Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Lovisaleonora_ skrev:
Nu kastar jag mig med berått mod in i diskussionen om koppjärn/forks. C_L: hade det varit möjligt att (på egen risk givetvis) plocka bort järnet helt ur en Espaniola? De är vad jag förstår av diskussionen löstagbara även på denna modell.

Rider idag med Torsion utan frampommel eftersom min häst vägrar acceptera någon form av hård materia runt manken. Nu är jag SÅ SUGEN på att byta till annat (för alla nyfikna: nej det är absolut inga problem med min Torsion, men jag är periodare på ALLT och anser att omväxling förnöjer... :D)

Har ingen som helst aning, jag kommer till Uli om två veckor, då ska jag ta fram denna tråden och ställa alla frågorna som ni har :p

Man kan ta bort framvalvet på Espaniolan ja, men jag tror att den nog liksom fläker ut sig åt sidorna och tippar framåt om man försöker ha den så... Fast jag har ju inte testat förståss... Men den är väldigt sladdrig utan framvalvet...

Det jag nu mest funderar på är hur mycket en espaniola födelar vikt. Jag har känt att min fitform är jättebra men kanske släpper igenom mina sittben för mycket. Och ena hästen har jättekänslig rygg som skulle behöva lite mer noice reduction för att vilja hålla upp mig längre stunder.
Tycker också att jag blir lite spänd då jag får sån stor reaktion av hästen med lång omusklad rygg. Han svarar bra på böjning och går stadigt men jag inbillar mig att han tycker mitt sittben blir för tydligt i innersidan.
Så jag sitter på hela insidan av överskänkeln. Eg känns det ganska ok för jag spänner ju inte resten av kroppen, bara ser till att ha så stor anläggningsyta som möjligt ner på sidan.
I en bomsadel kan man ju borra med rumpan hur mycket som helst och rida tydligare.
Fitformen är ju som ett riktigt sladder och har jättemjuk sits som jag lagt in lite till mellanlägg i för stadgan.

Hoppas att espaniolan är lite fastare, förmodar det då den är i riktigt läder o har bossorna oxå..
Hur känns de att rida i??
Har inte hört så mycket ridkänslodetaljer, mest diskussion om vidder o andra detaljer.

Säkert fläker sig Espanolan ut åt sidorna, det gör ju Torsion idag också. Det blir ju inget annat än en "sittdyna" utan framvalvet... Framsömmen ligger ändå inte mot eftersom padden idag skapar kanalen (även om träet är borta). Det jag funderar på är om Startrekkens "bossor" fyller samma funktion som padden i det här fallet, eller om de ligger så brett isär (för att följa musklerna) att framvalvet lägger sig på manken.

Möjligen kan jag också tänka mig att Startrekken är stelar i sin konstruktion (längsgående) att den möjligen fördelar något litet tryck som ger rörelse i det trälösa framvalvet (som alltså utan trä riskerar ligga väldigt nära manken)

Påtal om häst som känner av våra sittben, har en islänning som jag tidigare red med en barbackapad, hon var alltid så "het" och gick inte avslappnad...så köpte jag en Barefoot och plötsligt blev det en helt annan häst, så visst kan det ha betydelse att vissa hästar inte klarar av att känna sittbenen så tydligt..men min dröm är ju att inskaffa en bomlös star trekk espanialo till min barock Tinker ;)

Till alla nyfikna: jag har nu beställt en Startrekk Espanola för leverans i maj (eller tidigare om någon avbeställer sin).

De som är intresserade av sadelträff med Torsion, SBS Flexion, Freeform och Startrekk (d v s titta, klämma, eventuellt ta med sin häst och prova) - PM´a mig och lämna namn, telefonnummer och mailadress så får vi försöka dra ihop något. Blir i trakterna runt Malmö. Sprid gärna ordet till andra intresserade, jag tror inte vi orkar göra om det hela igen (kanske ett unikt tillfälle att se alla på samma gång?)

är du på såna ställen så du kan löpa méd vojlockar....

Senast ändrad:

Tack! Vilken spännande sida, har inte hunnit utforska den ordentligt men det skall jag göra.... :)

Undrar om det finns någon återförsäljare i Europa (eller i Sverige)?? Finns det någon som vet?? Verkar lite för bra för att vara sant....

Ja, jag tycker ju att iaf Star-trekk comfort, som är byggd på samma vis, är jättestadig och den verkar fördela vikten över en mycket stor yta. Nu har jag inte suttit i en bomsadel på närmare två år, men jag tycker att den nästan känns som en bomsadel att sitta i. Särskilt jämfört med tex Fitform och dess likar.

Man kan ju flytta startrekkens bossor så att de sitter närmre varann, då kanske framsömmen håller sig ifrån manken... men jag tror ändå att sadeln upplevs som framtippande då...

Tror ni att ni kan hitta någon barefoot också? Jag har inga bomlösa att bidra med, men skulle däremot kunna visa mina Wintec Cair, har en hopp och en dressyr, med svart, blått och rött koppjärn.

Efterlysningen ligger ute, jag har för mig att Sante har en Barefoot. I s f - Sante, är du villig att delta med din sadel?

Nu har jag åxo beställt en Star Trekk Espanola!!
Men den kommer först i maj/ juni...men jag lägtar så!!
Och så specialbeställde jag ett vidare frampommel utan extra kostnad!!
HUr har det gått med era sadlar?

Jag väntar hem min till slutet på februari -och det är ju snart.
Är så förväntansfull, hoppas bara att jag inte blir besviken.
Mvh T

sante skrev:
Och så specialbeställde jag ett vidare frampommel utan extra kostnad!!

Funkar det redan!!!???

:idea:

Och jag som inte ens varit och trakkaserat honom än... :angel:

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama