Sadeln glider fram

Sv: Sadeln glider fram

Hm... konstigt det där med att den inte ligger bra ifall den glider. För på alla islandshästar i stallet jag är nu + det stallet jag var i innan detta så glider sadlarna :( Även fast dom varit utpassade osv för hästarna. Min häst lutar ju framåt / överbyggd bak och då är det väldigt svårt att hitta nåt som inte glider och går ju inte att köpa ny sadel hela tiden heller.
Tycker detta verkar vara ett väldigt vanligt problem med islandshästar. och alla kan väl inte ha felinpassade sadlar?!

Vad gäller bomsadlar som glider så är det ofta så att den är för smal. Väldigt många hästar har felinpassade sadlar tyvärr. Det räcker ju med att hästen får en sadel inprovad sommartid så är den faktiskt för smal vintertid. Att många ryttare sedan stoppar en massa tjocka underlägg under sadeln gör ju inte saken bättre.
Men en annan stor orsak till att bomsadlar glider fram är att de ju är så långa att de knuffas fram av den rörliga länden... Därför ligger bomlösa oftast mer still.

Nu har jag ju inte sett din häst, eller hur du rider, man jag kan tycka att det verkar lite märkligt att fler och fler hästar "är överbyggda"...
Kanske är de det, men kanske är de felmusklade? Som du säkert vet hänger hela hästens framdel enbart i senor och ligament, till skillnad från bäckenet som ligger på en höftkula.
Alltså kan man lyfta en hästs framdel ganska väsentligt med rätt träning. På samma vis kanske viss sorts ridning "hjälper" sadeln att glida fram?
Nu bara spånar jag...

Vad har du under sadeln och hur ligger den tex vid manken? Hur ser magen ut(tjock?)
Ofta gör en tjock mage att sadelgjorden drar fram sadeln, då brukar det hjälpa med en gjord med v-system + att man inte spänner gjorden så hårt. När sadeln glider fram brukar folk dra gjorden hårdare, men om en tjock mage är orsaken kommer sadeln bara glida fram mer då...

Just ja, beroende på var du sitter i sadeln kan också det vara orsaken till att den glider. Om tex sadeln faller ner över manken ligger den i framvikt=du i framvikt=knuffar fram sadeln. Då borde wintec-paden hjälpa dig.

Senast ändrad:

Vad gäller bomsadlar som glider så är det ofta så att den är för smal. Väldigt många hästar har felinpassade sadlar tyvärr. Det räcker ju med att hästen får en sadel inprovad sommartid så är den faktiskt för smal vintertid. Att många ryttare sedan stoppar en massa tjocka underlägg under sadeln gör ju inte saken bättre.
Men en annan stor orsak till att bomsadlar glider fram är att de ju är så långa att de knuffas fram av den rörliga länden... Därför ligger bomlösa oftast mer still.

Nu har jag ju inte sett din häst, eller hur du rider, man jag kan tycka att det verkar lite märkligt att fler och fler hästar "är överbyggda"...
Kanske är de det, men kanske är de felmusklade? Som du säkert vet hänger hela hästens framdel enbart i senor och ligament, till skillnad från bäckenet som ligger på en höftkula.
Alltså kan man lyfta en hästs framdel ganska väsentligt med rätt träning. På samma vis kanske viss sorts ridning "hjälper" sadeln att glida fram?
Nu bara spånar jag...

Vad har du under sadeln och hur ligger den tex vid manken? Hur ser magen ut(tjock?)
Ofta gör en tjock mage att sadelgjorden drar fram sadeln, då brukar det hjälpa med en gjord med v-system + att man inte spänner gjorden så hårt. När sadeln glider fram brukar folk dra gjorden hårdare, men om en tjock mage är orsaken kommer sadeln bara glida fram mer då...

Just ja, beroende på var du sitter i sadeln kan också det vara orsaken till att den glider. Om tex sadeln faller ner över manken ligger den i framvikt=du i framvikt=knuffar fram sadeln. Då borde wintec-paden hjälpa dig.

Jag har ingen bomsadel, utan en bomlös sadel kari flex. Så den är inte för smal ellet något.
Överbyggd har min häst varit enda sen jag köpte honom ifrån Island, men ryggmuskler saknas lite, så jag tror att det kommer att bli bättre när dom kommer på plats. Han är inte spciellt tjock, det vill jag inte påstå. Men musklerna saknas...
Jag har bara en vanlig vojlock under sadeln nu, men funderar på att köpa en sådan italiensk geldyna, en tjej i stallet har en sådan och den funkar bra för henne.
Det där du säger om ridningen... Kan mycket väl vara så att det är jag som påverkar lite att sadeln glider, för ibland kommer jag på mig själv att jag inte riktigt sitter helt still i sadeln och ibland far skänklarna fram tex vid galopper. det kan ju mycket möjligt vara en orsak till att sadeln glider?!
Hehe, drar åt sadelgjorden hårdare... Ja, det gör jag ju :o Visste inte att den glider ännu mera då :)
Sadeln hamnar ju för långt fram på manken & eftersom den är så låg fram, så trycker den säkert där även vilket jag inte vill den ska göra såklart. han verkar inte störas eller så, men det ver jag ju inte förän jag provat att lägga nåt därunder, kanske han går bättre då, vem vet :)
Lägger med en bild, ser kanske inte så bra... Men där ser man litegrann hur sadeln ligger iaf. När man rider ser han dock inte lika överbyggd ut...
DSC00051.jpg

Jo, jag vet att du har en Flex :D

Hästen ser inte överbyggd ut tycker jag, så det är knappast gravitationen som drar fram den :crazy:
Om jag var du skulle jag släppa efter lite på gjorden, slänga bort/byta vojlocken, strunta i gelpaden och köra med bara wintecpaden.

En vanlig bomullsvojlock är grymt hal på hästhår faktiskt, renskinn eller en vojlock med filtundersida skulle jag rekommendera om man inte vill köra utan.

Förresten Gauti, har du köpt den nyligt? Privat? Du går inte på Dille möjligtvis?

Hästen ser inte överbyggd ut tycker jag, så det är knappast gravitationen som drar fram den :crazy:
Om jag var du skulle jag släppa efter lite på gjorden, slänga bort/byta vojlocken, strunta i gelpaden och köra med bara wintecpaden.

En vanlig bomullsvojlock är grymt hal på hästhår faktiskt, renskinn eller en vojlock med filtundersida skulle jag rekommendera om man inte vill köra utan.

Ska lägga ut en bild på hästen då han inte rids, det är STOR skillnad på han. Han ser inte överbyggd ut när man rider, men du ska se skillnaden när han inte rids :) Men det visar ju bara på att han gör rätt vid ridningen hoppas jag.
Vart hittar man en sådan wintecpad? Ska prova idag utan vojlock, har den bara för att skydda sadeln ändåså, men du har rätt i att den blir hal emot hästens hår.
Går inte på Dille nej, men bor i Östersund däremot :)

Ska lägga ut en bild på hästen då han inte rids, det är STOR skillnad på han. Han ser inte överbyggd ut när man rider, men du ska se skillnaden när han inte rids :) Men det visar ju bara på att han gör rätt vid ridningen hoppas jag.
Vart hittar man en sådan wintecpad? Ska prova idag utan vojlock, har den bara för att skydda sadeln ändåså, men du har rätt i att den blir hal emot hästens hår.
Går inte på Dille nej, men bor i Östersund däremot :) Har köpt sadeln från Kaupre

Nu bara spånar jag...

hihi testar att låna ditt inlägg lite som igentligen va riktigt till någon annan och skriver svar som handlar om min häst och glidande sadel du vill kanske hjälpa mej med:banana:

min bomlösa är tyvärr väldtigt lång för min lillskit så jag tror länden skuter fram den delvis iaf kan det bli nött under sadeln för att den lättar lite bak och ligger och nöter mot länden(där inget tryck är)

såhär ser hästen ut med sadeln på

ignorera svanskappan, testade den en gång när ja tog bilden och den hjälpte inte ett skit sadeln gled fram endå och så stramade det under hans svans istället stackarn så den skrotade jag.

men som du ser så e sadeln lång(som du redan vet är det ju en bomlös och jag sitter ju bara i själva sitsen).
såhär ser det ut när jag sadlat efter 5 meter har sadeln glidit fram och du ser ju varför på magen:crazy: sen syns det även att han e lite överbyggd med...

här är en bättte bild där man ser överbyggdheten

och såhär ser det ut när han går riktigt bra i ridningen här syns verkligen hur han kämpar med att bli mkt högre i manken och låg i baken.

så ridningen kan förvilla mkt hur pass överbyggda de är....väldigt många islandhästar är överbyggda och många är oxå feta:crazy: tyvärr.

men sen kan de även vara högre fram och lägre bak MEN att ryggen sluttar ner mot manken och endå gör att sadeln glider.

angående att spänna gjorden hårt....jag spänner dne lagom när jag ska hoppa upp...sen brukar jag spänna den efter ett tag när den glidit fram för det går inte att hålla på att sadla om hela tiden då skulle ja få hoppa av o sadla om efter var 5e meter.

och skiter jag i att återspänna sadelgjorden(vilket jag testat ett antal gånger) så hänger den ca 5-10cm under magen och ja de går ju men den forstätter ju oxå endå att glida fram + att man får ha jäkltigt bra blans:angel: och då rider jag hellre barbacka för då slipper man glida under magen och sitta fast i en sadel;)

jo när jag sadlar ligger ju sadlen i framvikt eftersom hästen är överbyggd med neråtsluttande rygg mot manken så det är ju självklart att den glidert fram då.

jag hoppas på att när magen försvunnit och ev en sån wintec padd kan göra susen för ja tror inte sadelbyte spelar nån roll lixom det kommer endå glida..
den enda som inte gled så mkt va kari flexen men den va för lång för min lillskit ju så den vill jag inte köpa.
och den gled inte så mkt för att stropparna va satta längre fram tror jag.

hm undra om en sån gjorde med v-systen skulle vara nåt. finns den som dressyrgjord förresten? vart?

Senast ändrad:

Tja, i alla ridsportbutiker som säljer Wintec borde man kunna beställa dem. Gauti, jag vet att några på Dille snart skulle få hem några såna, PMa så kan det säkert följa med en extra :idea:
Gullan, PMa om du vill ha några mer specifika ställen där man kan få tag på den!

Till att börja med kanske du skulle testa att ta ur bakvalvet, det kan faktiskt hjälpa, och det inverkar inte menligt på sadeln i övrigt.

Vad har du för pad under? Alltså hur ser undersidan ut?

Har du testat att ta ur framvalvet? Det kan faktiskt vara för smalt, men det borde inte dra fram sadeln...

Jag vet att Agersta ridsport har haft en nylongjord med v-system, dressyrgjord. Hööks har den bara i lång gjord tror jag. Sedan håller Karlslund på att ta fram en i läder men den blir nog dyr... Jag tror verkligen att en gjord med v-system skulle hjälpa dig mycket.

Ska du använda wintecs pad till den sadeln skulle jag rekommendera att du tar ut framvalvet, annars blir den nog för smal...

En sadel som passar en överbyggd häst, en sadel med en mera vinklad bom. Sadlar som är för raka i bomvinkeln glider av naturliga skäl fram, den trycks fram med hjälp av rörelserna i bakbenen. En sådan sadel utövar även ett stort tryck fram och bak, väldigt liten eller ingen på mitten där ryttaren finns. En sadel skall kunna fungera tryckfördelande, den optimala förmågan får en sadel som passar och följer hästen rygg på ett bra sätt utan att vara för vid eller smal/trång.

Gullan86[/QUOTE skrev:
Din häst är väldigt lik min på bilden när man ser hur överbyggd den är, min ser ut så också :( Dock inte när jag rider, som ni ser på bilden jag la in. Din gör ju inte heller det :)
Håller med dig om att det är väldigt svårt att få sadeln att ligga still när dom lutar framåt på sådant vis. Så jobbigt att hela tiden hoppa av och lägga om sadeln ju!
Vi får hoppas att wintec padden med en v-gjord är lösningen för oss två :bump:

En sadel som passar en överbyggd häst, en sadel med en mera vinklad bom. Sadlar som är för raka i bomvinkeln glider av naturliga skäl fram, den trycks fram med hjälp av rörelserna i bakbenen. En sådan sadel utövar även ett stort tryck fram och bak, väldigt liten eller ingen på mitten där ryttaren finns. En sadel skall kunna fungera tryckfördelande, den optimala förmågan får en sadel som passar och följer hästen rygg på ett bra sätt utan att vara för vid eller smal/trång.

Men om man har en bomlös sadel då? Det har ju jag nämligen.

Men om man har en bomlös sadel då? Det har ju jag nämligen.

En bomlös sadel innebär inte en garanti att den passar, för även de skiljer sig från varann. Vill du ha exempel på det, gå in under utrustning och läs i alla trådar om bomlösa sadlar så kan du se att flera haft liknande eller andra problem trots att de använder bomlösa modeller.

jo det skulle jag gärna testa, om det fanns ett bakvalv att ta ur:angel: men sadel är nämligen den enda i torsion serien som har ett mjuk bakvalv som är ihopsytt med själva sitsen alltså det finns inget hårt överhuvudtaget och hela sitsen sitter fast med kardborre bara.

frammifrån där du ser att bakvalvet bara är sytt och är jättemjukt detta är den speciella island modellen där det inte finns nån speciell str på sitsen utan folk med stora bakar kan sitta även på bakvalvet eftersom det är så mjukt.

här syns det oxå tydligt att det är sytt och att man kan ta bort hela sitsen fram till ringarna så det inte blir nåt kvar så att säga. här ser du även padden

såhär ser den ut bakifrån där du ser att den är helt slät under men för att rida med den måste jag ju ha padden som bildar en kanal för ryggraden.

fördelen me denna sadel är att den formar sej otroligt bra efter hästen, tack vare hästens värme så formar sej padden exakt efter hästen men tyvärr så drar ju magen fram sadeln endå.

undersidan av padden är som två "ilägg" på var sida om ryggraden vilket bildar en kanal för ryggraden att röra sig fritt.

nja vet inte om ja vill ta ur framvalvet tror att sadeln kommer kunna ramla ner på manken då...ioförsej har han ingen manke men ja tror de ska sitta kvar om de en gång satt det där:angel:

mmmm det kan ju bli för smalt med den padden men ja vet inte...eftersom han inte har nån manke...i så fall om de blir för smalt där själva pommeln går ner på hästen kanske...

ja en sån gjord verkar bra...

Till att börja med kanske du skulle testa att ta ur bakvalvet, det kan faktiskt hjälpa, och det inverkar inte menligt på sadeln i övrigt.

Vad har du för pad under? Alltså hur ser undersidan ut?

Har du testat att ta ur framvalvet? Det kan faktiskt vara för smalt, men det borde inte dra fram sadeln...

Jag vet att Agersta ridsport har haft en nylongjord med v-system, dressyrgjord. Hööks har den bara i lång gjord tror jag. Sedan håller Karlslund på att ta fram en i läder men den blir nog dyr... Jag tror verkligen att en gjord med v-system skulle hjälpa dig mycket.

Ska du använda wintecs pad till den sadeln skulle jag rekommendera att du tar ut framvalvet, annars blir den nog för smal...

Din häst är väldigt lik min på bilden när man ser hur överbyggd den är, min ser ut så också :( Dock inte när jag rider, som ni ser på bilden jag la in. Din gör ju inte heller det :)
Håller med dig om att det är väldigt svårt att få sadeln att ligga still när dom lutar framåt på sådant vis. Så jobbigt att hela tiden hoppa av och lägga om sadeln ju!
Vi får hoppas att wintec padden med en v-gjord är lösningen för oss två :bump:

nej exakt riktigt stor skillnad i ridningen och det ska vi ju va stolta över ju:banana:
men jobbigt när sadeln glider verkligen för det stör ju både häst och människa att det stör mitt i arbetet och man ska behöva hoppa av och sadla om, det jag tänker på mest e ju att man sliter på sadeln + hästen + sina ben att hoppa upp och ner hela tiden tyvärr.

jo det skulle jag gärna testa, om det fanns ett bakvalv att ta ur:angel: men sadel är nämligen den enda i torsion serien som har ett mjuk bakvalv som är ihopsytt med själva sitsen alltså det finns inget hårt överhuvudtaget och hela sitsen sitter fast med kardborre bara.

Aha! Där ser man ;) Fräsigt

undersidan av padden är som två "ilägg" på var sida om ryggraden vilket bildar en kanal för ryggraden att röra sig fritt.

Med undersidan menade jag vilket material som är emot hästen? Tex är såndär fuskfårpäls himla halkig, även vanligt bomullstyg är halkigt.

nja vet inte om ja vill ta ur framvalvet tror att sadeln kommer kunna ramla ner på manken då...ioförsej har han ingen manke men ja tror de ska sitta kvar om de en gång satt det där:angel:

Det ska inte vara någon fara, du har ju padden, du kan ju testa en liten sväng och se vad som händer..

mmmm det kan ju bli för smalt med den padden men ja vet inte...eftersom han inte har nån manke...i så fall om de blir för smalt där själva pommeln går ner på hästen kanske...

Om det blir för smalt avgörs inte om manken är hög eller inte... Får se om jag kan fixa någon bild så jag kan förklara bättre...

Krångligt det där med att få sadeln att passa. Var det någon du känner som hade Kari Flexen du provade? Jag skulle verkligen ha velat höra hur den låg med en sån wintecpad under :d

nej exakt riktigt stor skillnad i ridningen och det ska vi ju va stolta över ju:banana:
men jobbigt när sadeln glider verkligen för det stör ju både häst och människa att det stör mitt i arbetet och man ska behöva hoppa av och sadla om, det jag tänker på mest e ju att man sliter på sadeln + hästen + sina ben att hoppa upp och ner hela tiden tyvärr.

Ja det är vi stolta över, eller hur?! :)
Ja verkligen! Mitt i när man håller på att arbeta, ska man hoppa av och dra bak sadeln, riktigt irriterande att göra det när man jobbar med hästen osv. Nä, vi får hoppas det löser sig med nån sorts pad :)

Senast ändrad av en moderator:

japp vi e jättestolta hihi;)

imorn hade ja tänkt att testa min "uppfinning" som jag så smart tänkt ut....försöka sätta en rem under kulan (magen) så att säga som hindrar sadeln från att glida fram...

finns bara några små funderingar.
1. hästen kanske hatar det och börjar bocka.
2. jag skulle inte tycka att de va så skönt att ha en rem som höll hela sadelns tryck under revbenen.
3. vet rätt många som gjort såhär och hade tänkt testa.

det känns taskigt men de borde ju endå va bättre än svanskappa, men va säjer ni?

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Silje
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 540
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025