Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
10246351_10152295176849471_3063111470261873779_n.jpg

Två år gammal bild. Bilden blir rakare vid arbete. Jag börjar mer och mer fundera på en Tekna S-line hopp....

kl*
Ny häst i stallet kräver ny sadel, ska fixa bättre och fler bilder men här är några så länge, söker hoppsadel!
Har nu en prestige versailles som ligger okej men hon behöver ullstoppad!
dsc_0239_53694d6b9606ee4bd9782914.jpg

*kl*

Hur är Globus Esperanza i sitsen?

Den är ganska så bred i sitsen. Normalstor. Medelhård, mjukare i sitsen än s-line hopp enligt min uppfattning men inte den mjukaste sitsen heller. Jag gillade inte Esperanzan från början när jag skaffade den, men fäste mig vid den sen. Fick tyvärr sälja då den blev för vid när min häst slimmade sig, har s-line hopp nu men trivs inte helt 100 så kanske byter ut den mot en smalare Esperanza framöver. :)

Den är ganska så bred i sitsen. Normalstor. Medelhård, mjukare i sitsen än s-line hopp enligt min uppfattning men inte den mjukaste sitsen heller. Jag gillade inte Esperanzan från början när jag skaffade den, men fäste mig vid den sen. Fick tyvärr sälja då den blev för vid när min häst slimmade sig, har s-line hopp nu men trivs inte helt 100 så kanske byter ut den mot en smalare Esperanza framöver. :)
Upplever du Esperanzan och s-linen som lika raka?

kl*
Ny häst i stallet kräver ny sadel, ska fixa bättre och fler bilder men här är några så länge, söker hoppsadel!
Har nu en prestige versailles som ligger okej men hon behöver ullstoppad!
OTE]

Här är fler bilder, dom blev suddiga pga mörkstall och mobilbilder men man ser ju ryggen iallafall. Är i AKUT behov av sadel. Equipe performance har funkat.

dsc_0262_536be10e2a6b22aaf419aa1b.jpg

dsc_0263_536be1382a6b2246eeeb1c2c.jpg

dsc_0264_536be15ee087c358f81f5716.jpg

dsc_0269_536be1899606ee238fc18c09.jpg

dsc_0275_536be1ea9606ee3288a3f37c.jpg

dsc_0277_536be2312a6b22b794030afd.jpg

Hon är inte skitig, hon har precis blivit masserad med liniment ;)
dsc_0271_536be1bb9606ee04458d1529.jpg

vad har ni för erfarenheter av france premiere sadlarna? såg en dressyrsadel idag som eventuellt kanske kan ligga bra på min häst. men dur är de i bommen? tyckte att den såg ut som rak/lite lätt svängd. och vad motsvarar bomvidd 32?

Hade en sådan hoppsadel till en ponny. Det var innan sadelutprovning blivit poppis och den sabbade ponnyns rygg. Hon hade senare en Wintec hoppsadel med rött järn och den tidigare sadeln var väldigt mycket för rak och smal. Dock minns jag inte bomvidd.

Att den är rakare än wintec är bara positivt här :. Men tror ändå den blir för smal, bomvidd 32 i t ex stubben är vid, jag behöver en extra vid antagligen.
Kan inte skada att lägga på den åtminstone.

Någon som har erfarenheter av Santa cruz sadlarna?
Nojjar lite över sne bom som jag hörde av sadelutprovare var vanligt...

samt hur är Presige Versailles i bommen? lätt svängd mot rak?

@fridaxi har en Santa Cruz dressyrsadel, det är ingen superkvalité men den passar hästen hyfsat och duger så länge (unghäst som växer).

Angående Prestige så är väl alla deras sadlar svängda, men det kanske någon som har bättre koll kan svara på.

@fridaxi har en Santa Cruz dressyrsadel, det är ingen superkvalité men den passar hästen hyfsat och duger så länge (unghäst som växer).

Angående Prestige så är väl alla deras sadlar svängda, men det kanske någon som har bättre koll kan svara på.
Hmtråkigt med kvalitén även om de inte ärde dyrastw märkena... Eller menar du att det är helt ok, bara inte som ex. Jaguar o presige? Har en sen 7-åring som har ändrats mkt i kroppen på sistone- o vi har beställt en SC för o få prova, så man vill ju att det ändå ska vara en bra sadel!

Jo har för mig prestige allmänt brukar anses ha svägd bom. Men har hittat ställen där de skrivit att bommen passar rakare / lätt sväng / överbyggd häst. Så tänkte om någon faktiskt vet och känner sig säker på det :)

Någon som har koll på hopp/allroundsadlar som är ganska lika Globus Loke i passformen fast med mer plats för manke?

Har tänkt byta ut allroundsadeln framåt hösten/vintern till en hopp eller allround, vill bara ha nått att rida i skogen med och hoppa lite då och då.

Häst: Kort (helst kortare än 46 cm sadel), bred (36 i globus, ca 110 grader) och ganska rak, inte spikrak utan lite lätt svängd, blir rakare vid arbete. Och så behöver det finnas plats för en liten/normal manke, Loken har för lite plats, min Spalding Britannica dressyrsadel får han plats bra i. Och han är väldigt platt baktill på ryggen så bossarna får inte vara spetsiga eller för takformade.

Och svårast, vill gärna inte lägga mer än 5-6 000 så tar tacksamt emot lite tips så jag kan spana! Själv vill jag ha 17" sits, har 16,5 i globusen och den är helt ok och i dressyrsadeln har jag 17,5 men den känns som en 17.

10296955_752733348080669_481691812_n.jpg

Någon som har erfarenheter av Santa cruz sadlarna?
Nojjar lite över sne bom som jag hörde av sadelutprovare var vanligt...

Jag har en santa cruz celine till min kuse. Köptes begagnad men kollad av sadelmakare för att utesluta snedhet, stoppning mm. Sadeln är 8 år gammal men fortfarande fin. Skav efter stigläder finns men det tycker jag är ok på en så pass gammal sadel i den prisklassen. Annars är lädret helt och snyggt och stropparna hela.
Jag är nöjd över sadeln jag fått för pengarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka