Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Hoppas verkligen det, för enl. Kaupre skall jag få hem en sadel med Jättevid frampommel tills i mitten på Mars!! :D

Mem det är nog bäst att du fortsätter lite med "trackasserierna" ändå, dom har ju fler modeller, t.ex. Ultraflex (Bent-sadlarna)... :d

Senast ändrad av en moderator:

Hur vid framvalv har du beställt?
Beställde ett som är 116 grader...

Har du också beställt ifrån Kaupre, eller direkt ifrån Tyskland?

Jag har mätt upp min häst till ca 114 grader, och det var det jag beställde. Hoppas att det är så brett när det väl kommer, men jag skall få prova sadeln utan köptvång, så det känns helt ok. OM det inte fungerar med den här sadeln, har jag slut på ideér om vad jag skall hitta på, åtminstone när det gäller denna sorts sadel. Visst finns det andra som man kan prova, men det är alltid minst 8 veckors väntetid, och om den inte heller fungerar, börjar det om igen. :crazy:

Detta skall jag inte älta här igen, men jag hoppas att det inte dröjer alltför länge (i år iallafall) innan det kommer fler modeller av "barocksadlar" i riktigt vida storlekar. Det vore ju märkligt om inte branschen hakade på, när det finns efterfrågan.....

Har beställt från Kaupre, i TYskland är sadeln inte så mycket billigare så det är lika bra att beställa från Sverige när det gäller specialbeställningar...hoppas att den kommer att passa.

Produktionen av strl 4 och 5 är nu igång så det ska inte vara några problem!

Själv tog jag ingen Espaniola med mig hem denna gången, jag ville ha det så märkvärdigt och annorlunda så jag får vänta två månader till... :D :angel:

Hoppas inte din sadel blir sen, de har mkt att göra därnere, det börjar bli riktigt poppis världen över, kul! För det är mkt trevliga sadlar.

:p

Ursprungligen postat av Lovisaleonora_
Nu kastar jag mig med berått mod in i diskussionen om koppjärn/forks. C_L: hade det varit möjligt att (på egen risk givetvis) plocka bort järnet helt ur en Espaniola? De är vad jag förstår av diskussionen löstagbara även på denna modell.

Uli säger att det är inte att rekommendera, likaså rekommederar han inte att sadeln ska ha FÖR brett fram, då försvinner kanalen och sadeln trycks mot hästen, passar inte de strl som kommer att finnas nu på Espaniolan bör man hitta annan modell, kanske av samma märke men annan modell.

Jag vill åxo veta då jag beställt ett vidare järn till sadeln...vill att den ska ligga bra på hästen :crazy:

ah, kikade genom tråden och visst hade du skrivit att 3:an skulle ligga på 98-100 grader och 5:an på ca 113 grader. tack-tack! :D

evis skrev:
ah, kikade genom tråden och visst hade du skrivit att 3:an skulle ligga på 98-100 grader och 5:an på ca 113 grader. tack-tack! :D

Tror dock att 5:an kommer att ligga på max 112 grader.

C_L skrev:
Produktionen av strl 4 och 5 är nu igång så det ska inte vara några problem!

Själv tog jag ingen Espaniola med mig hem denna gången, jag ville ha det så märkvärdigt och annorlunda så jag får vänta två månader till... :D :angel:

Hoppas inte din sadel blir sen, de har mkt att göra därnere, det börjar bli riktigt poppis världen över, kul! För det är mkt trevliga sadlar.

Och vad blir det för förändringar?? *nyfiken* :p

C_L skrev:
Ursprungligen postat av Lovisaleonora_
Nu kastar jag mig med berått mod in i diskussionen om koppjärn/forks. C_L: hade det varit möjligt att (på egen risk givetvis) plocka bort järnet helt ur en Espaniola? De är vad jag förstår av diskussionen löstagbara även på denna modell.

Uli säger att det är inte att rekommendera, likaså rekommederar han inte att sadeln ska ha FÖR brett fram, då försvinner kanalen och sadeln trycks mot hästen, passar inte de strl som kommer att finnas nu på Espaniolan bör man hitta annan modell, kanske av samma märke men annan modell.

Men det finns ju de i tråden som beställt järn på 115-116 grader? :confused:

OM det är så att sadeln inte passar för att framträt är för litet, (jag har beställt ca 114 grader) blir jag så oerhört besviken :mad: :cry: :crazy: :eek: :devil: :( . Det visar sig, vilket det blir, men tyvärr dröjer det nog minst en månad till innan jag vet på riktigt. Då kan jag återkomma med en liten rapport...

Det skulle vara ganska intressant att veta om någon av de andra modellerna som dom (Deuber & Partner) tillverkar, kommer att ha bomvidder som ligger runt 115 grader. T.ex Ultraflex-sadlarna borde ju kunna tillverkas även till bredryggade hästraser.

Dom lär ju veta att marknaden finns vid det här laget. Det finns ju en anledning till att så många vill ha just Espaniolan, man hoppas att den skall passa, när inget annat gör det.... Många andra bomlösa modeller är ju inte så beroende av framträts vidd, utan passar i princip alla, oavsett mankvidd. Åtminstone jag, trodde från början när jag kollade in Espaniolan, att det enda problemet skulle vara hur jag skulle få tag i den (det var i somras när den precis kommit), men man lär sig... INGENTING är enkelt när det gäller sadlar,... joo, färgen!

Berätta gärna hur den kommer att bli då jag själv beställt ett viadare järn som enligt deres tillverkare inte skulle vara några problem med...men man ser det väl först när sadeln kommer upp på hästryggen och jag på det hela...Men jag hoppas att det ska fungera!!!Nu håller jag på att bredda framvalvet på Barefooten till min häst och ska se hur resultat blir när allt är klart!

loki skrev:
OM det är så att sadeln inte passar för att framträt är för litet, (jag har beställt ca 114 grader) blir jag så oerhört besviken :mad: :cry: :crazy: :eek: :devil: :( . Det visar sig, vilket det blir, men tyvärr dröjer det nog minst en månad till innan jag vet på riktigt. Då kan jag återkomma med en liten rapport...

Det jag reagerar på är att C_L skrev att max blev ca 112, för annars blir det inte bra. Och att ni blivit lovade vidare pommlar.....
Och dessutom, vad gör man isf om man har en häst som kommer att bli ännu vidare än de 115-116 grader? Står man där ändå med en sadel som blivit för trång? :confused:

Har haft en Espanola till min islandshäst sedan i november och är jättenöjd. Sadeln ligger bra på hästen, ryttaren kan sitta avslappnat i den och man känner tydligt sina sittben (spinesspetsarna, inte "skinkbenen" i rumpan). För en liten, kortryggad häst är sadeln onödigt lång, men det gör ju inte så mycket då den är bomlös, utan har bara med synintrycket att göra. Tyvärr måste jag dock säga att Star Trekk inte är särskilt bra att göra affärer med, det har varit mycket strul och tjafs helt i onödan. Men sadeln är bra - helt klart det närmaste man kan komma Bent-sadeln till ett överkomligt pris. En annan fördel är ju att man kan justera bossorna själv efter hästens rygg, och att man kan köpa till andra pommelvidder om man behöver.

Jag fick min espaniola i början av februari och är supernöjd jag tycker den är jättekort och fin, faktiskt kortare än en bentsadel jag tror den är 50cm. :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama