skillnaden är att deluxe är mer uppbyggd och i espaniolan sitter man lite bredare. Dock skiljer det bara 2 cm på s1 och s2 och jag har provat båda storlekarna och känner ingen direkt skillnad under ridning. Men sadeln är jätteskön och verkligen att rekomendera!! ska dock sälja/byta min då jag för tillfället har en svart och har gått över till brunt!. Men om du vill ha en sadel som passar för det mesta och som inte låser ryttaren är den perfekt!
 
Sv: Bomlös sadel?

Men nu letar jag efter en bomlös i dressyrmodell. Någon som har tips? Vill inte ha dressyrsadeln ifrån startrekk.

Ponnymonster har sagt sitt, hon vill inte ha en bomsadel till för allt i världen. :o
 
Sv: Bomlös sadel?

Köpte en Hidalgo, men spansk modell, (direkt från Österrike) och dom har ju några dressyrsadlar men läderbom, vet att Sissu ridit i en sån, kan ju var värt att kolla upp, nu när euron är så billig så blir det ganska billigt att köpa därifrån och kostar bara 270 kr att skicka hit.
 

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: LG68
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
771
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp