Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
ja enligt de som förespråkar gamla hederliga "inridningssadlar" så som passier, stubben och liknande till alla hästar så är en fullflexibel sadel för instabil. men andra sidan säger att en fullflexibel sadel låter hästen lättare bygga muskler.
Tänker man då ur synvinkeln att unghästen saknar ryggmuskler?

De som ridit in med bomlöst har ofta haft sådana modeller där man ska ha en massa paddar för att sprida belastningen oavsett. Kan man tänka sig att en sådan typ av tryckutjämning under Maxflex kan kompensera för den semiflexibla bommen?

40 cm är ju väldigt kort :o
Och 16,5" låter som minimum för dig.
Svår kombo. Kortkort sadel eller en sadel med paneler som släpper tidigt baktill.

Ja och då är det dessutom så att det kanske är närmare minus ngn cm på 40 cm än plus några. Kommer bli trixigt med dressyrsadel också utan specialbeställning kanske. Ska prova några som finns i stallet idag.

Men finns ju isisar med kortkorta sadlar så något lär väl gå att hitta i bomsadel iaf så länge hon inte breddar sig. Jag som inte skulle ha en kort och bred rygg igen :banghead:

Tänker man då ur synvinkeln att unghästen saknar ryggmuskler?

De som ridit in med bomlöst har ofta haft sådana modeller där man ska ha en massa paddar för att sprida belastningen oavsett. Kan man tänka sig att en sådan typ av tryckutjämning under Maxflex kan kompensera för den semiflexibla bommen?

Läste en intressant amerikansk forskningsartikel med galoppörer som gick ut på att flexibla bomsadlar fördelar ryttarens vikt bäst:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/bomlos-sadel-ger-hog-punktbelastning.htm

Verkar ju finnas vissa poänger med fullflexibla sadlar om man ser till tryckutjämning!

Läste en intressant amerikansk forskningsartikel med galoppörer som gick ut på att flexibla bomsadlar fördelar ryttarens vikt bäst:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/bomlos-sadel-ger-hog-punktbelastning.htm

Verkar ju finnas vissa poänger med fullflexibla sadlar om man ser till tryckutjämning!
Det här med att hästarna fungerar bäst med viss flexibilitet i bommen är ju en grundstomme i den moderna sadeltillverkningen, och nästan alla tillverkare försöker skapa någon typ av "svikt", och följsamhet, men ändå stadga nog att fördela trycket över större yta.

(sen är det rätt stor skillnad på vad som är "rätt" grad av svikt beroende på vilken typ av bom - SAMMA grad av svikt på en engelsktillverkad springtree-bom (som finns i t ex Crown, Jeffries, Albion etc) jämfört med Passiers PS-bom: Den förstnämnda skulle troligen vara slut i bommen, medan den sistnämnda eftersträvar just sådan grad av svikt).

Och rent logiskt håller jag med om resonemanget att man får bättre tryckfördelning, under längre tid, med flexibilitet i bommen än med en bom som är helt styv, och som därmed INTE kan följa förändringarna i hästens rygg mellan olika rörelser och gångarter utan då riskerar att skapa kortare moments punkttryck.

Har tyvärr inte hunnit prova ex vis Maxflex, så har ingen bild av hur mycket en sådan flexar och hur hästarna uppfattar det, även om det står på "to-do-listan". På en häst med utvecklade ryggmuskler kan jag dock tänka mig att Maxflex uppfattas som ytterst positiv av både häst och ryttare.

Fast fördelen är ju att du kan korta och breda ryggar nu ;)

Jupp, jag har lärt mig att det är skitsvårt att hitta en sadeljäkel som passar och att inget ligger still på en tunna utan manke. Började fundera över hur folk kunde ha sadlar till sina breda hästar men sen insåg jag att majoriteten av alla sadlar på liknande hästar inte direkt klarade mitt godkännande för inpassning. Överlag är det många som verkar skita i att sadeln ligger på både bog och ländrygg, men det är en helt annan tråd :D

På tal om Maxflex så har jag spanat lite på dem jag med. Har inte hunnit känna på någon och funderar också på hur stabil den är. Jag gillar ju egentligen tänket med en icke stum bom. Hästens rygg varierar ju i arbete beroende på form och gångart och är ju sällan helt statisk. @phie du får rapportera om du klämmer på en. Du har ju samma ras som mig, har du fått turen med en icke superkort rygg? Tycker att väldigt många har korta ryggar nämligen, en del mer extrema än andra :grin:

La på stallkompisens Wintec dressyr idag, rött järn och 16", köpt ny i höstas så borde väl vara den nya modellen? Har fått för mig att de är raka men jag kanske har fått för mig fel? Den var i alla fall på tok för svängd, släppte jättetidigt och låg inte alls an bra. För lång såklart men det misstänkte jag eftersom det kilbossorna ju sticker ut en del på den.

Är de svängda eller är inte min häst rakare än jag tror? :meh:

La på stallkompisens Wintec dressyr idag, rött järn och 16", köpt ny i höstas så borde väl vara den nya modellen? Har fått för mig att de är raka men jag kanske har fått för mig fel? Den var i alla fall på tok för svängd, släppte jättetidigt och låg inte alls an bra. För lång såklart men det misstänkte jag eftersom det kilbossorna ju sticker ut en del på den.

Är de svängda eller är inte min häst rakare än jag tror? :meh:
Wintec 500 är svängd även 500 new. De rakaste av wintecs är wintec pro new och isabell werth.

Jupp, jag har lärt mig att det är skitsvårt att hitta en sadeljäkel som passar och att inget ligger still på en tunna utan manke. Började fundera över hur folk kunde ha sadlar till sina breda hästar men sen insåg jag att majoriteten av alla sadlar på liknande hästar inte direkt klarade mitt godkännande för inpassning. Överlag är det många som verkar skita i att sadeln ligger på både bog och ländrygg, men det är en helt annan tråd :D

På tal om Maxflex så har jag spanat lite på dem jag med. Har inte hunnit känna på någon och funderar också på hur stabil den är. Jag gillar ju egentligen tänket med en icke stum bom. Hästens rygg varierar ju i arbete beroende på form och gångart och är ju sällan helt statisk. @phie du får rapportera om du klämmer på en. Du har ju samma ras som mig, har du fått turen med en icke superkort rygg? Tycker att väldigt många har korta ryggar nämligen, en del mer extrema än andra :grin:

Tyvärr delar jag ditt dilemma med kort rygg... Glädjande nog kommer en Maxflex Valentin till mig i veckan (hoppas jag!) för prov. Återkommer med bilder och rapport!

Tyvärr delar jag ditt dilemma med kort rygg... Glädjande nog kommer en Maxflex Valentin till mig i veckan (hoppas jag!) för prov. Återkommer med bilder och rapport!

Kom med rapport efter att du provat! Vill veta hur långa de är och hur rak du upplever att den är i bommen.

sååå... åt rakare hållet men lätt svängd, lätt takformad, relativt kort anläggningsyta, flat säte men gärna med större knästöd.. dressyrsadel. Ganska hög manke. Ska man leta bland islandssadlar då?

Vet inte om jag ställer frågan i rätt tråd men är det någon som vet vad en Edinburgh hoppsadel spring tree flatback kostar ny?
Har googlat runt i flera dagar utan att komma fram till något.. :(

Hellu allsmäktige sadel-buke! ;)

Provade denna sadel på kusen ikväll men är osäker på vad jag tycker. Så fritt fram att risa eller rosa så mycket ni kan
D85729E9-78B2-4B1E-A1F9-17EDD3CE488E_zpsxlqrgbxp.jpg

B1FD7CD6-19F2-45C0-9B1F-0E6706B5E083_zpsm06hnnmp.jpg

97D23C11-0CDC-471B-9262-F74302C37245_zps7nb61bq3.jpg

DD45B305-C9CC-4666-998A-63AB98F3EA99_zpsaggay4kx.jpg

Provade även en tekna s-line i alldeles för smal bom men gillade formen på bommen på den bättre. Hur vid är det bredaste järnet på tekna?

Tips på dressyrsadel till ganska kort rygg (svenskt halvblod), lätt takformad, lite svängd rygg, hög lång manke, något muskelfattig fram, stora bogblad.

Har en jaguar/harry dabbs hoppsadel som ligger bra med normal bom.

Alla tips mottages, dyra som billiga :-) .

sååå... åt rakare hållet men lätt svängd, lätt takformad, relativt kort anläggningsyta, flat säte men gärna med större knästöd.. dressyrsadel. Ganska hög manke. Ska man leta bland islandssadlar då?
Tror många islandssadlar kan stämma in på den beskrivningen med viss reservation på manken.

Thorowgood T4 dressyr. Hur upplevs den i sitsen?
Hästen har en wintec cair allround tror 2000 (inte mockasäte) nu i 17.5. Tror ni en thorowgood skulle kunna passa oss? Han har näst vidaste järnet, "normal" manke.

10387468_10153120520827456_3585464849100277974_n.jpg

Kan ju slänga in en bild på honom också.

Tror ni T4, den modellen hööks har inne nu som passar hästar av cob-typ, kan bli för svängd? Vore en T6 bättre? Eller kan den bli för takformad på honom?

Jag har en häst utan sadel, är hemma sjuk samt uttråkad och kan därmed inte låta bli att kolla marknaden för begagnade sadlar. Önskar input kring vilka modeller som kan passa, just nu är budgeten klen men siktar på att spara ihop en bättre summa, så i första hand bra men billigt men alla reflektioner är intressanta.

Ett par bilder på damen, på sista bilden provar vi en Santa Cruz Celine wide.

1975204_10203593722707073_2044717794_n_53319d8c2a6b229d439af836.jpg

cimg1878_524995f49606ee43681d762c.jpg

img_0351_53d207aae087c32f0d6e48e5.jpg

Undrar även vad ni vet om Kloster Schöntal-sadlar?

Hur är Morris & Nolan i vidd jämfört med Santa Cruz ( och såklart, åsikter om deras sadlar till ovanstående häst)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 105
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka