Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Där har du en bra poäng svea. Kanske ska men var lite försiktig med att spänna den främre stroppen för att var på den säkra sidan.
/T

"I beskrivningen jag fått står det att startrekk-sadlarna ska ligga längre fram än vanliga "engelska" dressyr-sadlar. Jag blir dock inte klok på om de menar att Espaniolan ingår eller inte ingår i de rekomendationerna?"

När jag var och provade ut comforten fick jag inga direktiv att den skulle ligga längre fram än en vanlig engelsk sadel. Jag sadlar min tämligen långt bak där hästen trivs med den och det har fungerat bra hittills.
Åter igen, tackar för de bra bilderna :bow: :bow: :bow: :bow:
/T

Senast ändrad:

Förresten, vilket material är framvalvet gjort av?

Får se om vi vågar plocka isär den innan jag bestämt mig, är riktigt nyfiken och egentligen vill jag ju veta hur den sitter ihop innan jag behåller den..

psychogrrl skrev:
Ja, jag trivs i den, frågan är om Mourven gör det.

http://web.telia.com/~u85811929/sadeln/sadeln1.html
Fler bilder från idag, många uppsuttna.

Han är inte alls extra varm i bakkant, däremot bakom bogbladet fram, över trapezius, är han lite extra varm mot resten av ryggen efter att jag haft på sadeln ett tag. C_L, vet du om det går att specialbeställa vidare framvalv? Kanske lättare att gå genom dig direkt, än att gå genom återförsäljare? Eftersom jag ridit utan sadelgjord har sadeln hamnat där hans kropp lagt den och då har framvalvet hamnat bakom bogbladet. När jag sitter i sadeln vilar han helst vänster bak, men när jag tagit av den är det höger bak som vilas?

C_L, vad tror du om att han kissar direkt efter? Idag kissade han också, men det var inte samma "jag är nödig", utan mer bara för att han ändå stod inne i ligghallen.

Detta är intressant! Ja har pratat om detta i en annan tråd på Hästvård, där jag beskriver hur Blåsmeridianens linjer går dubbelt på båda sidorna av ryggen, när man sitter på hästen stimuleras akupunkterna i detta området och blåsan blir mer aktiv. Om man sitter i en bomlös borde den ytan bli flatare mot en större del så det kan vara en förklaring. Den ser inte ut att trycka över njurarna på honom i alla fall.

Jag provred sadeln på en av U.Deubers hästar, det är en Camargue-mix och på henne låg den perfekt, vet ej om det var samma strl.

Jag ska ringa ner om en stund, samla dina frågor så ska jag vidarebefodra dem!

Efter lite undersökande (inget itu-plockande dock ;) ) har vi kommit fram till att det verkar vara fjäderstål eller något liknande i framvalvet? "Ortspetsarna" som går ner på sidan kan ju ändra vinkel ganska mycket iaf, medan övre delen (där den är mer uppbyggd) ger stabilitet och inte fjädrar något. Kan det var så kanske? Men frågan är ändå om jag inte behöver ett vidare framvalv, åtminstone i framtiden när han breddat sig och det blir lite mer krävande arbete?

Ja, det där med blåsmeridianen var intressant! När jag ridit barbacka har jag ju inte märkt något, men då är ju inte anläggningsytan alls lika stor.

Frågor, frågor, nu ska jag tänka... nej, jag kommer inte på något nu, lär väl komma efter du ringt ner ;)

Mycket intressant med en direktkontakt! Om du skulle vilja vidarebefodra följande vore jag MYCKET tacksam!!!!

Kan du vara snäll och fråga dom om det är helt otänkbart att tillverka dessa sadlar med framträ för breda ryggar? Det borde ju vara så enkelt, om det bara går att byta till ett vidare framträ! Det finns ju redan mycket att välja på för alla dom som har hästar med bomvidder kring 90 grader. Det är däremot nästan HELT omöjligt att få tag i något för hästar med bomvidder över 100, för att inte tala om över 110 grader. Bara i vårt stall finns av 10 st stora hästar av olika raser 4 st med bomvidder över 100 grader! Jag är helt övertygad om att många rider i för smala sadlar av okunskap, gammal vana, och brist på utbud inte minst.

Borde inte tillverkarna av sadlar ha lite mera kontakt med vilken efterfrågan det finns för deras produkter? Det finns verkligen en stor kundkrets för vidare sadlar, och efter vad jag förstått är jag långt ifrån ensam om mitt problem just när det gäller akademisk ridning...

Finns det några bilder på framträna att titta på någonstans??

Än så länge finns bara bilder på framträ till western och comfort på:
http://www.startrekk.de/ hoppas de uppdaterar sidan snart.
Psychogrrl är framträt snarlikt det till comforten fast med annan "stoppning" upptill?
/T

Vad är själva "träet" gjort av, skulle det vara möjligt att bredda det själv, och fortfarande få det att passa till sadeln, eller tar själva överdelen emot?

Sittsen ser mycket märklig ut. Får en känsla av att sadeln är för kort för ditt säte.

Vad är det som ser märkligt ut? Vad skulle du vilja ändra?

Jag sitter så här även när jag rider barbacka (alltså är det min kropp som är märklig och kanske inte sadeln :D ). Mitt bäcken har dock en tendens att falla framåt (alltid) vilket gör att sadeln blir en potentiell musdödare ;)

Nja, undrar det? Så vanskapt ser du inte ut. Men borde du inte lämna ponny och gå över till häst?
Du borde också gå till en ridlärare som sätter dig rätt i sadeln.
Det jag ser om denna sadel på bild ger inte mer smak. Även där ska en ridlärare säga ifrån och se till att du skaffar en sadel som hjälper dig till rätta. Har du dessutom fysiska hinder så är det ännu viktigare med proffs hjälp.

VAD är det i min sits som inte är "rätt"?

Min tränare anser jag vara mer än kompetent att avgöra sånt, men jag hinner inte rådfråga henne om sadeln innan jag måste ha lämnat tillbaka den om jag inte vill ha den.

Nu har inte jag ridit ordentligt på 1½ år och har ganska mycket att jobba på, det är jag medveten om ;)

Men det har du ju redan själv skrivit, tippar fram.
En sadel ska hjälpa, inte stjälpa.

Men det gör jag oavsett sadel (åtminstone de jag ridit i, vilket bara är en bråkdel av allt som finns). Men jag håller med dig i att en sadel som underhåller problemet inte är bra, men går det att hitta någon som ej gör det, som inte "skadar" mig på andra sätt (musdödare)? Hur skulle en sådan sadel se ut tror du? Är det inte att jobba med problemet på andra sätt?

Tja, du har redan bestämt att din tränare är fullt kompetent så då slutar vi där.

Kanske ska nämna att jag inte ridit för tränaren ännu, vi har bara jobbat från marken. Alltså har vi inte börjat jobba på mina problem i sitsen än, vilket nog syns på bilderna ;)

Med detta kanske du är intresserad av att svara på frågorna utifrån din synvinkel?

Men om rumpen får plats är väl sitsen nog lång. Hur man placeras har väl mer med själva uppbyggnaden att sittytan att göra?

Super att tråden kommit igång. Det verkar ju som om den sadeln är så bra och bättre än jag hoppats på!
Men hade hoppats på att den skulle vara så flexibel att båda hästarna skulle kunna ha den.. Men om det är så noga att vinkeln fram inte är för smal får nog araben gå med den gamla vanliga bomfria ett tag till!
Den ser ju ut att komma upp bra från ryggraden!

Hur känns det om hästen tappar ryggen och spänner sig några steg, ligger den kvar i läge?
Min häst kan nästan krypa ur en sadel bakåt då hon är spänd fast den annars ligger som klistrad ganska långt bak på ryggen då hon är avslappnad och fin.
Har fått sitta av o sadla om någon gång då manken försvunnit och ryggen bildat en kana.. Fast det finns nog ingen sadel som håller sig kvar då detta händer. Som tur är var det länge sedan nu...

Hur fast är sitsen? Det känns inte som om den säckar ihop under baken? Känns sittbenen tydligt??

Har ridit hästen ca 10 ggr och bara ett par av dom har vi jobbat, annars har jag bara "åkt". Han är heller inte särskilt van att ha annat på ryggen (men har fullt förtroende för mig så det var bara att hoppa upp barbacka första gången).

Jag var ju rädd att ha den för långt bak och la den då istället för långt fram. Under tiden jag skrittade lade den sig bättre, bakom bogbladet. Travade också ett par steg i den (den första uppsuttna traven, bortsett från de små trav-bockningar han gjort nån gång förut) och den låg bra och det var bekvämt ;) Red ju utan sadelgjord, vet inte hur han kommer reagera på den, det blir lite spännande :D

Sitsen är ganska mjuk just där den är uppbyggd (mockan), men tyckte ändå man kände var man hade den rätt tydligt.

Tror det kommer bli att behålla den, så får jag hoppas på det bästa ;) Får ta med den till nästa träning och få hjälp att sätta bossorna på bästa sätt. Annars verkar det ju som det finns ganska många spekulanter som kan tänka sig en :D

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur