Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, där snackar vi riktigt rak rygg i horisontalplanet. Din bruna är ju rak i ryggen med lätt lutning så det blir ju lite olika passform ändå.oj, vad spännande. Jag har alltid upplevt honom som normal kanske lätt svängd/överbyggd. Men det är för att för mig har min andra häst rak rygg.
Vet ni vad det finns för märken som har hoppsadlar med sittpunkten långt bak?
De flesta sadlar som har sittpunkten och stigläder krampan långt fram hamnar fel mot min hästs lägsta punkt och gör så att sadeln tippar framåt och glappar.
Enda sadeln som jag tycker att jag hamnar rätt I är min dressyrsadel (tekna s line).
och har varit intresserad av att prova deras hoppsadel också, men då de beskrivs som franska sadlar med sittpunkten långt fram så blir jag lite avskräckt.
Vill ha en sadel med flat back och smal midja, gärna åt fälttävlan hållet. Hästen vill ha en med korta ortspetsar bred kanal och rak bom med rundbossor.
Sadeln vi har nu har legat tillräckligt bra men nu är det inte tillräckligt bra. hästen känns springig och ofokuserad i hoppningen nu, hon knäpper lätt av och älgar på. Så en ny sadel måste införskaffas.
Den här ser bred och svängd ut med djupaste punkten långt bak.
Rundbossa är att föredra!
Hur vid är ponnyn?
Provat en gammal hederlig stubben eller passier? Hubertus? Thorowgood T8 i vidaste järnen är svängd. Äldre Wintec 500 är också svängda i vidaste medan nyare är rakare.
Finns nån Lippo som är svängd.
Vad har du provat och varför har det inte funkat?
Annars har du ju beskrivit en Passier Optimum/Ehning.De flesta nyare sadlarna har kilbossa, speciellt de raka.
Och de äldre svängda har rundbossa. Knepig kombo.
jag vet :/ precis som att sadlar i vida bomvidder är svängda och de i tillräckligt raka bommar bara har smala bomvidderDe flesta nyare sadlarna har kilbossa, speciellt de raka.
Och de äldre svängda har rundbossa. Knepig kombo.
vad jag har nu spelar ju inte så stor roll då den inte passar . är en bates momentum. tycker mycket om den men ligger den inte bra så pajar det ju både hästen och mig. funderar på om det kan gå att bara stoppa om den men det är nog önsketänkande..Annars har du ju beskrivit en Passier Optimum/Ehning.
Vad har den för sadel nu?
vad jag har nu spelar ju inte så stor roll då den inte passar . är en bates momentum. tycker mycket om den men ligger den inte bra så pajar det ju både hästen och mig. funderar på om det kan gå att bara stoppa om den men det är nog önsketänkande..
och optimum är typ 10"000kr för dyrt...
Sc ör för smala I bomvidden och för breda i sitsen.Ja, Passiers akilleshäl är ju att de är hårda som attan. Och bra exemplar kostar en slant.
Men jag funderar lite, frågan är ju vad det är som gör att Momentumen inte längre passar? För smal? Bryggar den? Klämmer nånnstans? Du beskriver att hästen reagerar på den, så nåt är det ju självklart. Men vad? Och kan man fixa det med nytt koppjärn / stoppningskorrigering? Med tanke på att du sitter bra i den.
Hästen ser mindre kantig ut sen förra året, har lagt på sig en del på överlinjen. Och blivit liite mer svängd i sadelläget. Men en luftsadel korrigerar ju en del även för sånt.
Jacson/Santa Cruz/Toulouse? Alla modeller är lätt svängda, många har bred kanal.
Vad har du för tips på dressyrsadlar?Ja, där snackar vi riktigt rak rygg i horisontalplanet. Din bruna är ju rak i ryggen med lätt lutning så det blir ju lite olika passform ändå.
Annat koppjärn fungerar inte, Har testat alla jag har, dvs alla järn som finns luftstoppningen är svår att korrigera. Hade varit att stoppa om med ull då men även det ger ju ingen garanti att sadeln ligger bra sen.Men jag funderar lite, frågan är ju vad det är som gör att Momentumen inte längre passar? För smal? Bryggar den? Klämmer nånnstans? Du beskriver att hästen reagerar på den, så nåt är det ju självklart. Men vad? Och kan man fixa det med nytt koppjärn / stoppningskorrigering? Med tanke på att du sitter bra i den.