Sadeln glider fram

Sv: Sadeln glider fram

japp vi e jättestolta hihi;)

imorn hade ja tänkt att testa min "uppfinning" som jag så smart tänkt ut....försöka sätta en rem under kulan (magen) så att säga som hindrar sadeln från att glida fram...

finns bara några små funderingar.
1. hästen kanske hatar det och börjar bocka.
2. jag skulle inte tycka att de va så skönt att ha en rem som höll hela sadelns tryck under revbenen.
3. vet rätt många som gjort såhär och hade tänkt testa.

det känns taskigt men de borde ju endå va bättre än svanskappa, men va säjer ni?

Jag vet att det fungerar, men det är bra att sätta gjorden bakom kulan, inte på. När man gör så brukar man inte behöva spänna någon gjord särskilt hårt. Det är snällt att ha en gjord med resår i ändarna som går bakom magen.

Börja med att sätta bakgjorden bara intill den vanliga och flytta bakåt lite i taget allteftersom hästen vänjer sig. Vissa reagerar inte alls, men en häst jag gjorde detta på och satte gjorden för långt bak på lite väl tidigt tappade jag iväg i vilda bocksprång innan jag ens hade suttit upp. :o (Tack och lov) Kan nog vara bra att testa longera lite med djorden på så att man ser hur det funkr i trav& galopp också om hästen verkar lite spänd.

Jag tror att jag har en bild någonstans. Undrar om det går att fästa verkligen på din sadel. På en bomsadel är det oftast lite mellanrum mellan bossorna och sitsen som man kan klämma in en extra rem i eller två.

Jag har en jättebra sadel till min islänning, han är väldigt kort i ryggen och är väldigt svankig.
Jag vet inte riktigt vad det är för märke, det kmr ja inte ihåg, men det är en sadel med luft i bossorna så man kan ändra genom att ta ut luft eller pumpa i mer luft ifall den är för bakåtsluttande eller för hög bak, och den är i dressyrmodell med bra skänkelstöd å djup sits, mycket bekväm att rida i! Den är ganska dyr, den jag köpte kostade runt 20-30 tusen ny, men jag köpte den begagnad för 17 tusen !;)

Senast ändrad av en moderator:

En sadel som passar en överbyggd häst, en sadel med en mera vinklad bom. Sadlar som är för raka i bomvinkeln glider av naturliga skäl fram, den trycks fram med hjälp av rörelserna i bakbenen. En sådan sadel utövar även ett stort tryck fram och bak, väldigt liten eller ingen på mitten där ryttaren finns. En sadel skall kunna fungera tryckfördelande, den optimala förmågan får en sadel som passar och följer hästen rygg på ett bra sätt utan att vara för vid eller smal/trång.
Vilken bomvinkel menas? Vinklad bom? Förklara, jag förstår inte!

okej hihi tack för ditt svar...

testade idag min ide hur jag skulle kunna fästa denna extra gjord i min sadel, blir ju lite speciellt..
men ja tror ja vet hur ja ska göra för jag har ju en sån ring du vet som ska va te packväskor där i kan man ju sätta en rem.

och så sätter jag den andra remmen runt stropparna....vad tror du om det? hur fäste du den andra remmen?

okej har ingen resår gjord...hm lite dumt kanske...men har 2 vanliga gjordare som bara ligger o skräpar tror du det är jättetaskigt att ta en vanlig gjord?.

men är det inte farligt att ha sadelgjorden under/bakom kulan då kan inte det skada på nåt sätt?

oj bra tips det med att ha gjorden längre fram först....ska nog testa nästagång ja rider tror jag...
för sadel glider fram o har sej riktigt jäkla mkt nu så man bli knäpp, den gled fram skitmkt idag bara när jag ledde honom helt sjukt.

Vilken bomvinkel menas? Vinklad bom? Förklara, jag förstår inte!

Den bom som följer hästens rygg längs med.
Vissa typer av sadlar har en rakare bom, ex på dressyrsadel med rakare bom är Globus click och med en mera svängd bom Prestige Hippos Dressage.

Globus passar bättre för en häst med en rakare och inte tydlig rygglinje, Prestige passar till häst med mera synlig rygglinje. Te x överbyggda hästar, hästar som är skapat som en hängmatta, eller allmänt har en tydlig rygglinje.

Westernsadlar har har ingen bom, men anses som raka.;)

jag det trodde jag med....o alla bladsadlar är väl byggda så att de behöver en padd under som lyfter sadeln från ryggraden?

jag det trodde jag med....o alla bladsadlar är väl byggda så att de behöver en padd under som lyfter sadeln från ryggraden?

Nej, det finns många olika sorters bladsadlar, oftast är de väldigt hästvänligt utformade eftersom vikten fördelas över en större yta än med en vanlig engelsk bom. Många Iberiska sadlar tex. har bladbom. Ofta har de bossor som fördelar vikten ned över revbensbågen som denna sadel:
relvas1.jpg
relvas2.jpg

Skuggorna luras lite kanalen är riktigt bred.

Montsegur och Hector är också exempel på andra varianter av Bladsadlar. men dem har jag inga bilder på.

Angående Mammagjorden så kan man för att fästa den bakre gjorden ta ett gammalt stigläder som man klippt bort spännet på (och gjort nya hål i) och trä det under bakvalvet mellan bossorna på en vanlig sadel. Jag tror inte riktigt att det funkar att bara knyta fast i öglor som du beskrev, men du kan ju prova. Risken med att ha en icke elastisk gjord är att det blir obehagligt för hästen och den börjar bocka för att bli av med problemet.

Gullan-> Angående om det är skadligt eller inte vet jag inte, det är kanske ingen slutgiltig lösning på problemet, men så länge hästen är tjock och sadeln inte ligger på plats trots att den är lagom vid pg av kalaskulan tycker jag att det är ett alternativ. Vi använde det på Silverkedjan på avelsstona som skulle sättas igång och några andra tjockisar. Jag tror inte att någon häst kom till skada. Så länge man inte spänner "bakgjorden" hårt eller sätter gjorden så att den ligger mot skap eller juver är det nog helt ok.

Jag hittde en gammal bild. Ursäkta stolsitsen. Jag glömde skriva det, men kom på när jag såg bilden, man kan använda den tredje sadelstroppen om man har en sådan i kombination med den nya stroppen man sätter dit för att fästa bakgjorden i.

ridveiz2.jpg

En helt off topic lustig parantes var att jag häromdagen hittade nära släktskap mellan Min Faxi och denna häst som var en av mina favvisar, hennes pappa Vindur frá Hofsstödum är son till Faxis far Silfurtoppur och ägs av Faxis uppfödare Björn Runólfsson. Veizla är alltså någon form av halvbrorsbarn. Eller snarare var, eftersom hon enligt Worldfengur har avlidit. :cry:

Så sadeln glider när den inte passar perfekt? Tycker min sadel passar bra när jag sadlar osv. Men eftersom han är överbyggd är det svårt att få den att ligga kvar...Blir liksom att den ligger i en liten nerförbacke om du förstår vad jag menar :)
Alla som har hästar där jag har min (islänningar allihopa) så glider sadlarna... Och dom har passat ut sina sadlar exakt efter sina hästar. Måste ju kunna bero på nåt annat också?!

Då har de inte några passande sadlar kan jag lova. Sadeln glider oftast av 4 orsaker: den är för smal, för vid, för rak eller för böjd. Förmodligen är det nåt av detta det beror på att din sadel glider och inte att hästen bara är överbyggd.

Då har de inte några passande sadlar kan jag lova. Sadeln glider oftast av 4 orsaker: den är för smal, för vid, för rak eller för böjd. Förmodligen är det nåt av detta det beror på att din sadel glider och inte att hästen bara är överbyggd.

Ja, dom tycker ju att dom passar, både ägarna och sadelutprovarna. Men jag eller dom är inga sadelexperter! :) Min sadel glider faktiskt inte mycket nu längre, då jag sätter sadelgjorden på ett annat sätt nu. Ska få hjälp av en tjej med hästen nu snart och tror hon även är sadelutprovare, så då ska jag fråga henne om sadeln på en gång :)

Min häst är både överbyggd och har rund mage emellanåt, men min sadel glider inte nämnvärt. Alltså finns det sadlar som kan ligga still.
En i alla fall.

Har samma problem men får snart hem en Soft Supreme tölt sadel (från Soft saddles) som verkar väldigt lovande. Hon har en rejäl övervikt och är under igångsättning (gått skadad och senast med föl som hon skiljdes från i år) och överbyggd.

Nu har hon gått ner lite och fått lite muskler sedan bilden tagits men mkt kvar än. Inga smickrande bilder men visar lite hur hon ser ut i alla fall.
5-jan-2007-6.jpg

5-jan-2007-4.jpg

Sitter och funderar över om jag ska skaffa en annan gjord alt en längre som mamma gjord. Funderade över en svängd men läst en hel del dåligt om dom. Vill inte heller köpa en dyr gjord då hon säker behöver en 30cm kortare när hon kommit i form :rofl: (är sjukpensionär så har tyvärr en begränsad plånbok). Har blivit erbjuden att köpa en sådan här men frågan är om inte den kommer att glida fram på direkten:
330167.jpg

Jga har en överbyggd valack, 4 cm överbyggd med svankig rygg. Han har en Prestige Top Dressage (utprovad) och hade svanskappa i början när sadeln var ny. Efter några månaders träning och bra foder musklade han sej fint så nu behövs ingen svanskappa, sadeln sitter som smäck.

Han har inget problem med svanskappa, är den rätt ställd mm så skall det inte skapa problem.

Svarar till alla eftersom det är jag som skapat tråden och jag som haft detta problem :)

Jag har börjar sätta sadelgjorden på ett annat vis nu, lite längre fram än vad jag brukade och nu glider inte sadeln så mycket längre :) Fick det tippset ifrån hon på Softsadles och tänk vad rätt hon hade :rofl: Funkar jättebra! har varit in på hennes sida och tittat på den nya sadeln jag å, tror den skulle vara bra på min häst, men tycker även att kari flexen funkar bra och jag trivs med den än så länge.

Jag gillar fortfarande inte svanskappor, men vet att det är många som använder det osv. Tror inte det är nå farligt eller dåligt, det handlar nog bara om vad man är van osv. Och har man svanskappa så betyder det väl att sadeln annars glider & alltså inte passar hästen, eller tänker jag fel då?! :)

En sadelutprovare vore bra, men vet att man inte alltid kan lita på dom heller... Då jag vet folk som haft ut sådana och deras sadlar glider ändå :(

Fråga henne på softsaddles om sadelgjord, hon har ett jättebra tips som finns att köpa på Hööks :idea:

Kanske har du något bra tips på en bra sadelgjord? jag har en svängd nu.

En sadelutprovare vore bra, men vet att man inte alltid kan lita på dom heller... Då jag vet folk som haft ut sådana och deras sadlar glider ändå :(
Givetvis finns skickliga och mindre duktiga i ALLA yrkeskategorier. Ska du anlita en utprovare är det i mina ögon en klar fördel om denn* inte säljer några märken själv.

Och ja, rätt sadelgjord på rätt ställe kan hjälpa. Svanskappa har man för att det krävs trots inpassad sadel; är formen på hästen kass så måste det till muskler för att allt ska funka.

Alla hästar är inte i optimal form jämt och ständigt även om man gärna vill tro det - och de flesta har inte X antal sadlar för alla lägen. Därför tycker jag du tänker lite fel, men givetvis skulle jag också föredra att det funkade utan i alla lägen. Tror dock inte längre att det är så.

Givetvis finns skickliga och mindre duktiga i ALLA yrkeskategorier. Ska du anlita en utprovare är det i mina ögon en klar fördel om denn* inte säljer några märken själv.

Och ja, rätt sadelgjord på rätt ställe kan hjälpa. Svanskappa har man för att det krävs trots inpassad sadel; är formen på hästen kass så måste det till muskler för att allt ska funka.

Alla hästar är inte i optimal form jämt och ständigt även om man gärna vill tro det - och de flesta har inte X antal sadlar för alla lägen. Därför tycker jag du tänker lite fel, men givetvis skulle jag också föredra att det funkade utan i alla lägen. Tror dock inte längre att det är så.

Nej självklart är det inte en optimal form på hästen hela tiden, tycker dom ändrar på sig lite nu som då :) Jag hade en annan sadel förut med bom och den började ligga fel så därför köpte jag en bomlös. Men som sagt, det funkar super nu när jag lägger sadelgjorden på ett annat sätt än förut & idag gled sadeln ingenting :) Så är nöjd med denna sadel nu.

Svanskappa eller inte, det får man ju välja själv om man ska ha. Det är klart dom kan behövas osv, men på de hästar jag har sett så har dom gett sådana märken (kan säkert ha med att göra att ägaren spänt fel eller så??) . På Island när jag var där red jag dock alltid med svanskappa, men då var ingen sadel utprovad till nån speciell häst eller så, så det var mer eller mindre tvång att ha en svanskappa :) Vet många som rider utan svanskappa och det funkar ju bra det också

Kan man bara fråga om materialet på en sadelgjord kan orsaka att sadeln glider fram? Jag tror nämligen att det är så med Sagas sadel

/Jenny

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Silje
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 540
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar