Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga: Håller på att leta en förhållandevis billig sadel åt min unghäst som ska börja ridas in som är byggd som en räka framtill. Just nu har han blivit sadelvan med en på tok för svängd och bred Prestige Paris (bomvidd 35)... Har funderat på att prova en Tekna eller något liknande med rundbossor. Vill gärna ha något som går att värma om, som är lite åt det rakare hållet och inte dyr med tanke på att han kommer växa till sig här och där. Är det någon som har koll på hur pass bred är en Tekna A-Line hopp i normal bomvidd? Prestigen är som sagt redigt för bred!

Fråga: Håller på att leta en förhållandevis billig sadel åt min unghäst som ska börja ridas in som är byggd som en räka framtill. Just nu har han blivit sadelvan med en på tok för svängd och bred Prestige Paris (bomvidd 35)... Har funderat på att prova en Tekna eller något liknande med rundbossor. Vill gärna ha något som går att värma om, som är lite åt det rakare hållet och inte dyr med tanke på att han kommer växa till sig här och där. Är det någon som har koll på hur pass bred är en Tekna A-Line hopp i normal bomvidd? Prestigen är som sagt redigt för bred!
Tekna A-line är svängd och takformad. Inte säker hur mycket i förhållande till Paris.

Till unghäst hade jag tittat på antingen äldre kvalitetssadel som ofta finns med rundbossa, eller en ändringsbar sadel med koppjärn t ex wintec (de äldre är något mer svängda, de nyare raka).

prestige arezzo är rak, rundbossa och omvärmningsbar.
men håller med om att de äldre kvalitets sadlarna kan vara ngt för er, t ex passier är ju åt det rakare hållet, rundbossa och man sitter som gjutet i dem :p. och alla med ps baum går att ändra bomvidd på :). går att hitta bra mycket billigare än en tekna och även om man räknar in priset för bomändring och omstoppning ;)

Letar ev. hoppsadel till unghästen som ska ridas in. Har noll koll på hoppsadlar.

Hästen är ca 90 grader, hyfsat rak i ryggen. Kort rygg, har inte mätt exakt men hon ser nästan lite kortare ut än min förra som hade ca 44 cm anläggningsyta. Någon cm överbyggd just nu. Några förslag på vilka jag kan börja med att testa?

Letar ev. hoppsadel till unghästen som ska ridas in. Har noll koll på hoppsadlar.

Hästen är ca 90 grader, hyfsat rak i ryggen. Kort rygg, har inte mätt exakt men hon ser nästan lite kortare ut än min förra som hade ca 44 cm anläggningsyta. Någon cm överbyggd just nu. Några förslag på vilka jag kan börja med att testa?
Är du bekvämare med dressyrsadel så rid in med dressyrsadel ;)
Unghästar har ju en förmåga att ändra sig... så en sadel med bra stöd (varför inte en djup hoppsadel, eller en allround?), som är bekväm för hästen och ändringsbar i bomvidd.

Hästen är överbyggd nu, men när tänkte du börja rida in? Nu till våren eller senare på hösten? Man får kika lite på hur mor/far ser ut över ryggen, samt hur hästen ser ut i ryggen mellan växtperioderna.

90 grader är Normal eller MediumVid bom i de flesta märkena, finns stort urval i denna vidd på marknaden både nytt överkomligt och begagnat.

Wintec. Thorowgood. Tekna S-line.
Globus. Albion. Crown. Santa Cruz/M-Toulouse med latexpaneler är rakare. Pfiff/Kentaur. Vissa modeller av Lippo/Pessoa/Trainers.
Har dock inte tagit hänsyn till hur korta sadlarna är. Tipset är att börja någonstans, och därefter får man orientera sig vidare. Börja med att prova de sadlar som finns i stallet/stallkamraters så får du ett hum vad du kan utesluta, och Varför!

Är du bekvämare med dressyrsadel så rid in med dressyrsadel ;)
Unghästar har ju en förmåga att ändra sig... så en sadel med bra stöd (varför inte en djup hoppsadel, eller en allround?), som är bekväm för hästen och ändringsbar i bomvidd.

Hästen är överbyggd nu, men när tänkte du börja rida in? Nu till våren eller senare på hösten? Man får kika lite på hur mor/far ser ut över ryggen, samt hur hästen ser ut i ryggen mellan växtperioderna.

90 grader är Normal eller MediumVid bom i de flesta märkena, finns stort urval i denna vidd på marknaden både nytt överkomligt och begagnat.

Wintec. Thorowgood. Tekna S-line.
Globus. Albion. Crown. Santa Cruz/M-Toulouse med latexpaneler är rakare. Pfiff/Kentaur. Vissa modeller av Lippo/Pessoa/Trainers.
Har dock inte tagit hänsyn till hur korta sadlarna är. Tipset är att börja någonstans, och därefter får man orientera sig vidare. Börja med att prova de sadlar som finns i stallet/stallkamraters så får du ett hum vad du kan utesluta, och Varför!

Tack för input. Ändra sig lär hon göra, är ju bara tre än och inte färdig. Av erfarenhet vet jag att det är lite knepigt med riktigt korta sadlar, med ögonmått så ser det ut som ca 40 cm sadelläge på henne. Därav önskan att om tips på korta hoppsadlar, dressyrsidan har jag bättre koll på inom det området.

Trivs väl bäst i dressyrsadel men upplevde mig som lite fast under inridningen sist Samt att det var svårt att ha ett bra urval av sadlar pga längden.

Så igen, tips på sadlar som är korta. Över 45 cm går garanterat bort direkt.

Io: om du ska ha en kort sadel(vilket ju även behövs till en överbyggd häst) så får du kolla efter rundbossor. Min blivande treåring med liknande rygg har en globus clic cc. Den är kort med rundbossor, rejäla stöd så man sitter stadigt och ligger bra i pris. Älskar den och vill absolut inte att han ska växa ur den:love:

Vad säger ni om en Thorowgood T6 dressyr? Allmänt
Jag hittar bara lite info när jag googlar och får fram att de ska passa en rak rygg. Jag tänkte köpa en där det ingår 3 olika järn..

Io: om du ska ha en kort sadel(vilket ju även behövs till en överbyggd häst) så får du kolla efter rundbossor. Min blivande treåring med liknande rygg har en globus clic cc. Den är kort med rundbossor, rejäla stöd så man sitter stadigt och ligger bra i pris. Älskar den och vill absolut inte att han ska växa ur den:love:

Globus är ju generellt korta, hur ser bossarna ut på clicen? Mer takformade eller passar mer rund och bred rygg? Har du någon koll på hur den är längdmässigt om man jämför någon av deras dressyrmodeller?

Den är mer takformad än t.ex deras andra hoppmodell esperanza som är helt platt under men den är absolut inte extremt takformad. Har aldrig haft en globus i dressyrmodell så tyvärr vet jag inte men det finns en del gamla trådar om det. Esperanzan är ju ett annat alternativ men den är hårdare, sämre läder och mindre stöd. Men som sagt, platt.

Den är mer takformad än t.ex deras andra hoppmodell esperanza som är helt platt under men den är absolut inte extremt takformad. Har aldrig haft en globus i dressyrmodell så tyvärr vet jag inte men det finns en del gamla trådar om det. Esperanzan är ju ett annat alternativ men den är hårdare, sämre läder och mindre stöd. Men som sagt, platt.

Esperanzan gillar jag inte alls själv men ska undersöka clicen! Tack för tipset :)

med ögonmått så ser det ut som ca 40 cm sadelläge på henne. Därav önskan att om tips på korta hoppsadlar, dressyrsidan har jag bättre koll på inom det området.

....

Så igen, tips på sadlar som är korta. Över 45 cm går garanterat bort direkt.
Det är en rätt stor skillnad mellan 40 cm sadelläge (vilket är extremt kort) och 45 cm sadelläge (vilket är nästintill ett gott sadelläge).

När hästen är färdigväxt kan man alltid beställa sadel med extra korta bossor ihop med valfri sitsstorlek, men på växande unghäst får man kompromissa.

Rundbossa sparar ett par centimeter på längden.

Likaså att gå ner i sitsstorlek. (En 17" sadel hamnar runt 43,5 cm, medan en 16" hamnar runt 41 cm i bomlängd.)

Ullstoppade sadlar kan en sadelmakare också korta av bossorna på baktill så att de svänger upp fortare.

Har tyvärr inte mätt sadlarna i längd, så kan inte ge dig konkreta tips på modeller att prova i standardutförande utan modifiering.

Det är en rätt stor skillnad mellan 40 cm sadelläge (vilket är extremt kort) och 45 cm sadelläge (vilket är nästintill ett gott sadelläge).

När hästen är färdigväxt kan man alltid beställa sadel med extra korta bossor ihop med valfri sitsstorlek, men på växande unghäst får man kompromissa.

Rundbossa sparar ett par centimeter på längden.

Likaså att gå ner i sitsstorlek. (En 17" sadel hamnar runt 43,5 cm, medan en 16" hamnar runt 41 cm i bomlängd.)

Ullstoppade sadlar kan en sadelmakare också korta av bossorna på baktill så att de svänger upp fortare.

Har tyvärr inte mätt sadlarna i längd, så kan inte ge dig konkreta tips på modeller att prova i standardutförande utan modifiering.

Fick med måttband idag, knappt 40 cm :meh:
Min rumpa kommer ner i 16,5" om det inte är en väldigt liten en.

Hon lär ändra sig massor i ryggen de kommande åren så att börja göra specialändringar känns som ett projekt för framtiden. Vill dock inte kompromissa med tryck på länden vilket det ju blir om sadeln blir för lång.

@caballus @Buck Tack för tipsen! Tänkte bolla en idé till. Med tanke på att unghästar ändrar sig hipp som happ, är en Maxflex ett bra alternativ? Visst, de är ju lite åt det dyrare hållet för en unghäst egentligen, men spontant gillar jag egenskaperna att de har kort anläggningsyta, flexibel bom och utbytbara koppjärn.

@caballus @Buck Tack för tipsen! Tänkte bolla en idé till. Med tanke på att unghästar ändrar sig hipp som happ, är en Maxflex ett bra alternativ? Visst, de är ju lite åt det dyrare hållet för en unghäst egentligen, men spontant gillar jag egenskaperna att de har kort anläggningsyta, flexibel bom och utbytbara koppjärn.
kan hända att de kan fungera, men det är många som hävdar att en flexibel bom kan vara dålig för unghästar (har för liten koll på både unghästar och fullflexibla sadlar för att ha en åsikt). men en sadel som passar hästen är bättre än ingen sadel alls :).

kan hända att de kan fungera, men det är många som hävdar att en flexibel bom kan vara dålig för unghästar (har för liten koll på både unghästar och fullflexibla sadlar för att ha en åsikt). men en sadel som passar hästen är bättre än ingen sadel alls :).

Jasså? Vad motiveras det med? Blir det för instabilt för den unga hästen med en bom som flexar?

Har inte tillräckligt med forskning i ryggen för att säga bu eller bä till flexibla bommar gällande unghästar. Av egen erfarenhet föredrar jag dock bomsadel då de ger en annan stabilitet för mig som ryttare. Håller med @Buck dock att en sadel som passar hästen är det viktigaste. Red in den senaste i bomlöst då jag aldrig hittade något vettigt som passade hennes rygg. Hade jag hittat en sadel som passade med bom hade jag dock valt det då jag gärna hade velat ha bättre stöd och hjälp av sadeln eftersom hästen inte alltid stod stadigt med alla fyra på jorden. Nu gick det bra ändå men processen tror jag hade gått lättare och snabbare med en stadigare sadel.

Har sett en del Maxflex på annonssidorna som inte legat allt för högt i beg.pris.

Jasså? Vad motiveras det med? Blir det för instabilt för den unga hästen med en bom som flexar?
ja enligt de som förespråkar gamla hederliga "inridningssadlar" så som passier, stubben och liknande till alla hästar så är en fullflexibel sadel för instabil. men andra sidan säger att en fullflexibel sadel låter hästen lättare bygga muskler.

Fick med måttband idag, knappt 40 cm :meh:
Min rumpa kommer ner i 16,5" om det inte är en väldigt liten en.

Hon lär ändra sig massor i ryggen de kommande åren så att börja göra specialändringar känns som ett projekt för framtiden. Vill dock inte kompromissa med tryck på länden vilket det ju blir om sadeln blir för lång.
40 cm är ju väldigt kort :o
Och 16,5" låter som minimum för dig.
Svår kombo. Kortkort sadel eller en sadel med paneler som släpper tidigt baktill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 105
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka