Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
@SkorpSmulan
135 grader är extremt brett.
De flesta standardmodeller går upp till 105 grader. Ett fåtal wide-modeller går upp mot 125... Men 135? Jag vet ingen standard bomsadel på rak arm som görs så breda.

Bomlöst är nog det överkomligare alternativet.

Wow-sadeln tror jag har så vida koppjärn och går att bygga i detalj men kostar också 35K...
Mm jag vet :( Nånstans har jag ändå hoppats på att det ska finnas något billigare allternativ än WoW. Jag har varit i kontakt med dom, dom går att få upp till 140 tror jag det var men ja, ekonomin.
Hon har en bomös ala soffkudde just nu den hatar jag. För att inte tala om att jag får sitta som i spagat i den. Ska kika lite närmare på sadlar med läderbom.

Då till nästa fråga - är det någon som vet vad de olika bomviddssiffrorna motsvarar i exempevlis ''normal'', ''normal mot vid'' och ''vid'' etc.?

Tacksam för svar =)

Har tagit lite nya bilder på min vita springare. Letar billig hoppsadel till lite lätt skogsridning, helst max 4000 kr :) det mesta brukar passa honom, bilderna luras gärna lite då han är vidare än han ser ut, ca 105 grader och vill få plats med fårskinnspadd under då han är omusklad för tillfället men brukar vara (22 år gammal). Min andra hästs Spalding fit 4 låg i stort sett perfekt på honom men då lillen ändrade sig så sålde jag den sadeln.

Bilden nedan provade jag stallkompisens tattersal MW som var för smal och för rak, föredrar rundbossor då han rör sig väldigt mycket baktill :D

image_5464e6279606ee1da38cf4ec.jpg

image_5464e63e9606ee1e1c30853f.jpg

image_5464e656ddf2b3073c87b0ea.jpg

image_5464e675ddf2b3073c87b0ef.jpg

Har tagit lite nya bilder på min vita springare. Letar billig hoppsadel till lite lätt skogsridning, helst max 4000 kr :) det mesta brukar passa honom, bilderna luras gärna lite då han är vidare än han ser ut, ca 105 grader och vill få plats med fårskinnspadd under då han är omusklad för tillfället men brukar vara (22 år gammal). Min andra hästs Spalding fit 4 låg i stort sett perfekt på honom men då lillen ändrade sig så sålde jag den sadeln.

Bilden nedan provade jag stallkompisens tattersal MW som var för smal och för rak, föredrar rundbossor då han rör sig väldigt mycket baktill :D

Santa Cruz Celine? Billig sadel som man antingen älskar eller hatar, lätt svängd men har kilbossa.

Annars så är profilen på din häst = en passier häst, vidden kanske blir knepig, men de går ju att vidga ganska mycket ändå. Alla med ps baum bommen går att vidgas, och alla nyare med plastbommen kan värmas om.

Santa Cruz Celine? Billig sadel som man antingen älskar eller hatar, lätt svängd men har kilbossa.

Annars så är profilen på din häst = en passier häst, vidden kanske blir knepig, men de går ju att vidga ganska mycket ändå. Alla med ps baum bommen går att vidgas, och alla nyare med plastbommen kan värmas om.

Jag gillar Celine så kanske är värt att prova, har varit rädd att den skulle bli för rak :)

Passier! Bomvidd 30-31 borde rymma 105 grader, alla PS-bommar funkar, helst utan kilbossor.

Celine kan möjligtvis funka i bredd, men jag undrar om inte celine är lite för platt för din häst med tendens till takformad rygg.

Min vita är kanske inte så svår att hitta hoppsadel till ändå, verkar finnas en hel del ute :) tar gärna emot fler tips :D

Om vi tar min lilla bruna då. Har en globus Loke allround till honom som han trivs bra i men vill på sikt byta ut den mot en hoppsadel och så behöver han mer plats för marken än vad loken har.

Nuvarande är 16,5 tum och 36 i vidd, från 2005 så den är rätt gammal och sliten, knappa 47 cm i anläggningsyta och längre än så kan han inte ha. Jag rider mest dressyr vanligen men det är skönt att ha en hoppsadel till uteritter och hoppning, loken är stenhård och jag hade velat ha flatare säte men bättre stöd än så :) prisklass 5-10' men tipsa gärna om alla möjligheter ;) han är inte helt enkel att hitta sadlar till.

Kort, platt, bred hela vägen, lätt svängd men blir rakare i arbete. Har 36 i globus, 4 i Spalding ca 110 grader om man mäter vinkeln själv utan sadel. Sadelläget långt bak i förhållande till sadelgjordsstaden och rätt bullig runt bogarna även när han är i bra kondition så det får inte klämma :)

image_54673fa4ddf2b3462fcb3385.jpg

puffoton19_53e61801e087c369e9814933.jpg

Provat en Santa cruz merina idag..
Vad tycker ni?

10815670_931353470227799_933305618_n_zps5b652de4.jpg
släpper tidigt viket inte behöver vara ett problem, men kanske aningen i bakvikt, kanske blir bra om sadeln får komma ngn cm längre bak.
sätt på sadelgjorden men spänn den ganska löst och longera hästen, det är det bästa sättet att se om sadeln kasar eller glappar bak.

Söker hoppsadel till denna. Knappt 90 grader, rak rygg vid ffa arbete, lite takformad. Kort sadelläge.

Omusklad på bild men man ser ju ryggen iaf! @Buck verkade bra på detta ;-)

Inte de allra dyraste modellerna pga gammal häst som rids 3 ggr i veckan o mestadels har sin bomlösa sadel :-)
imagejpg3-1.jpg

släpper tidigt viket inte behöver vara ett problem, men kanske aningen i bakvikt, kanske blir bra om sadeln får komma ngn cm längre bak.
sätt på sadelgjorden men spänn den ganska löst och longera hästen, det är det bästa sättet att se om sadeln kasar eller glappar bak.

Den sitter bra under longering, det som gjorde mig fundersam var att han reagerade ganska starkt på den när jag satt i den.
Om det var obehaget av en annan sorts sadel(känslan) eller om det faktiskt var så att sadeln satt illa.
Men han är känslig i ryggen och ganska nyinriden ..
Sadeln han har haft under inridning ligger inte särskilt bra alls på honom nu men den reagerar han ingenting på dock..

Jaja mina prövodagar med sadeln är slut och jag lär nog skicka tillbaka den..

Någon som har tips om sadel för ett väldigt brett, svankryggat varmblod med lång och hög manke och överbyggd bak?
Gärna allround

Vilka hoppsadlar skulle ni tro passar denna häst? Han är väldigt svår att hitta hoppsadel till då han har kort anläggningsyta, en del manke och svängd rygg.
Sadlar som är provade och som inte funkar är Prestige (Roma, Meredith Versailles), Bates (Elevation, Caprilli), Kentaur, Albion, Stübben, Wintec..
Vill gärna veta om någon har/haft en häst som ser ut så här och vilken hoppsadel ni då använt :)
När jag läser om sadlar verkar det som att Amerigo skulle kunna passa bra.. Men har tyvärr ingen sådan i närheten att prova :down:
Länkar till bilderna då jag inte förstår hur man lägger upp:
http://www.bukefalos.com/threads/soker-hoppsadel.1286860/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 105
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klösmöbel
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar