Bomlös sadel?

Sv: Bomlös sadel?

Vad är det som inte är bra med Childericen. :love: Den är extremt mjuk och man kommer nära hästen. :)

Hur kommer det sig att du inte rekommenderar en sadel med läderbom? Är de sadlarna hårda?
 
Sv: Bomlös sadel?

Nästan allt åker fram och runt på min boll, men tack för tipset!

Den ser dock ganska lång ut på de bilder jag sett? Frökenfräken har en ganska ont om plats till en sadel och en känslig ländrygg.
 
Sv: Bomlös sadel?

Tusen tack för tispen! Jag rider ut väldigt mycket, när hästen är frisk, men jag rider mestadels dressyr ute och har inget behov av att
stå upp i lätt sits, men jag behöver kunna rida lätt i sadeln.

Hur är det läderbomsadlar fungerar? Den du visar ser faktiskt snygg ut för att vara en (nära på) fyrkantig sadel! :D
Hur passar man in dessa? Och behöver man köpa en ny så fort hästen ändrar sig lite? eller anpassar de sig?
 
Sv: Bomlös sadel?

Tittade in på Amazonas hemsida och hittade en sadel med inställbar bomvidd, som hette D´Artagnan. Någon som vet vilken typ av rygg dessa sadlar passar?
Låter onekligen bekvämt att kunna ändra bomvidd, till och med när man sitter i sadeln.

Är det någon som vet om det finns det sådana sadlar man kan ändra bomvidd själv på i dressyrmodell också?
Bates och Wintec med utbytbart kopparjärn tycker jag inte om, alls.
 
Sv: Bomlös sadel?

Själva bommen i en sadel med läderbom är uppbyggd av flera lager läder, vilket jag tycker släpper igenom mycket känsla från hästen men samtidigt är uppbyggt så att man slipper sitta så väldigt brett över hästen. Jag kommer alltså upp lite mer i sadeln med läderbom än den bomlösa, vilket ju är skönt då jag har så breda hästar.

Min Elisabeth finns i tre olika vidder, och jag provade ut min sadel hos återförsäljaren (horse-vision.se). De är duktiga på de olika sadlarna, och då de kostar en del tycker jag att det är superviktigt att de passar bra. Min sadel glider åt sidan lite i galoppen, och den går inte att rida lätt i. Men som dressyrsadel är den wunderbar på många sätt- bekväm, hästen rör sig väldigt fritt, ger en korrekt sits och är lätt att hålla fräsch.

Jag vet inte hur pass flexibla sadlarna är när hästen ändrar sig, men de är ju betydligt mjukare i konstruktionen än en bomsadel så det borde inte vara några problem!
 
Sv: Bomlös sadel?

Deuber har dressyrsadlar som man kan ändra vidden på, tror det är på samma vis som Amazonas (har för mig att det Amazonas sadlar sys upp av D&P/på samma ställe). Ultraflexbom kallas de, och sen har de dressyrsadlar med läderbom också.
 
Sv: Bomlös sadel?

Tusen tack för svar! Nu blev jag lite klokare!

Jocelyn; Tack! Vet du vad Deuber passar på för slags ryggar?
 
Sv: Bomlös sadel?

*kl*
Har oxå lite funderingar om Barefoot sadlarna. :) Var först inne på en Pfiff bomlös men tycker att Barefoot verkar vara bättre... Frågan är då vilken..?? Är mest inne på Cheyenne eller Cherokee... Har en liten (145cm!), nätt varmblodstjej, vilken kan passa bäst?

Passar på att fråga om pad oxå när jag ändå är i farten! XD

Någon som har provat Heather Moffetts interpad? Tycker den verkar bra eftersom man kan ha sina vanliga schabrak under, lite lättare och smidigare att tvätta ^^ Eller finns det någon som har andra erfarenheter? Och passar den under Barefoot sadlarna?
 
Sv: Bomlös sadel?

Jag vet tyvärr inte så mycket mer än så om dem, kan ev höra mig lite för i början på nästa vecka om det är intressant.

Dock är mina erfarenheter av D&P att de är ganska långsamma.. Har för mig att jag hörde att de blivit av med en sadelmakare så de är lite underbemannade för tillfället. Och du lär vilja ha en sadel ganska omgående för att kunna sätta igång henne? Men jag vet eg inte så mycket, det kan mycket väl gå snabbt och smidigt :)
 
Sv: Bomlös sadel?

Jag har funderat på att köpa en bomlös sadel till mitt russ, 132 cm ganska smal över ryggen.
Men jag har aldrig varken ridit i eller provat någon bomlös på honom.
Har ni något tips på sadel som kan passa en sådan liten häst ;)
Just nuhar vi en syntet sadel med bom som främst gör att jag sitter dåligt och det påverkar ju honom. Utan någon i sadeln sitter det hyfsat bra:crazy:
 
Sv: Bomlös sadel?

Jag har en cherokee(dock specialutgåvan Stella)! Tog ett tag innan jag vande mig vid den men nu tycker jag jätte mycket om den förutom bredden! Och sen har man ingen användning av knästöden.. Dom verkar mest bara sitta där för syns skull.

Så länge inte din häst har för hög manke så går det nog bra.:laugh:
Jag har paden som hör till sadeln och som finns på stallv*ås hemsida:laugh:
 
Sv: Bomlös sadel?

jag har provat barefoot london på min tunna till häst (islänning). den ena satt ok, den andra (precis likadan) åkte fram ,hur mycket som helst.de var jättebreda att sitta i,inte allför bekväma (storlek 1).
men sedan..köpte jag en sensation ride, G3, o den är helt underbar,mjuk som moln som nån skrev, lätt, bekväm,ser ut och jag upplever den som en sadel, inte nån soffkudde.helt underbar,men kanske lite väl dyr om du bara skall ha den nån månad,men provar du tror jag inte du vill ha nåt annat..;)
 
Sv: Bomlös sadel?

Nån som har provat Barefoot Nevada?
Bra, dålig?
 
Sv: Bomlös sadel?

Jag har en Trekker Master Dressage till min häst, funkar alldeles utmärkt!!
Dock ser sadeln en aning "stor" ut, den är liksom stor i formatet på något sätt, men det är nog för att den ska vara stabil tror jag. Ser ut som en vanlig dressursadel annars, ingen har sagt att den ser underlig ut direkt....
Jä'tteskön, stora knästöd, snurrar inte vid uppsittning utan pall, dock är det ju ändå bra att använda pall, eller sitta upp från båda sidorna så inte sadeln blir skev med tiden.
Köpte den som en ren chansning för fyra år sedan till mitt halvblod som det var svårt att hitta sadel till, och det märktes DIREKT att han trivdes i den!!! Steget blev större och galoppen mycket friare!!! En befrielse. När sedan den hästen gick bort fick min unghäst ta över den, en frieser som var smal och gänglig när jag började använda sadeln till honom, men den låg prima på honom ändå. nu växer sadeln med honom tack vare att den ju går att bja ut hur mycket som helst!! Inte dumt alls. Kan rekommendera en sådan sadel!
 
Sv: Bomlös sadel?

En liten fråga kring BF sadlarna, glider de mycket sidledes? Jag har själv en ST Espanola men har börjat snegla lite på BF London. Till ST behövs det ingen uppsittningspall och den gider ingenstans, ial inte sidledes, men hur är det med BF sadlarna? Ligger de lika stadigt eller balanserar man helt upp sig själv som om man skulle rida barbacka med stigläder lagda över hästens rygg?
 
Sv: Bomlös sadel?

KL*

Någon som vet om det kommer någon till globen med bomlösa sadlar?

Jag vet dock inte om hästen kommer att gå att rida på igen, men om hon skulle bli ridbar igen så
kan jag i alla fall titta lite smått på sadlar, såvida det kommer några som säljer det till globen. :)
 
Sv: Bomlös sadel?

De BF sadlar jag har varit i kontakt med har varit väldigt långa och inte riktigt velat ligga stilla. Men det finns många (bla. här på buke) som är jättenöjda med sina BF!

Jag har en sensationride också, och den är helt underbar.
Precis som någon annan skrev så är det ett besvär att man inte kan "hänga upp" stigbyglarna, men å andra sidan kan man läsa det rätt enkelt med att byta till helt vanliga stigläder! :)
 
Sv: Bomlös sadel?

Jag har inte ens tänkt på att det går smidigt att byta till vanliga stigläder, men det gör det alltså?

Min Senastion glider inte, men min Elisabeth gör det i galopp.
 

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: LG68
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
771
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp