Sadeln glider fram

Sv: Sadeln glider fram

Kan man bara fråga om materialet på en sadelgjord kan orsaka att sadeln glider fram? Jag tror nämligen att det är så med Sagas sadel

/Jenny

Det tror jag faktiskt. Vissa sadelgjordar är ju mer hala än andra om man säger så. Finns så mycket som kan orsaka att sadeln glider, så man blir alldeles tokig :)
Vad är det för sadelgjord du har? Sen hur lång sadelgjorden är, samt vad för slags spännen den har, hur man sätter den (det fick ju jag erfara hehe :angel: ) har ju också betydelse

Läget på sadelgjorden kan göra det, och läget på eventuell vojlocks/ schabraks hällor för gjorden orsakar oftare än man tror problem.
Står mycket om det i pdf;erna "sadelskolan" på agrias sida, har tidigare varit en artikelserie i Hästmagasinet.

Läget på sadelgjorden kan göra det, och läget på eventuell vojlocks/ schabraks hällor för gjorden orsakar oftare än man tror problem.
Står mycket om det i pdf;erna "sadelskolan" på agrias sida, har tidigare varit en artikelserie i Hästmagasinet.

Det håller jag med om! För märker på mitt schabrak att jag måste ha sadelgjorden så långt fram i hällorna att det knappt får plats åt det hållet :crazy: Vill ju inte dra fram schabraket ännu mer heller, då funkar min vojlock bättre.

Kan jag bara få sticka imellan här lite?

Kan sadelgjorden dra fram sadeln? Jag tror nämligen min sadelgjort gör det. Det kan kanske vara för att hon fortfarande är ltie rund men så farligt är det inte där jag lägger sadeln!

/Jenny

Sadeln kanske helt enkelt inte passar längre? Dom brukar ju bete sig så ibland, de där sadlarna.

Ja, sadelgjorden och läget/ infästningen på denna (på sadeln) påverkar sadelläget. Tänker du efter så sitter bogbladet ihop med armbågen längre ner rent "skelettmässigt" - alltså kan dessa två lägen gällande utrustningens passform påverka/ inverka på det hela rätt mycket. Sen har du muskelpaketet utanför, och hur det ser ut.

Kolla Agrias artikelserie som jag tipsade om, den tar upp just detta. (och det är ingen som påstått att det är enkelt. ;) ).

Kan jag bara få sticka imellan här lite?

Kan sadelgjorden dra fram sadeln? Jag tror nämligen min sadelgjort gör det. Det kan kanske vara för att hon fortfarande är ltie rund men så farligt är det inte där jag lägger sadeln!

/Jenny

Ja, det gjorde min! :mad: Men det var för att när jag spände sadelgjorden för långt bak på hästen :angel: Nu spänner jag den betydligt längre fram och sadeln ligger bättre på sin plats!

Har bara hört, inte testat själv, att det kan funka med en sån där antiglidmatta som man köper på typ jysk kan funka att ha under sadeln, eller under vojlocken(osäker) men jag har som sagt aldrig testat.

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Silje
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 540
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar