Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver lite tips på vad som kan tänkas passa på denna rygg

20141030_131100_zpsdacb1d4d.jpg

20141030_131242_zps99f7f092.jpg

20141030_131306_zpsfc5a4d6f.jpg

Jag får ta och köpa mig en sadel till min 3-åring. Han är ganska tunn över ryggen, tar förhoppningsvis sig en del efter att vi påbörjat arbetet.

Han blir ganska rak i ryggen i traven/i arbete.
158cf6c9-8fff-462f-9d26-78d7f1f68387_zps97512a41.jpg

Men rakt upp och ner får han en relativt markant manke.
620D3105-C207-4FFB-9E46-78157309646C_zpsalwh5npv.jpg

Jag har inte tänkt så långt. Kan en Tekna S-line funka? Tänker mig faktiskt en allround till att börja med (det var nog 15 år sen jag red i det, men va fan) finns det inte får det nog bli en hopp trots dressyrstammen.

Provade en Tekna A-line, 16.5, Wide på min ponny idag. Den var nog lagom vid, på gränsen till något vid.
Men för svängd, vilket jag trodde att den skulle vara, men annars låg den blickstilla vid longering, sadelgjorden var
lösare än vanligt då sadelgjorden var lite för lång.

Trodde även att hon skulle vara bredare, men hon är väl så liten att man tror att hon är bredare än vad hon är när man tittar på henne!

Vågar man beställa en Tekna S-line?

24_by_erehsidne-d7yvsoh.jpg

emmas5_by_erehsidne-d82e8mb.jpg

Provade en Tekna A-line, 16.5, Wide på min ponny idag. Den var nog lagom vid, på gränsen till något vid.
Men för svängd, vilket jag trodde att den skulle vara, men annars låg den blickstilla vid longering, sadelgjorden var
lösare än vanligt då sadelgjorden var lite för lång.

Trodde även att hon skulle vara bredare, men hon är väl så liten att man tror att hon är bredare än vad hon är när man tittar på henne!

Vågar man beställa en Tekna S-line?

24_by_erehsidne-d7yvsoh.jpg

emmas5_by_erehsidne-d82e8mb.jpg

Jag hade nog velat testa M&N på henne. Det finns ju väldigt många ponnysadlar där, och en 16" får du ju lätt plats i! Jag tror att de kan vara tillräckligt korta och passa hennes runda, raka rygg.
Även någon Albion kanske kan passa.
Vill du ha en hoppsadel så tycker jag att det hade varit spännande att lägga på en Prestige Versailles. Den sadeln har förvånat mig många gånger. Den är kort i anläggningsytan och ligger förvånansvärt bra på väldigt många hästar!

Jag hade nog velat testa M&N på henne. Det finns ju väldigt många ponnysadlar där, och en 16" får du ju lätt plats i! Jag tror att de kan vara tillräckligt korta och passa hennes runda, raka rygg.
Även någon Albion kanske kan passa.
Vill du ha en hoppsadel så tycker jag att det hade varit spännande att lägga på en Prestige Versailles. Den sadeln har förvånat mig många gånger. Den är kort i anläggningsytan och ligger förvånansvärt bra på väldigt många hästar!

M&N går bara inte, jag kan inte rida i en sådan utan att bli stel av smärta!

Men ska kika på de andra! :)

S-line är mkt rakare än A-line. Och du kan vidga S-linen med koppgärn @Springsteen

Men då tror jag att den skulle funka faktiskt, den lättade bak på henne med A-linen. Skönt att kunna fixa med bomvidden hemma också, då hon ändrar sig i vidd lite titt som tätt. Fet ponny. :cautious: Sen så tyckte min kropp om sadeln också. Gjorde inte ont alls att sitta i den.

Men fick höra att det är samma bom på dom båda modellerna?

Men då tror jag att den skulle funka faktiskt, den lättade bak på henne med A-linen. Skönt att kunna fixa med bomvidden hemma också, då hon ändrar sig i vidd lite titt som tätt. Fet ponny. :cautious: Sen så tyckte min kropp om sadeln också. Gjorde inte ont alls att sitta i den.

A line har omvärmningsbar bom, s line har koppjärn.
Sen är s line rakare och har mer kil-aktiga bossor.
Det är de största skillnaderna mellan sadlarna.

Någon som vet något om Ordo Equester-dressyrsadlarna Juno och Venus? Vilka ryggar passar de? Är det samma sadel fast den ena med enkelkåpa?

Någon som vet något om Ordo Equester-dressyrsadlarna Juno och Venus? Vilka ryggar passar de? Är det samma sadel fast den ena med enkelkåpa?
Av vad jag har hört så är det samma bom, bara olika kåpor och lite olika detaljer som skiljer sig åt.
Har också hört att tekna s line och ordo equester har väldigt lika bommar. Dvs passar raka ryggar.

Jag hade en A-line först till min. Men han blev rakare och rakare så den började glappa. Hade då en 17,5" som jag upplevde smal att sitta i.
Har nu en S-line i 17" då den har mkt flatare säte så jag kunde gå ner en stl men även lite bredare säte. Det gillar jag då jag känner mig stabilare.
Så tänk på sits stl om du väljer en S-line

@Springsteen S-line kan nog vara värd att prova. Har en s-line hopp till min haflinger som ser ut att ha hyffsat lik rygg som din pålle. Hade vi bott nära varandra kunde du provat den, men från flera ställen kan man ju beställa hem och prova. Förlorar ju bara frakten om det inte skulle vara bra. Jag håller även med @Magica att den är lite stor i sitsen, brukar ha 17 eller 17,5" på sadlar och tog 17,5 på denna men ångrar att jag inte tog 17.

Tack för svar!

Jag måste ta minsta storleken hursomhelst då hon är liten, 16.5 är minst om jag inte minns fel. :)
Ska se om jag kan hitta något ställe där jag kan få beställa hem och prova!

Tack för svar!

Jag måste ta minsta storleken hursomhelst då hon är liten, 16.5 är minst om jag inte minns fel. :)
Ska se om jag kan hitta något ställe där jag kan få beställa hem och prova!
tekna s line dressyr är förresten ganska så flata i sitsen så man kan ofta ha en halv tum mindre än i djupare sadlar. (jag har iofs en i 18tum, men trivs inte att sitta i "små" sadlar i dressyren, så tog största möjliga ^_^ har 17 i hoppsadeln :p)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka