Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Jag ska antagligen beställa ST espanolan från Stall Vrå, eftersom de säljer dem nu (har inte bestämt mig helt, väljer mellan den och Torsion Western).
Hoppas det strular mindre när man beställer den från en svensk återförsäljare...
Psychogrrl, tycker det är himla dåligt att du inte fått din än. Om de saknade ett kvitto kunde de väl hört av sig tidigare? Nu har det ju gått flera veckor sen du betalade. Visserligen är det säkert mycket nu runt jul, men då hade de ju inte behövt lova dig att den skulle komma innan 15 dec.

Nåväl, hoppas du får din sadel snart, och kan berätta för oss andra nyfikna hur den är att rida i!

Stall Vrå har förresten köpt in sitt första lass av ST Espanolor, med en leveranstid nångång feb/mars (till henne, eller till oss som köper vet jag inte).
I första leveransen hade hon köpt in svarta och bruna med mässingsbeslag för en kostnad av 9900:- plus frakt typ 350:-.

MVH/

Jossan

Njea, betalningen skulle gått igenom torsdagen den 16e, de hörde av sig på måndagen den 20e om att det inte kommit några pengar (vad de kunde se).

Tycker servicen har varit bra hittils och de har varit trevliga, men är inte helt nöjd förrän jag har sadeln här ;)

Min sadel har inte heller kommit än men det sägs att de skickats från tyskland före jul. Den är betald, men det är tydligen svårt att få rätt storlek på järnet i dem.
De sålde min vidare eftersom de tyckte åf var jobbig som krävde en kontrollmätning av järnet innan leverans...

Nica2 skrev:
Min sadel har inte heller kommit än men det sägs att de skickats från tyskland före jul. Den är betald, men det är tydligen svårt att få rätt storlek på järnet i dem.
De sålde min vidare eftersom de tyckte åf var jobbig som krävde en kontrollmätning av järnet innan leverans...

Varför är det krångligt att få rätt strl? Hur då menar du? *nyf*

Grattis!
Hoppas den passar ;)

Nu längtar jag ännu mer efter min, jag ska hämta den i Februari.. :love:

Tack, ja, det får jag hoppas! Ska prova på torsdag, dock utan gjord, så vi får hoppas pålle är snäll så jag inte åker av ;)

Vad är det för nån du ska ha? En Startrekk också?

TACK! För de informativa bilderna, sådana borde finnas på alla sadlar (som man måste beställa utan att kunna prova), redan hos återförsäljaren! Grattis till en jättefin sadel, hoppas att den passar lika bra som den är snygg!

Du sa att det var storl. 3 i ditt koppjärn, innebär det isåfall att det skulle vara den vidaste storleken (90 grader!!) som man kan få?? OM det är så blir jag MYCKET besviken. Min pålle drar ca 112 grader i bomvidd, och jag har tänkt beställa en sådan här bomlös, eftersom det förmodligen är enda chansen för mig att få en Iberisk/Akademisk modell på sadel. Vilken bomvidd har din häst?? Är det lika viktigt att koppjärnet är exakt rätt i vidden när man har en bomlös??

Det är för övrigt inte konstigt att modellen är förvillande lik Bent-sadlarna, eftersom det är samma tillverkare på dom, Deuber & Partner.

alazzi skrev:
Är det i Bamberg som de tillverkas?

Deuber bor i närheten där, jag är inte säker på vad det heter där han tillverkar sadlarna.

Du får åka dit och hälsa på! Om inget annat så när jag kommer ner! :idea:

Nu har jag tagit lite bilder på pållen. Tyvärr var jag dum nog och inte laddade batteriet innan så det dog ju ganska snart, alltså inga uppsuttna kort tyvärr.

http://web.telia.com/~u85811929/sadeln/sadeln1.html

Vad tror ni? Kom gärna med reflektioner om vad ni kan se!

Jag tyckte framvalvet var något i smalaste laget, men trycket efter sidorna kändes ändå jämnt? Blev lite bättre när jag flyttat lite på bossorna och under tyngd var det 3-4 "pappa-fingar" (grova sådana alltså). Vad tror ni om längden? Känns nästan i längsta laget, men anläggningsytan (bossorna) var ju tillräckligt korta. Pålle protesterade inte något (inga små minibocksprång eller börja trava eller så) utan gick lugnt med öronen framåt (utan sadelgjord). Efteråt (skrittade inte jättemycket, men var ju ändå mycket nytt, inte haft mycket annat än mig på ryggen tidigare) var han ganska trött (i ryggen?). När jag släppte in honom i hagen gick han direkt in i ligghallen och kissade (men det kom inte mycket). Tryckt på något konstigt ställe eller bara varit nervös (brukar inte reagera så när han är nervös)?

Känslan jag fick uppe på ryggen var bra, fick en naturligt bra lodrät sits (som när jag rider barbacka på honom ungefär). Första gången jag satt upp låste sig höfterna, men satt av och ändrade lite på bossorna och då var det genast bättre.

Schabraket är ju inte särskilt snyggt till ser jag ju dock nu ;) Får bli ett vardags-schabrak :D

Har du mätt din häst med typ ståltråd nångång? Vad fick du för vinkel då?
Upplevde du att du fick bakåtvikt? På första bilden ser det ut som att framvalvet faktiskt är lite smalt men allt kanske föll på plats med lite vikt i sadeln?
bakifrån ser det ut att vara gott om plats för ryggraden både i sidled och hjödled(eller vad man ska kalla det). Kanske blir ett annant läge med dig i sadeln då oxå?
Jag tycker det set ut att finnas bra med plats ävenframtill på den bilden och här ser faktiskt inte koppjärnet för smalt ut. Även här att det kanske blir skillnad medvikt i sadeln.
Lite skillnad mot bomsadlar är det dock med bomlös med bara ett framvalv. Det blir inte samma tryck i framvalvet som det blir i en bomsadel då hela bommen sitter ihop med framvlavet. Vore intressant om du kunde utvärdera med med stigbyglar och be någon om hjälp att känna och titta hur tycket blir då.
I min comfort har jag inte märkt av något speiellt ökat tryck på framvalvet när jag stått upp i stigbyglarna.

/T

Mätt med goniometer (den som finns på bilden, en stor vinkelmätare som man använder för att mäta rörelser i leder egentligen, bra till mycket ;) ) och då fick jag ca 90 grader (med rörelsecentrum 2-3 fingrars bredd ovanför ryggraden, bakom bogbladen). Fast när man bara ser ryggen tycker jag det känns som mer? Han kommer ju dock säkerligen bredda en del till och ändra sig på andra sätt i ryggen.

Ingen bakvikt, isåfall till en början (när höfterna låste sig) framvikt, men det blev bra efter jag ändrat bossorna. Gott om plats för ryggraden med mig i sadeln. Sadeln passar ju till hästar med betydligt högre manke än Mourven har. Hans rygg ser ut så här utan sadel:
http://web.telia.com/~u85811929/Bilder/november04/PICT0032.JPG
http://web.telia.com/~u85811931/Bilder/PICT0073.JPG (vinter 03)
http://web.telia.com/~u85811931/Bilder/PICT0076.JPG (vinter 03)

Kommer inte köpa gjord och läder (och stigbyglar) förrän jag är säker på att behålla sadeln. Men kan ju ta några snören eller något och sätta fast i stigläder-fästena och lägga tyngd för att se hur det blir.

I beskrivningen jag fått står det att startrekk-sadlarna ska ligga längre fram än vanliga "engelska" dressyr-sadlar. Jag blir dock inte klok på om de menar att Espaniolan ingår eller inte ingår i de rekomendationerna?

C_L skrev:
Deuber bor i närheten där, jag är inte säker på vad det heter där han tillverkar sadlarna.

Du får åka dit och hälsa på! Om inget annat så när jag kommer ner! :idea:

Ja! Det måste jag såklart :)

Vad gäller framträets vinkel så skulle jag passa mig föratt ha för smal vinkel på en Startrekk där främre sadelgjordsstroppen sitter så långt fram.

Avsaknaden av bom gör inte automatiskt att framvalvet går fritt från tryck...

En sak jag funderade på också är att sadeln ser skev ut på bilderna, men det kanske är fotovinkeln? Eller den kanske är så mjuk att det inte spelar någon roll?

Den är så mjuk att det spelar ingen roll, den ligger inte skevt när du använder den.

Jag blev också jätteskeptisk men när jag fått känna o klämma och titta och rida i den och ställt 3394371326732432 frågor till U.Deuber så var det ok..det är en underbar sadel.

Ja, jag trivs i den, frågan är om Mourven gör det.

http://web.telia.com/~u85811929/sadeln/sadeln1.html
Fler bilder från idag, många uppsuttna.

Han är inte alls extra varm i bakkant, däremot bakom bogbladet fram, över trapezius, är han lite extra varm mot resten av ryggen efter att jag haft på sadeln ett tag. C_L, vet du om det går att specialbeställa vidare framvalv? Kanske lättare att gå genom dig direkt, än att gå genom återförsäljare? Eftersom jag ridit utan sadelgjord har sadeln hamnat där hans kropp lagt den och då har framvalvet hamnat bakom bogbladet. När jag sitter i sadeln vilar han helst vänster bak, men när jag tagit av den är det höger bak som vilas?

C_L, vad tror du om att han kissar direkt efter? Idag kissade han också, men det var inte samma "jag är nödig", utan mer bara för att han ändå stod inne i ligghallen.

svea - ja, jag tycker också den verkar lite skev, men som C_L skriver så gör det nog inget. Om jag nu kan skritta och trava (ja, inte jättemkt) utan sadelgjord, får vi se om jag behöver spänna den så hårt ;) När han far iväg i bockserier så har han superkoll på var kroppen är och har inte för avsikt att slänga av mig, jag sitter kvar i balans barbacka, frågan är om jag gör det med sadel :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama