Sadelprovning igen...

nira

Trådstartare
Igår hämtade jag ut min nya sadel (trodde jag) på posten, men den passade ju inte såklart. Hade beställt en Zaldi Classic i bomvidd 33 (hästen är ca 110 grader) Den var alldeles för smal och tryckte över manken. Hästen gick som ett jäkla ök rent ut sagt med den sadeln.

Jag pratade med en tjej i stallet som hade en Morris & Nolan till salu och ville att jag skulle prova den. Jag tänkte att jag hade ju inte så mycket att förlora på att testa.
Hon tyckte att sadeln låg bra på honom men jag tyckte att den var för smal. Men när halva stallet sagt att den låg OK, tänkte jag skitsamma och tränsade hästen och gav mig ut igen.

Och hästen var jättepigg! Han gick absolut inte fram med Zaldin, men nu skuttade han iväg i traven! Jag red en halvtimme på en jättepigg häst som tjugo minuter tidigare inte ville ta ett steg i onödan. Han brallade och bockade i galoppen och det var svårt att hålla honom i normalt tempo. Helt tvärtemot ridturen innan.

Så nu vet jag inte vad jag ska tycka eller tänka... M&N ska ju inte passa honom och särskilt inte bomvidd 30 och Zaldin ska ligga jättebra, i teorin... Båda sadlarna gled iofs fram efter jag ridit.
Så vad gör man? Skickar tillbaka Zaldin såklart, men sen då?
Börjar leta efter en sadel med rak bom nu helt plötsligt?
Eller så köper jag M&N som redan fanns i stallet och ser glad ut... :/

Lite bilder på hästen och sadlarna, de första är på M&N, sedan ryggen , sedan Zaldin:

Sv: Sadelprovning igen...

Enligt vad jag har fått lära mej så är en Zaldi 30 lika bred som en Stübben 29....

Och då blir en Zaldi 33 liks bred som en Stübben 32 alltså ungefär ca 100 grader....

Du skulle behöva gå upp till en Zaldi 35, om det finns, ifall det stämmer, då Stübben 33 är ungefär 105 grader....

Jag tror inte att det finns 35 i Zaldi, kanske 34 om man specialbeställer...

Men vore jag du skulle jag prova en Passier med PS bom, den är omändringsbar, eller en bomlös....

Du skulle bli mycket förvånad hur din häst skulle bredda sej.....

På 1 år har min Lippa breddat sej från Stübbens 29a till någonstans mellan 37-38.....
Så lyckas inte breddningen av sambons Kieffer till det måttet, så återstår det bara att bita i det sura äpplet och börja spara till en bomlös.....

Min gamla Passier är vidgad till ca 35-36 och den ligger som gjuten på stallets fjording....

ja det blir till att spara till en bomlös.. skulle vilja ha en star trekk gaiter i 16"...
Jag trodde bara Passier hade bomvidder upp till 31?

Har du omvärmningsbar bom så kan du få den nästan så bred som du vill...

Min sadel har jag använt på allt från superbreda irländare, bruksnordisar till ardenner....

Ska se om jag kan ta några bilder på sadeln på fjordingen i helgen....

Var det Ingdams som värmde om din passier? Har inte så långt till dom, så det vore ju en idé att köpa passier och åka dit.
Ser fram emot bilderna!

Tror min värmdes om direkt i tyskland
Den var redan omvärmd när jag tog över den...

Svarar dig här istället...

Det jag reagerade på med M&N var att den ser ut att vara för rak för hästen. Ligger den verkligen med ett jämt tryck längs med hela ryggen?
Zaldin var för takformad för honom och den tippade fram, men jag tyckte inte den såg ut att vara för vid, dock behöver han mer mankfrihet. Men jag undrar om du inte bara tror att den är för smal för att den tippade fram? En sadel som är för böjd i bommen och tippar fram kommer ge ett högre tryck framtill, men det behöver inte bero på att sadeln är för smal.

Sadlar med rak bom kommer till största delen bara tippa fram, då han är så överbyggd.

Passier kan jag inte tänka mig passar, då Passier är gjorda för hbl med högre mankar. Din häst behöver en sadel som är bred upptill, annars kommer den bara klämma.

Är du säker på att M&N inte var för smal? Kände du verkligen när gjorden var spänd? Kunde du få in din hand mellan hästen och panelen?

palle skrev:
Har du omvärmningsbar bom så kan du få den nästan så bred som du vill...

Min sadel har jag använt på allt från superbreda irländare, bruksnordisar till ardenner....

Ska se om jag kan ta några bilder på sadeln på fjordingen i helgen....

liten intresse fråga, vad kostade det o vidga passiern? har en som är för smal o hänger o skräpar

Jag tror med allra största säkerhet att M&N både är för smal och rak för honom. Det jag reagerade på var hans positiva reaktion på den sadeln, eftersom den som sagt inte passar egentligen...
Men jag behöver tips hur man kollar så inte sadeln bryggar, det tycker jag är lite svårt att se.
Förresten, jag red med ett vitt schabrak under Zaldin och om man kollar på det så ser det ut som om den skulle brygga också.
Hur går det ihop?

Den kan vara för smal, den kanske är för liten för dig osv. Finns många orsaker till att avtrycket blir ojämnt. (tryck fram och bak men inget i mitten)

Han kanske bara reagerade så för att Zaldin hade varit så obekväm.

Man kollar att sadeln inte bryggar genom att känna under sadeln.

Ja så var det nog (något eller båda av de sakerna du sa) sadeln kändes faktiskt lite liten, men mest var den obekväm för mig och hästen.
Jag får prova M&N hur mycket jag vill, så jag få se om jag tar en tur till om någon vecka igen. Hästen har vintervila nu och om jag ska ge mig ut och trava och galoppera så kommer han vara pigg vilket som, tror jag.
Känner man under framvalvet och fram eller tvärtom? Tycker att vissa sadlar har så smal kanal att det knappt går..

Du lägger sadeln på hästen utan schabrak och sadelgjord. Och sedan känner du längs med panelerna, från manken och ner. Sedan känner du under sadeln, alltså längs med bossan och känner hur trycket är. Ta tid på dig och känn efter noggrant. Är det mkt tryck fram/bak? Är det ett högt tryck på mitten? Finns det någon punkt där det är ett högt tryck?

Nästan uteslutande alla sadlar jag provat på min häst har haft ett större tryck framme vid manken och lite ner över panelerna. Tyder de på att sadeln är för smal?
Kanske inte Jaguaren när jag tänker efter. Ska prova den igen och ta lite bilder för att jämföra.
Just nu känns det lite smått hjälplöst, det får väl bli bomlöst för oss också.

Nej, det behöver inte bero på att de har varit för smala. Det kan kännas så om hästen är överbyggd och sadlarna tippar fram av den anledningen.
Har du provat H Dabbs ännu?

nej, hittar ingen i rätt bomvidd :( (finns de så vida förresten?)
Men om sadlarna tippar fram pga av att han är överbyggd, finns det något man kan göra då, förutom att fortsätta leta efter något annat?

Tror nog att en Harry Dabbs eller Jaguar som är uppsvängd skulle passa dig bättre. En häst som har en så svängd rygg och är lite överbyggd kan inte ha en kilbossad sadel. Du kan nog även prova en Prestige. Så leta du efter något annat.

Jo, men problemet är att hitta en sådan sadel med en bomvidd >110 grader. Tyvärr har jag inte oändligt med pengar att lägga på sadel heller, annars hade det kanske gått att specialbeställa.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?