Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Eftersom jag är så himla nyfiken måste jag fråga varför du valt en bomlös sadel av den här modellen?
Vet du vilken bomvidd din häst behöver (grader), och du behövde en vidare än vad som finns att få?
Var det typen av sadel som bomlös, eller priset på motsvarande Bent-sadel som avgjorde att du valde just denna?
Vad jag förstått av ovan, så har du en unghäst som just börjat ridas, är det för att slippa byta sadel vartefter, som du valde denna?

Det finns ju en hel del Spanska och Portugisiska sadlar för utbildning av unghäst, och dom är ju betydligt billigare än Bent-sadlarna...

Jag har hört så mycket för och emot bomlösa sadlar, så det behöver man ju inte gå in så mycket på här, men som sagt, jag är ju mycket intresserad av en likadan, och vill veta så mycket som möjligt, om hur andra resonerar.

Men detta är ingen bomlös Bent-sadel, detta är en Startrekk. Man kan tycka att de är snarlika men de flesta skolsadlar har ju likhetstecken och dessutom är det ju samma tillverkare iaf. på de tidigare Bent-sadlarna. Priset på Startrekken är inte så hög. Jag vet inte priset men jag tror någon sa 1195 Euro?

Jag skulle inte valt en om jag inte hade fått tummen upp av tillverkaren, jag har en usel sits i vanliga fall men den förbättrades avsevärt i denna sadeln. Det kunde jag tom. känna så för mig var valet enkelt. Jag rider gärna barbacka men det är ibland skönt med en sadel som placerar mig tom. bättre än hur jag sitter barbacka.

Jag hade tydligen inte så mkt "flaggstångseffekt" som jag var rädd för, därför vågar jag rida i en sådan och väntar nu på att min sadel ska komma hem... :love:

Vad det gäller bomvidden kan man väl bredda järnet själv eller stoppa i annan fyllning som någon annan föreslog, lite fantasi får man ju ha. :p

Detta är den enda bomlösa jag kan tänka mig då den har en riktigt bra kanal och man behöver inte pjåka omkring med en extra massa dynor och skit. Den ligger bra direkt och man kan byta ut underredet mot tjocka eller tunna så att det passar olika hästar.

Vad jag funderar på är hållbarheten, när den börjar töja på sig då den inte är förankrad i en bom, det ska bli intressant att höra från de som rider mkt mer än vad jag gör.

Jag skulle hellre lägga på en sådan här än en tjurfäkningssadel som väger massor på unghästen. Man måste vara noga med hur man sitter och agerar på ryggen, men de där jättetunga och "höga" spanska sadlarna tycker jag flyttar ryttaren för långt från hästen.

Jag har inte riktigt förstått flaggstångseffekten, men det känns som en sådan hög sadel skulle öka hävstångsverkan av en instabil ryttare, som även känner sig så stabil och säker i sin sadel att den inte behöver akta sin sits.

Det enda jag varit missnöjd med min fitform är just att det inte är någon bra kanal för ryggraden, och att den inte är uppbyggd i sitsen. Det blir så runt och mjukt att jag inte kan sitta avslappnat i balans på tunnan, hästen menar jag..

Och så är ju startrekken skitsnygg, och i riktigt läder, inget mocka på sidorna eller lurv under. Mer som en riktig sadel!

Det där med kanal tycker jag verkar vara ett överdrivet problem? Mina hästar har alltid varit torra längs ryggraden (eller, när det varit RIKTIGT varmt, mindre blöta än under resten av sadeln) och padden håller sig även ren längs kanalen. Har inte heller märkt av några tecken på tryck. Har som längst ridit 7-8 timmar. Distanseliten rider ju ännu mer och får godkända ryggar...

Nu har jag pratat med Uli som säger att det går utmärkt att specialbeställa vidare järn alltså en strl. 4 för de som vill ha. då blir det ca: 110 grader.

Strl 3 skulle ligga på ca: 98-100 grader.

När man pratat med tidigare åf här i Sverige sa hon att man var tvungen att beställa två per gång (alltså två likadana samtidigt) och det skulle kosta en del?

Men man kan alltså beställa direkt från honom?

Låter jätteintressant, nu börjar det bli lite spännande igen! Finns kanske hopp för pålle och mig iallafall.

Storl. 3 så visserligen smalare ut än 98-100 grader, men om dom säger 110 grader på storl. 4 undrar jag om den ändå passar på en 112-114-graders rygg?

hej.
Hvor er det godt at læse om dette emne. Der er intet om denne startrekk espaniola sadel i danmark. ingen har prøvet dem. Jeg overvejer at anskaffe mig en ( via www.klassisk-dressur.dk - de skal til at forhandle dem snart) og leder nu efter information om den.

min bekymringer: jeg skal tilride min lille pony til sommer. (han er 140 cm høj og har en meget kort og lidt bred ryg). Mon det kan skade ham at jeg køber en bomløs til ham? vil han få ondt ?

bliver den skæv med tiden ? Jeg har hørt at mange bomløse bliver trukket skævt efter noget tid.

Er der nok støtte hvis han skulle bukke med mig ?

Er hele designet holdbart nok ? med velcro og uden bom !

Hur går det? Har du bestämt dig för att behålla sadeln eller inte(motivering)?
Mvh T

En bomlös blir väl så skev som hästen och ryttaren är! Men den är så mjuk att inget håller kvar skevheten. Om en liksidig ryttare sitter upp direkt efter en skev borde den inte känna någon skevhet som sitter kvar i sadeln!

Bents med läderbom däremot har jag hört håller kvar snedheten efter en ovan ryttare, den är ju fastare.

Om du har problem med din sits, att bäckenet tippar fram, så kan jag tipsa dig om en sadel som skulle kunna hjälpa dig. Den kallas "mixsadel" och man hamnar rätt direkt. Har själv ridit med den på islandshäst och jag tycker den gav mycket bra stöd. Sadeln kostar betydligt mindre än den du provat och säljs av Alain Roland, se www.chezalain.com. Han hjälper till med sadelpassning och det finns möjlighet att provrida sadlar innan man köper. Din häst ser inte så stor ut visst är det väl en camargue? De är toppen! :)

Behåller den, så får vi se. Ska på träning imorron så då får min tränare hjälpa mig att passa till den ordentligt! Om det skulle visa sig att jag hittar en bättre eller den inte passar bra efter ett par månader så lär jag ju ändå få tillbaka en del.

Av flera olika anledningar (som vi itne behöver gå in på här) vill jag inte ha en bomsadel, och mixsadlarna är lika långa som ST, men hårda istället.

Visst är han en Camargue! :)

Kan du inte fråga Uli om dom kan tänka sig att tillverka ett ännu vidare framträ, på t.ex. 115 grader... Det borde ju vara så himla enkelt, när hela sadelns användbarhet bara hänger på en enda detalj.

Vet du om det går att beställa special, mot en kostnad, eller finns det ingen möjlighet att få ens då?

Jag har pratat med honom om det och vi ska titta på måtten nu i mitten på februari.

Jag har bestämt att börja ta hem sadlar med inriktning på just de breda så det ska inte vara några problem, (Jag vill bara komplettera min sadelutprovarutbildning lite till) han vill dock, i alla fall till en början innan han ser att det "rasslar till" -
kalla det för specialbeställning vilket kommer att innebära en liten extrakostnad, som jag inte tror är alltför "extra" men jag har tyvärr inga exakta uppgifter på det än.
Tycker det är lättare att på plats visa, prata och berätta.

Skriver ut här runt den 17 februari om planerna.

I vilket fall som helst har jag sagt att jag vill ha framträ med mig hem i minst strl 4 så ni som är intr. måste hojta till!

Då vill jag härmed meddela att jag är mycket intresserad av en 5:a :bump: OM det är möjligt. Passar det till en rygg med 112-114 graders bomvidd??

Skall jag beställa sadeln separat härifrån, och byta framträt själv? Eller finns det möjlighet att beställa även den via dig, med rätt trä i från början?

Vill bara tipsa om en bra återförsäljare www.kaupreridsport.se. Dom har tydligen generalagenturen för Star-Trekk i Sverige/Norge nu. Har tidigare köpt en spansk sadel genom Kaupreridsport men har nu beställt en Espaniola. Min espaniola skall levereras i Februari.. Det känns tryggare att beställa av ett svenskt företag och jag behövde inte betala något i förskott.

Jag har också handlat av Kaupre, och det har varit jättebra. Men eftersom den tidigare återförsäljaren av Star-Trekk beskrev problem med att få leverans av rätt storlekar, (jag pratade med henne redan i somras) blev jag lite extra intresserad, när jag hörde någon som hade direktkontakt med tillverkaren. Jag har varit helt inne på att beställa här i Sverige, och kan jag bara få OK på att jag får en storlek som passar till min häst, spelar det ingen roll för mig vem som levererar.

Kanske har C.L. (tack och lov :bow: ) ändå fått dem att öppna ögonen för behovet av vidare framträn. Mitt största problem är att jag blivit så himla trött på alla som bara lovar och lovar, men att det sedan visar sig att det inte går iallafall när allt kommer omkring. Jag har blivit besviken så många gånger, från och med nu är det hårda fakta som gäller.

Hur gör du med stigbyglarna när du har sadeln hängande? Går det att fästa upp dem på något vis eller drar du upp dem som vanligt under kåpan?
Mvh T (många tjatiga frågor:-)

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama