Jeremy Rudge?
Tack för tipset, ska kolla upp det:-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jeremy Rudge?
Ser trevlig ut, hade velat dra bak den lite lite till bara .Hej
Behöver lite input här
Är ju på jakt efter en dressyrsadel för att få lite variation från hoppsadeln.
Trillade över denna Morris & Nolan.
Den ligger inte på/an mot bogbladen, utan de kan röra sig fritt.
Drar jag handen under, så fastnar jag ingenstans, känns som den ligger an hela vägen längs ryggen.
Provade rida en kort sväng och det kändes bra, hästen protesterade inte heller, vilket fuxtant gärna gör annars.
Har även långa kåpor, stort plus för mina långa ben.
Tycker det ocksåSer trevlig ut, hade velat dra bak den lite lite till bara .
Behöver också lite hjälp... Har lånat en crown grandee eftersom jag fick tipset att den var liknande crown jessican. Den var lite för vid - påverkar detta glappigheten bak? Tyckte den den glappade som tusan när jag red i den. Skulle en mindre bomvidd råda bot på detta eller måste jag söka en sadel med rakare bom?
Är sadeln för svängd för ryggen så gungar den ofta fram och tillbaka, som en gunghäst.
Är sadeln för vid, så kapsejar den med fronten nedåt. Lägger sig över mankpartiet när man lägger vikt i stiglädrena, med baken upp.
En svängd sadel som gungar är svår att korrigera på ett sätt som inte skadar i längden. Kilpad kan funka men då förlägger man all vikt på ortspetsarna med hög risk för punkttryck.
En för vid sadel (men ej samtidigt för svängd) kan man prova en fårskinnspad under, fyller ut ca 1/2 bomvidd. Men då är det viktigt att tänka på i vilket hull/muskulaturstadie hästen befinner sig i just nu. Är den så bred den troligen kommer bli, finns risk att sadeln blir för vid även med pad om hästen faller ur en aning.
Grandeen är skapligt rak, så jag tror smalare bomvidd snarare än rakare bomvidd.
Jag behöver lite tips på sadlar till denna grabben (dressyr). Har provat lite sadlar men mitt problem är att jag upplever att de flesta inte är tillräckligt öppna i framvalvet eller vad jag ska säga. Typ alla sadlar jag har provat hittills trycker/nyper strax bakom manken (cirkeln). Bomvidden kan kännas bra och den ser ut att ligga an bra men när du sticker in handen och drar längstmed under sadeln tar det alltid emot där. Provade en Kentaur penelopa strl 4, som helt klart var för vid men som låg rätt bra i övrigt och iaf släppte handen undertill. Så tips tack! Gärna i den lägre prisklassen då han bara är 4år.
oj, vad spännande. Jag har alltid upplevt honom som normal kanske lätt svängd/överbyggd. Men det är för att för mig har min andra häst rak rygg.På den här bilden ser hästen ut att ha en väldigt rak rygg, och bred mankbas. Kentaur är normal mot rak och passar ofta överbyggda hästar.