A

Agda

Jag rider en häst som inte har någon sadel. Dvs ägarna har ingen sadel till sin häst.
De verkar tycka att det är helt OK att rida dressyr, galoppera i skogen, hoppa över mindre hinder osv. Jag vill inte att hästen ska ta skada, så jag begränsar ridningen till skritturer med enstaka korta galopper.
Longerar och tömkör en hel del också.
Jag är riktigt orolig för att hästen ska ta skada i rygg mm pga att den blir felbelastad.
Så min fråga till er är alltså: Hur ofta/hårt kan man rida barbacka utan att skada hästen?
 
Sv: Sadellös

jag red barbacka över 1 år på min förra häst.
hade ingen sadel och hon hade inga muskler...gjorde allting med henne barbacka..tränade dressyr 1 gång i veckan upp till LA:5...hoppa inte så mycke eftersom ja inte gillar hoppning.

efter 1 år va hon jättefint musklad över ryggen och va rund o fin hela hon..inte ont någonstans.

så de är inte några problem att rida barbacka...däremot så krävs de att man har bra balans och inte sitter och skumpar och sånt.
 
Sv: Sadellös

Har man en häst som gillar det och man själv sitter korrekt med bra balans så tror jag inte att det gör någon skada.
 
Sv: Sadellös

Jag har en kompis med två varmblod som mer eller mindre aldrig sett en sadel. Den ena är 28 år och den andra ca 16. Dessa hästar är de mest välmående hästar jag sett och div. kiropraktorer och massörer kan bara hålla med. Jag undrar bara varför de inte ens äger en sadel till hästen? Speciellt om man har en medryttare.
 
Sv: Sadellös

Man kan ju lägga på några shabrak eller en padd och sätta en täckesgjord runt så att det "dämpar" lite:)
 
Sv: Sadellös

Om hästen har bra rygg och ryttaren rider bra så tar hästen ingen skada.
 
Sv: Sadellös

Håller med övriga här, att rida barbacka i sig ger ingen skada. Det är hur man rider som avgör om hästen tar skada....
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp