Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej. Ville bara tipsa om en liten uppdatering om Passier-sadlarna. De som heter Passier France har latexpaneler och syntetbom. Bland de vanliga Passier Hannover finns en del med syntetbom, bl.a. hoppmodellerna Marcus Ehning, Paragon, Phoenix och Avoir. Passiersadlarna märks inte med bomstorlek då de kan värmas om flera gånger. Modellerna som psl och psd är mer svängda än tex Ehning och Optimum.
Syntetbommarna kan väll inte ställas om i bomvidden? har för mig att det bara är ps bommen som kan spännas om.

Om en sadel ser ut att ligga i balans från sidan, fastspänd men ändå för nära manken när man sätter sig i den och vill släppa bak, kan man ha en smalare sadel då eller kommer den hamna i bakvikt?

Hästen i fråga är rak, normalbred något takformad med lång, inte jättehög manke och rätt stora bogar. Känns konstigt att leta smalare sadlar eftersom de i normal vidd ligger i balans och känns jämna framtill.. har kört fast lite :down:

Om en sadel ser ut att ligga i balans från sidan, fastspänd men ändå för nära manken när man sätter sig i den och vill släppa bak, kan man ha en smalare sadel då eller kommer den hamna i bakvikt?

Hästen i fråga är rak, normalbred något takformad med lång, inte jättehög manke och rätt stora bogar. Känns konstigt att leta smalare sadlar eftersom de i normal vidd ligger i balans och känns jämna framtill.. har kört fast lite :down:
I hoppsadeln så har jag en halv bomvidd för smal, har också en häst med rak rygg, stora bogar och manke.
har en luftstoppad sadel med syntetbom och utbytbara järn, och den sjunker ner väldigt mycket mer när man sitter i den än vad min gamla passier gjorde t ex.
så lite bakvikt på gången blir perfekt när man väl rider.

Hoppas jag får sålt min Spalding snart så jag kan börja leta ny dressyrsadel på allvar, undrar dock om jag någonsin kommer hitta en som både jag och hästen trivs med som inte kostar lika mycket som hästen :grin:

Kollar runt på lite islandssadlar och liknande..

Pålle vill ha kort (max 47cm), bred (ca 110°), ganska rak sadel med plats för bogarna och främsta stroppen fäst långt fram eftersom gjordläget är långt fram. Normal manke och bred platt rygg, absolut inte takformade bossor, gärna ull/syntetullstoppning då pålle gillar mjuka sadlar.

Jag vill ha mjuk, flat sits/close contact, smal midja men ändå sitta nära hästen, mjuka sköna knästöd som på Spaldingen typ, vill inte sitta fast och behöver 17-17,5".

Spaldingen ligger bra förutom att den är lite för lång och jag känner mig för låst i den med den djupa sitsen. Har en gammal Globus Loke till pålle också i vidd 36, den ligger bra men har lite för lite plats för manken så likande passform :)

Någon som vet hur typ Lippo Leia är? Den ser trevlig ut men provred en dressyrsadel från Lippo sist innan jag köpte Spaldingen 2011 och mina ben stod typ rakt ut och hästen ville inte röra sig :p

Kankse helt enkelt får sy en egen sadel.. :meh:

Syntetbommarna kan väll inte ställas om i bomvidden? har för mig att det bara är ps bommen som kan spännas om.
Förstår att förvirringen är stor, i och med att Passier har Tre olika bommar i sina sadlar.

PS-bommen har funnits i över 40 år och är fortfarande kung bland bommar. Den går att 1. Vidga/minska i vidd genom att sätta den i en manick som tvingar isär/ihop bomvidden på plats. Koppjärnet av Sprengerstål tål denna typ av modifikation ett flertal gånger. Det kan göras på plats, sadeln öppnas ej upp.
2. Byta koppjärn helt (vilket enklast görs i Passiers fabrik alternativt hos sadelmakare som specifikt kan utföra ett sånt jobb). Då kan man även byta till ett mer U-format koppjärn, ändra kanalbredd, fiffla med stoppning etc, men man gör inga andra "omspänningar" egentligen.

Den gamla syntetbommen som finns i de gamla sadlar som tillverkats i Frankrike, dvs "Passier France". Denna är ej ändringsbar.

Den nya syntetbommen som finns i nyare mellanprisklass-sadlarna, har även de Sprengerstål-koppjärn och breddas på samma sätt som PS-bommarna. Dvs dessa sadlar vidgas mekaniskt och "värms" ej om.

Bland de äldre sadlarna som hade rundbossa som standard är PSL- modellen rakast men ändå lätt svängd, och övriga måttligt svängda.
Bland de nyare sadlarna är vissa lätt till måttligt svängda (GG, Comet mfl) medan Ehning, Optimum, PSL m fl är rätt raka pga stora kilbossor som balanserar upp sadeln.

Kilbossorna gör dock att sadeln blir väldigt lång, medan rundbossorna bättre får plats på hästar med lite kortare (men ej extremkorta) ryggar.
För ryttaren är sadeln kanske lite hård, men ack så anatomiskt korrekt uppbyggd att man hittar stabiliteten direkt. Midjan är smal.

:)

Den gamla syntetbommen som finns i de gamla sadlar som tillverkats i Frankrike, dvs "Passier France". Denna är ej ändringsbar.
Jag har en Passier France som både är ullstoppad och med ändringsbar bom. Jag var i kontakt med Passier i Tyskland för ett par år sedan angående ev bomändring på denna sadel, de fick veta sadelns id-nr och det var inga problem enligt dem att ändra bommen eller att stoppa om den. Så din information stämmer inte helt.
Denna sadel är riktigt fin men jag har sett andra exemplar av Passier France med en hemsk stum och hård permanentstoppning. Dessa har även haft en helt annan bomform. Kanske är dessa du menar?

https://www.dropbox.com/s/321ad7fhikhi4wx/passier 007.jpg

https://www.dropbox.com/s/2te4ynai8x37hmw/passier.jpg

Jag har en Passier France som både är ullstoppad och med ändringsbar bom. Jag var i kontakt med Passier i Tyskland för ett par år sedan angående ev bomändring på denna sadel, de fick veta sadelns id-nr och det var inga problem enligt dem att ändra bommen eller att stoppa om den. Så din information stämmer inte helt.
Denna sadel är riktigt fin men jag har sett andra exemplar av Passier France med en hemsk stum och hård permanentstoppning. Dessa har även haft en helt annan bomform. Kanske är dessa du menar?

https://www.dropbox.com/s/321ad7fhikhi4wx/passier 007.jpg

https://www.dropbox.com/s/2te4ynai8x37hmw/passier.jpg
Det är nog så som du säger. Man har använt olika teknik i olika tider, med olika finesser, till olika priser.

SÅ, min beskrivning var dålig. efter diverse gissning och googling fick jag veta att det är en lemetex, men! Hittade id-nummer på den, skulle vilja veta lite mer om vad det är för sadel, vart mailar man för att ta reda på det? Är lemetex numera courbette saddlery?
10695181_10152366732628603_1208276667_n.jpg

Senast ändrad:
Har en fråga som jag hoppas någon kanske kan svara på här. Min häst blir under kortare pass endast svettig vid manken. Så då känns det ju som om sadeln trycker mest vid manken/framtill. Vad kan det bero på? För smal/vid? :confused:

Vad kan ni tipsa om för hopp eller allroundsadel till häst som "allt" ligger bra på. W-XW är enda kruxet, annars normal rygg, normal manke, inte speciellt lång rygg men han brukar kunna ha sadlar på runt 49 cm utan problem. Har haft vidd 4 i spalding dressyr, Anky fit 4 låg också bra. Vill gärna ha padd under då hästen är 22 och inte riktigt igång och brukar ändra sig lite i sadelläget årstidsvis :) rids bara lite sporadiskt i skogen så vill ha något runt 5000 kr.

Vad kan ni tipsa om för hopp eller allroundsadel till häst som "allt" ligger bra på. W-XW är enda kruxet, annars normal rygg, normal manke, inte speciellt lång rygg men han brukar kunna ha sadlar på runt 49 cm utan problem. Har haft vidd 4 i spalding dressyr, Anky fit 4 låg också bra. Vill gärna ha padd under då hästen är 22 och inte riktigt igång och brukar ändra sig lite i sadelläget årstidsvis :) rids bara lite sporadiskt i skogen så vill ha något runt 5000 kr.
stubben, passier och liknande är bra kvalitets sadlar som passar "alla" hästar. rundbossor också på de flesta modellerna också.
passier (ps baum) går också att spänna om bomvidden på, och undrar du vad det är för sadel du har så är det bara att maila sadel numret till passier så får du veta allt som är värt att veta om den :) oavsett ålder på sadeln :D.

Hej!
Jag letar efter en hopp/allroundsadel till min häst. Jag har ett sto på 3,5 som jag skulle vilja ha tips på vad som kan passa. Sadelutprovartid är bokad men det kan alltid vara bra att få lite förslag innan hon kommer :)

1010123_10153303016552538_1672152490447802857_n.jpg

nästa fråga som är orelaterad till minsadelfråga...

har fått lära mig att kilpadd inte är superbra. Vad är skillnaden mellan kilpadd och nyckelhålspadd, för hästens skull? Nyckelhålspadden, ger inte den tryck på manken/främre delen av ryggraden om "pinnen" på padden ligger i kanalen där?

nästa fråga som är orelaterad till minsadelfråga...

har fått lära mig att kilpadd inte är superbra. Vad är skillnaden mellan kilpadd och nyckelhålspadd, för hästens skull? Nyckelhålspadden, ger inte den tryck på manken/främre delen av ryggraden om "pinnen" på padden ligger i kanalen där?
nyckelhåls padd är värdelöst och kilpaddar är mycket mycket bättre så länge de har ryggrads frihet.
sadeln ligger lite i framvikt men ser ok ut ändå.

nyckelhåls padd är värdelöst och kilpaddar är mycket mycket bättre så länge de har ryggrads frihet.
sadeln ligger lite i framvikt men ser ok ut ändå.
Vad skönt, budet i stallet var bakvikt. Själv känner jag mig ok-nöjd men som alltid, lite osäker. Hästen sprang på glatt efter sadelbyte iaf så hoppas den får ligga bra ett tag nu :) tack för input!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 105
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka