Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ursäkta, jag är ny på detta, råkade visst svara på samma inlägg flera gånger.

Senast ändrad:

Söker en sadel till min 3,5-åring, vad för märken och modeller kan tänkas passa henne?

champ4_zps0b5c4db4.jpg

champ2_zps8383ad82.jpg

champ_zps43143f9b.jpg

Lite lik min häst med svängd rygg och kort anläggningsyta (jag är verkligen ingen expert men tycker det liknar min häst). Vilka sadlar har du prövat? Vad har problemen varit som gjort att de inte passar?

Ursäkta, jag är ny på detta, råkade visst svara på samma inlägg flera gånger.
Passier optimum är rak, har ordentlig cut back, rundbossa och har ändringsbar bomvidd. Kan passa din tror jag :). Stubbens rakare modeller kanske också kan passa. Ev prestige arezzo.

De du har provat är raka, men med lång anläggnigs yta. En rundbossa och att den ev släpper ryggen en cm tidigare (utan att glappa vid ridning!) Kan nog vara lösningen på den korta ryggen.

Passier optimum är rak, har ordentlig cut back, rundbossa och har ändringsbar bomvidd. Kan passa din tror jag :). Stubbens rakare modeller kanske också kan passa. Ev prestige arezzo.

De du har provat är raka, men med lång anläggnigs yta. En rundbossa och att den ev släpper ryggen en cm tidigare (utan att glappa vid ridning!) Kan nog vara lösningen på den korta ryggen.

Låter logiskt det du skriver för han blir ju rakare vid arbete. :) Men vore det inte ännu bättre om sadeln ändå var lite svängd? "Tyvärr" måste ju sadeln passa mig också.. jag har långa överben vilket försvårar jakten på sadeln ytterligare..

Låter logiskt det du skriver för han blir ju rakare vid arbete. :) Men vore det inte ännu bättre om sadeln ändå var lite svängd? "Tyvärr" måste ju sadeln passa mig också.. jag har långa överben vilket försvårar jakten på sadeln ytterligare..
Hmm, min häst med spikrak rygg har en bates momentum (ligger tillräckligt bra för min budget) och har ett öppet fint flakt säte, smal midja och ordentligt framskurna kåpor. Har Relativt långa överben men passar bra i denna.

Annars så kanske tekna s line hopp kan vara ngt? Den är spikrak men har rundbossa. Har dressyr modellen till min häst.

Hmm, min häst med spikrak rygg har en bates momentum (ligger tillräckligt bra för min budget) och har ett öppet fint flakt säte, smal midja och ordentligt framskurna kåpor. Har Relativt långa överben men passar bra i denna.

Annars så kanske tekna s line hopp kan vara ngt? Den är spikrak men har rundbossa. Har dressyr modellen till min häst.

Är rädd att Batesen är för lång och inte ger tillräckligt med frihet för den stora manken :-/ Hästen har väldigt kort anläggningsyta. Ska kolla Teknan, vet inte om de har mycket mankfrihet :)

Lite lik min häst med svängd rygg och kort anläggningsyta (jag är verkligen ingen expert men tycker det liknar min häst). Vilka sadlar har du prövat? Vad har problemen varit som gjort att de inte passar?

Ja. Det stämmer. Den blir dock rakare vid arbete. Jag köpte henne i höstas och har bara suttit på henne ett par gånger då jag jobbat henne mycket från marken. Jag har en Zaldi salmanca. Den hade jag till min förra häst och den ligger inte bra på min nya, den låg ok i början men så växte hon!

Vad anser ni om något bomlöst alternativ till henne? Känns som om hon ändrar sig varje dag... Jag har både en correction pad och en vanlig från Mattes, så ett alternativ är att ändra padden efter hur hon växer.

Ja. Det stämmer. Den blir dock rakare vid arbete. Jag köpte henne i höstas och har bara suttit på henne ett par gånger då jag jobbat henne mycket från marken. Jag har en Zaldi salmanca. Den hade jag till min förra häst och den ligger inte bra på min nya, den låg ok i början men så växte hon!

Vad anser ni om något bomlöst alternativ till henne? Känns som om hon ändrar sig varje dag... Jag har både en correction pad och en vanlig från Mattes, så ett alternativ är att ändra padden efter hur hon växer.

Jag hade samma problem med min, köpte honom i somras och red i en Prestige Roma hoppsadel tills för 2-3 månader sedan då han blev halt (sadeln var för lång och för rak så den tryckte). Hästen hade musklat sig/fått mer hull (var smal när han kom) och blev "urgröpt" längs med ryggraden :-/

Vårt sadelletande står stilla över julen nu, men börjar inse att min gamla Childeric inte ligger så tokigt ändå, eller snarare att den inte passar mig storleksmässigt. Eller vad tycker ni? :)

10849225_10152907290649659_1501105139_o_zps122ca856.jpg
10883001_10152907290604659_208326062_o_zps366c2390.jpg
10883884_10152907267189659_1832990888_o_zps983288dd.jpg

Vårt sadelletande står stilla över julen nu, men börjar inse att min gamla Childeric inte ligger så tokigt ändå, eller snarare att den inte passar mig storleksmässigt. Eller vad tycker ni? :)

10849225_10152907290649659_1501105139_o_zps122ca856.jpg
10883001_10152907290604659_208326062_o_zps366c2390.jpg
10883884_10152907267189659_1832990888_o_zps983288dd.jpg
den ser ok ut, ligger an fint hela vägen ser det ut som. och i balans vad jag kan se.
ser inget som jag kan döma ner den på

KL

Funderar och funderar på sadelval till min snart fyraåriga tinker. Just nu är han rejält överbyggd och lär väl växa ikapp lite fram, men föräldrarna är också lite byggda i nerförsbacke så det försvinner nog inte helt. I övrigt har han rak kort rygg med låg, bred manke.

Han reds i i en Wellington Elite som tillhörde min förra häst, men den är precis såld eftersom den blev för smal (den var normalvid). I övrigt låg den sadeln helt okej och jag trivdes utmärkt i den - djup dressyrsadel med rejält stöd.

Funderar såklart på att bara köpa en vidare Wellington. Men vad mer ska jag kika på? Har också funderat på flexibomssadlar typ Startrekk.

KL
Jag har lite frågor angående Santa Cruz Merina som jag hoppas kunna få svar på.
Det står att sadeln passar hästar med långa och höga mankar men tror ni det skulle kunna passa en häst med platt/låg manke?
Är anläggningsytan lång? Är sitsstorlekarna stora?

KL
Jag har lite frågor angående Santa Cruz Merina som jag hoppas kunna få svar på.
Det står att sadeln passar hästar med långa och höga mankar men tror ni det skulle kunna passa en häst med platt/låg manke?
Är anläggningsytan lång? Är sitsstorlekarna stora?

Ja har provat en sådan till min unghäst med hög och lång manke, funka inte alls. Den var dock lite för vid men även rätt bomvidden hade varit tokig. Om anläggningsytan vågar jag inte säga något. Normal i sitsen tyckte jag. Så prova!

Behöver hjälp med sadelmärken! Har en spalding finess dressyr som är för vid för hästen annars är den ok. Har testat en clerighouse (hööks) hoppsadel som låg ok men för vid i fit 4 eller 32.

Tips på fler märken som kan tänkas funka till en smal/tunn unghäst med hög-lång manke och kort rygg.

Albion K2 är på tok för lång när den ligger i rätt sadelläge.

Hjälp!

Provade en omvärmingsbar röösli (guuudomligt skön!) Den ligger jämnt under när man drar handen under sadeln och när jag sitter i den ligger den jämnt när jag sticker in handen och drar ner längst bogbladen eller vad jag ska säga.
Här kommer några bilder då den bara ligger på ryggen. Sen en bild på den när den är åtspänd med schabrak och en på ryggen efteråt (såg likadant ut på båda sidorna). Den har inte ruggat någonstans.

roumlsli_zpse2be4222.jpg

Roumloumlsli_zps08e428d3.jpg

Roumloumloumlsli_zps1bf34526.jpg

roumlslii_zps35c925b2.jpg

rygg_zps3cfdf21c.jpg

Provade en omvärmingsbar röösli (guuudomligt skön!) Den ligger jämnt under när man drar handen under sadeln och när jag sitter i den ligger den jämnt när jag sticker in handen och drar ner längst bogbladen eller vad jag ska säga.
Här kommer några bilder då den bara ligger på ryggen. Sen en bild på den när den är åtspänd med schabrak och en på ryggen efteråt (såg likadant ut på båda sidorna). Den har inte ruggat någonstans.

roumlsli_zpse2be4222.jpg

Roumloumlsli_zps08e428d3.jpg

Roumloumloumlsli_zps1bf34526.jpg

roumlslii_zps35c925b2.jpg

rygg_zps3cfdf21c.jpg
Ser fin ut ich är den så som du upplever den är den ju klart godkänd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 105
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka