Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ligger den an hela vägen? den är i balans men ser inte ut att komma ner på hästen riktigt. Ser nästan ut som att den kan vara för lite för svängd.

Hur beter den sig då du longerar hästen med bara sadel och rel löst spänd gjord? Hur är den om du trycker ner framvalvet osv?

Den ligger an hela vägen.
Den ligger still under rörelse.
Känns något tajt om man känner uppifrån fram och neråt.

så min tanke är om den är för smal eller kanske ngt för svängd?
Hoppas på det första dock, trött på sadel letandet nu haha. .:)

Någon som testat Hoppsadeln Vicenza M. Toulouse från hööks? Är lite sugen men osäker på va de passar för rygg samt kvalitén?

Amerigo Alto, hur är den? Har hittat en till ett riktigt bra pris och tänkte att det kanske är värt att iallafall ta hem och prova den. Har en häst med rak rygg och mycket manke, har en Bates hoppsadel nu med blått järn, manken får knappt plats och den blir för smal när han musklar på sig. Skulle +2 kunna passa i en Amerigo? Eller blir det för vid bom då? Nu är han tunn så nu kommer den säkert vara vid men får padda upp med ilägg då.

Här har ni honom i skritt, vääääääldigt rak rygg ;)

IMG_1143.jpg

Skulle behöva lite tips och råd angående hoppsadel till min häst. Har i dagsläget en utprovad Passier Marcus Ehning som visserligen ligger bra men den är verkligen rövdöden att rida i. Noll känsla och stenhård. Vad finns det för alternativ som liknar PME i bommen som kan tänkas passa? Måste gå att få ganska vid..

v3_168079047.jpg

Amerigo Alto, hur är den? Har hittat en till ett riktigt bra pris och tänkte att det kanske är värt att iallafall ta hem och prova den. Har en häst med rak rygg och mycket manke, har en Bates hoppsadel nu med blått järn, manken får knappt plats och den blir för smal när han musklar på sig. Skulle +2 kunna passa i en Amerigo? Eller blir det för vid bom då? Nu är han tunn så nu kommer den säkert vara vid men får padda upp med ilägg då.

Här har ni honom i skritt, vääääääldigt rak rygg ;)

IMG_1143.jpg

På Alton motsvarar +2 extra vid. Modellen skulle kunna passa din häst, men det är omöjligt att avgöra via bild på mycket beror på ryggradens vinklar och bredd, samt bogbladets vinkel och bredd. Alton är ju gjord för den typ av hästar som är stora och runda om bogen och so behöver utrymme där.

liten lek, vad för sadel tänker ni på när jag säger;
rak bom, cutback, korta ortstroppar, inga grova kilbossor, bred kanal.
flat säte med smal midja och sittpunkten långt bak, framåt skurna kåpor.

min älskade hoppsadel ligger inte ordentligt nu (antagligen pga att hästen tappat en hel del muskler under vintern..) ska experimentera med koppjärn och se om en gelpadd kan fylla ut lite, fårskinn blir för tjockt..

vad ska jag mäta om tillverkaren skrev detta till mig?

Could you tell me those measurements :

-between the middle of the pommel and the middle of the cantel.

-Between the two front panels :

Kan bifoga en märklig teckning också om det underlättar. streck och pilar.

jag gissar på att de vill att jag ska mäta måttet fram på sadeln, 18 cm ner på båda sidor, för att se hur bred sadeln är vid just den punkten, de har nämnt 18 cm 2 ggr i streckteckningen. Men vad är första måttet? var ska jag mäta?

Vad skulle kunna ligga bra på ett stort halvblod med rund, rak rygg och lite/normal manke? Växande häst så gärna något som går att ändra i bommen. Funderar på Wintec? Ska ta och mäta hennes vinklar (kan behöva hjälp att mäta graderna, lägger ut en skiss när jag har den) och försöka få till vettiga ryggbilder.

jag blir galen.
Har en äldre forestier som hästen (och jag) trivts mycket bra med. senaste veckorna har han börjat "sura" lite när jag rider, stanna och inte vilja gå fram för skänkel.när det var supersnöoväder kom latmasken i mig fram och jag provade min gamla wintecsadel (plast trumfar läder vid nederbörd) som med vita järnet tillsammans med fårskinnspad låg hyfsat. hästen klev glatt på och kändes "friare" än vanligt, provade samma sadel även gången efter för att se om det var slump eller ej, verkar forfarande vara nöjdare med wintecen. MEN efte avslutat ridpass är pälsen mitt på ryggen ruggad. vad kan det tyda på? Tror att sadeln i sig kan vara lite för svängd, men den glider varken fram eller bak eller tippar nämnvärt åt något håll.

Vad ska jag prova nu? :(
Prova en ny Wintec en stund... de är regält rakare än gamla modellen.

Jag får snart hjärnblödning av sadelletande! Hästen har inte haft sadel sen våren/sommaren 2013. Extremt svårt att hitta och sadeln som jag hade då var katastrof. Efter att ha provat 3748393 sadlar(känns det som) hittade vi en som passade.Amerigo Vega, bossa 4, +2.5, n kåpa. Detaljen är ju att jag hittar ingen sån begagnad och en ny är lite dyr... Vad gör jag? Hästen har en kort rygg, långa/stora bogblad och balansen måste komma ganska långt fram i sitsen. Ingen annan Amerigomodell passade heller om ni tänker på det.

Skulle behöva lite tips och råd angående hoppsadel till min häst. Har i dagsläget en utprovad Passier Marcus Ehning som visserligen ligger bra men den är verkligen rövdöden att rida i. Noll känsla och stenhård. Vad finns det för alternativ som liknar PME i bommen som kan tänkas passa? Måste gå att få ganska vid..

v3_168079047.jpg
Den där ryggen är en klockren Passier-rygg. Hur pass vid är din Passier i dagsläget?
Prestige brukar i vissa modeller passa samma ryggar som Passier, men går inte att få lika breda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 105
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka