"Sadelmakare"

S

Spider84

\"Sadelmakare\"

Eller rättare sagt "tränsmakare". :D

Vilka finns det som man kan få se bilder av vad de gjort på internet. Vet en kille som jag mailat angående ett side-pull, men jag hade velat fått tag i fler för att se vad de kan erbjuda.

Så vet ni några och vet ni i så fall något om kvalitet på deras hantverk?
Det är som jag skrev ett side-pull som är aktuellt. Vill ha ett lite mer personligt.

Re: \"Sadelmakare\"

Han som jag kände till hade tydligen lagt av. *förvånad*

Så nu behöver jag verkligen tips. ;)

Tack för länken. Vet du något om kvalitén?

Tyvärr så är jag partisk eftersom jag själv syr dem :D

:o

Ja då kanske du är lite väl partisk. :D

Då kan jag ju fråga dig direkt här (om nu ingen miss tycker).

Kan du göra side-pullet med läder/skinn istället för rep?
Vad anvönder du för skinn/läder och har du någon närbild på ett side-pull. Ska få hem en liknande denna sadeln:

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/reneknutson/detail?.dir=/sadlar&.dnm=Brun+Portuguesa.jpg

Dock kommer det mörkare (sätet) att vara ännu mörkare och det är i den stilen det medföljande tränset kommer att vara (om jag inte minns fel). Jag har även en sån här sadel:

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/reneknutson/detail?.dir=/sadlar&.dnm=hoppsadeln.jpg

och det är i den mörka färgen jag hade velat ha tränset. Vet inte riktigt vilka färger du kan göra det i.

Måste ju ta och fråga så mycket jag kan. ;)

Jag är lite blind av mig...nu såg jag att du gör dem i nylon. Var ute efter ett i läder/skinn först och främst, men man kanske kan beställa ut ett så man får prova?

Eller hu inom kort är lädret väntat?

http://home.swipnet.se/karinshastkollektion/frames.htm

Dock inte jag, även om hon också heter Karin ;) Man kan lägga in specialbeställningar hos henne och få den färg på läder man vill etc, men då kanske till ett lite högre pris.

Jag har tänkt göra ett eget sidepull, men det blir nog i nylon... Samlat på mig massor med ringar och grejor från gamla grimmor, nu är det bara nylonrep som fattas... Sen ska jag måtta på hästen och sedan sätta igång och sy! :)

Du får berätta hur det går med ditt egna träns. Jag har varken symaskin eller "orken" att sy eget. :angel:

Hm...det side-pullet såg enromt tunt ut över nosen. Såg nästan ut som att det skulle gå av om man var tvungen att dra i ordentlig någon gång. :crazy:

Vill ha ett med rep eller rundad läder del över nosen...visst är jag kräsen? :devil:

Skriver hon inte att man kan välja rep om man vill ha det också? När jag pratade med henne för ett halvår sedan eller något så var det inga som helst problem med att få det exakt så som jag ville ha det...

Sen har väl tärnsjö garveri http://www.tarnsjogarveri.se/ även ett sidepull, men det kostar ju ganska mycket mer, men Anders Eriksson har varit med och arbetat ut det ;)

men nu ska jag ändå göra eget, jag är nog ännu kräsnare ;) eller så är jag bara snål :D vi får väl se, om det funkar bra på sidepullet som jag gör så blir det kanske att köpa ett i läder ändå för att vara riktigt snygg vid vissa tillfällen ;)

Jag är så bekväm av mig, det är därför jag gör dem i nylon. Tänkte försöka gå en sadelmakeriutbildning så småningom, då kanske jag börjar mera seriöst med läder (de jag har gjort tidigare har jag gjort med hjälp av diverse böcker).

Läder börjar jag tidigast med i mitten av Januari.

Jo tack jag såg annonsen från Tärnsjö Garveri och tyckte att side-pullet var skit snyggt, men sen fick jag se priset... :crazy:

Jag får väl se hur jag gör. Funderar på att höra om han som gjort min sadel, träns och sadelgjord i Portugal kan tänka sig att göra ett side-pull, men då måste jag beställa med någon för att betala 50 euro i frakt kostnad för ett träns är inte så kul.

joneya
Kan inte du pm:a mig när u börjat med det i läder?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 037
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30