Sadelprovning igen...

Sv: Sadelprovning igen...

Man kan stoppa den lite mer fram, men man kan ju inte stoppa den hur mycket som helst.

Prova Jaguaren igen.....Ta gärna bilder...

Jag tyckte inte din Passier såg ut att vara 35 i bomvidd?
Bara för att man kan böja ut panelerna betyder inte att den är vid. Den är ju fortfarande smal upptill. Var har du mätt för att få fram 35?

Jag mätte precis där bossorna börjar och gav det måttet till Aff och då sa hon att det var det måttet på bommen...

Och sen sa hon att man inte kunde mäta som på en "vanlig" sadel då dessa sadlar har sådan kraftig cutback....

Fast när jag har jämfört med en annan sadel som skulle vara XXX-vid (specialbeställd Thorowgood) så var min sadel bredare vid ortspetsarna...

???

Men den sadeln är ju inte 35 cm var bossorna börjar...

Min var en 31 men var bara 12 cm när det var en 30,5 bom (vi ahr haft den här diskussionen innan) och då var din 13,5-14 cm. (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=599386&page=5)
Så din kanske är 33 bom, alltså deras vidaste.

Eller menar du längst ner mellan panelerna kanske?
Där kan man inte mäta på Passier då de kan böjas ut såpass mkt. Isf får man mäta mellan ortspetsarna hur bred den är. Men det är inte måttet på bommen...

Läste vidare i tråden och du hade tydligen mätt ovanför stoppningen, jag hade mätt mellan stoppningen. Så våra sadlar var nog lika breda ändå.

När du mätte som jag var din tydligen 12,5....

Senast ändrad:

Det stämmer nog, jag fick mäta om den efter Affs anvisningar och det kanske jag glömde skriva i den förra tråden och sen har jag inte tänkt på det helt enkelt...

Vilken tur att du hittade den gamla tråden :D

Men hur som helst så gillar fjordingen sadeln och han har mycket bättre och friare gångarter än med någon annan sadel som vi prövat.
Så han får väl fortsätta ha sadeln.

För Lippan kan absolut inte ha sadeln, hon "skjuter" den åt höger så att framvalvet ligger ungefär där det ska vara men vänster sidas bossor på den bakre delen ligger på höger sida, om du förstår hur jag menar.
Hon måste var helt "knäpp" vad det gäller sadlar för så har jag aldrig varit med om att någon annan häst har gjort med den sadeln...

Men när du mätte Passieren då, hade du hängt den på en stol eller en smal bock eller hade du hängt den på en utfällningsbar bock? För man kan ju som sagt böja ut panelerna ganska rejält.

Den låg "baklänges" på den vanliga sadelbocken...om du förstår hur jag menar...

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna