Sadeln åker fram!

S

Svalan

Jag har lite problem med min Globus Glói. Den är underbar att rida i och passar jättebra på min häst, men den åker fram i stup i kvarten.
Det är väldigt irriterande.
Ändå använder jag en antiglidpadd, jag har provat att ha den under schabraket, men det verkar inte hjälpa.
Och jag vill ABSOLUT INTE sälja min sadel.
Några tips kanske?

Sv: Sadeln åker fram!

Om den åker fram så passar den inte din häst. Så att säga att den passar jätte bra men åker fram är lite knasigt.
Hade samma problem med min globus, kan vara att din häst har för svängd rygg , globus gloi är rak i bommen.

Jag har lite problem med min Globus Glói. Den är underbar att rida i och passar jättebra på min häst, men den åker fram i stup i kvarten.
Det är väldigt irriterande.
Ändå använder jag en antiglidpadd, jag har provat att ha den under schabraket, men det verkar inte hjälpa.
Och jag vill ABSOLUT INTE sälja min sadel.
Några tips kanske?

Jag har också jättestora problem med min Wintec PRO Feldmann men den är utprovad av sadelutprovare så den SKA ju passa. Nu är ju min lilla tjej ganska tjock så det är ju nog därför men det ligger aldrig kvar där jag lagt det, oavsett.

/Jenny

Kan ni inte lägga in bilder på hästen med sadeln på?
Det är lättare att se då.

Några tips kanske?

Har du provat att lägga antiglidpadden mellan sadeln och schabraket??:idea:

Även en sadel som passar enligt konstens alla regler kan självklart åka fram. Oftast är det då sadelgjorden som glider fram (på den ev. ngt rundare magen, eller om tex hästen har en mkt markerad bröstbenskurva ) Är man då bomsäker på att sadeln passar (inte för lång, bomvidden bra, formen bra osv) så är allra effektivast att använda svanskappa. Man kan först prova med sk antiglidpad, eller sväng gjord, om häten kan ha sådan, men svanskappa är det som stoppar effektivast om man har stora problem. Viktigt är bara att inte spänna för löst. En handsbredd mellan kors och kappa, som man fick lära sig på ridskolan som liten, är alldeles för löst. DÅ kan den bli skadlig! (och hjälper föga) Svanskappan ska vara så spänd att man INTE kan skjuta fram sadeln med handkraft då den ligger på korrekt plats. De allra flesta hästar accepterar kappan snabbt, man bör väl dock ta det lite försiktigt i början.

Tack för tipsen och alla förklaringar! Jag tror nog att jag hittat problemet.
Hoppas bara att jag inte behöver sälja sadeln i alla fall.

Hejsan

en sadel som åker fram passar inte. Du har för brett framvalv på sadeln. En pad kommer inte hjälpa fullt ut för den kommer fortfarande glida på din hästs rygg, även om du inte märker det. Dessutom kommer friktionen av paden kan ge ökad värmebildning och troligtvis även spänningar i ryggen på honom... inte kul...

om du vill ha det bästa för din häst vilket vi alla vill så ska du inte hänga upp dig på om du ska sälja sadeln eller inte, utan se till vad som passar din häst bäst. Punkt slut. Lycka itll!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 905
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar