Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
*kl *

I går var jag hos sadelutprovare och fick en sadel utprovad till hästen.
Eller rättare sagt, HÄSTEN har bestäm vilken sadel det skulle vara!! :up:

Men nu är det så att min plånbok är inte överens med hästen... :(

Hästen bestämde att det skulle vara en passier Phoenix (det var också den sadelutprovaren sa direkt) och jag provade flera olika men det var grym skillnad på hästen.

Anledningen till att han behöver just den sadeln är för att där är väldigt god plats för en bred manke (vilket är vanligt att hingstar har fick jag lära mig), han har lång manke, stora bogblad, rak rygg efter manken men manken är bra mycket högre än ryggen/korset och därtill har han en anläggningsyta på ca 30 cm innan sadeln måste släppa bak. :eek:
Rundbossor är således ett måste.

Men nu till min fråga; vilka av passiers andra modeller är uppbyggda snarlikt?

Phoenix är typ omöjlig att få tag i begagnad.
Men det finns ju fler modeller även om dom är äldre?
Vilken är föregångaren till Phoenix??

Marcus Ehning går bort för den hamnar i bakvikt, Young champ (?) likaså.

Provade även olika prestige (som jag älskar) men alla hamnade i bakvikt, lika så equipe Linnea som ändå var uppbyggd bak för att släppa tidigt..

Eller vet ni något annat märke som motsvarar mina (hästens) krav?
Kolla utomlands och sadeln finns billigare. Jag har upplevt att det kostar inte mer med frakt från utomlands (pratar om England, Tyskland) än vad det gör inrikes.

Kolla utomlands och sadeln finns billigare. Jag har upplevt att det kostar inte mer med frakt från utomlands (pratar om England, Tyskland) än vad det gör inrikes.
Jo, jag vet har kikat, men faktum kvarstår dock att jag har inte råd att köpa en helt ny..

Har kollat ebay osv efter begagnat men hittar inte den modellen alls, därav min fråga om det finns någon annan snarlik modell eller någon föregångare till denna modellen...?

Jag är nu i sadeldjungeln, usch vad jobbigt det är!
Min ponny är ganska grov, men omusklad. Behöver sadel med bredkanal. Hon är även överbyggd så den får inte vara för rak.
Ska ta ut en sadelutprovare, men jag behöver lite tips!
Har en flexicurve, ska mäta imorgon!
14009203405

photostream

photostream

photostream

Jag är nu i sadeldjungeln, usch vad jobbigt det är!
Min ponny är ganska grov, men omusklad. Behöver sadel med bredkanal. Hon är även överbyggd så den får inte vara för rak.
Ska ta ut en sadelutprovare, men jag behöver lite tips!
Har en flexicurve, ska mäta imorgon!
14009203405

photostream

photostream

photostream
Ser inte bilderna :-(

Attans! Fail av mig ;) funkar om man kopierar bildurl:en. Får försöka fixa imorgon annars..
Är tacksam för all tankehjälp jag kan få! :)

Testa denna länk annars: https://m.flickr.com/#/photos/124020372@N04/13985962296/
bred, svängd, överbyggd, kort. Hur stor är hästen?

Prova stubben, passier med rundbossor - med fördel comet eller äldre modeller, hubertus med fördel allroundmodellen. Tre snabba bud som är billiga och lätta att hitta begagnat.

10176206_10152742656558496_4745839982585096079_n.jpg

Mätte hästen idag, men kan inte räkna ut grader. Hur många kan det vara ungefär?

Kan heller inte avgöra om han har låg, normal eller hög manke. Enligt thorowgoods modell hamnade han på normal mot låg . Kan det stämma?

4243-1397764377-a156a111f5fd859d63789f64693d7958.jpg

Mätte hästen idag, men kan inte räkna ut grader. Hur många kan det vara ungefär?

Kan heller inte avgöra om han har låg, normal eller hög manke. Enligt thorowgoods modell hamnade han på normal mot låg . Kan det stämma?

Jag skulle säga att han har en normal mot hög manke.

Har ingen gradskiva till hands tyvärr, blir lite dumt att bara gissa, men jag gissar att han ligger över 105- strecket iallafall (vilket är ungefär där de flesta sadeltillverkare har sina bredaste bomvidder, och det sammanfaller i 95% av fallen också med att hästägaren får gråa hår i jakt på sadlar som är breda nog...)

Håller med Ragge, mankhöjden är normal mot hög, vilket gör att du behöver en sadel som rymmer mycket manke eller har cutback OCH är minst xvid++ :eek:

...och ett sadelgjordsläge som ser ut att ligga längre fram än sadelläget, vilket innebär stor risk att sadelgjorden drar fram alla sadlar på bogarna ändå.

*KL* om hästen får stora mjuka vätskefyllda knölar på nedre delen av manken av sin Pessoa-hoppsadel (MW), vad ska jag kolla efter i stället? Och vad är det som är felet? Han säger lixom inte ifrån utan frustar nöjt och rör sig bra i den. :confused::confused::confused:

Har ingen gradskiva till hands tyvärr, blir lite dumt att bara gissa, men jag gissar att han ligger över 105- strecket iallafall (vilket är ungefär där de flesta sadeltillverkare har sina bredaste bomvidder, och det sammanfaller i 95% av fallen också med att hästägaren får gråa hår i jakt på sadlar som är breda nog...)

Håller med Ragge, mankhöjden är normal mot hög, vilket gör att du behöver en sadel som rymmer mycket manke eller har cutback OCH är minst xvid++ :eek:

...och ett sadelgjordsläge som ser ut att ligga längre fram än sadelläget, vilket innebär stor risk att sadelgjorden drar fram alla sadlar på bogarna ändå.

Tack för ditt pepptalk! ;)

Känns som att det blir barbackaridning och arbete från marken. Han har ju halvt som halvt gått i pension.

Tack för ditt pepptalk! ;)

Känns som att det blir barbackaridning och arbete från marken. Han har ju halvt som halvt gått i pension.
Men har du inga absoluta krav på bomsadel kanske en bomlös kan vara något för er? De passar ju de här breda soffbordshästarna rätt bra. Kika i den tråden under utrustning.

Hoppar in i tråden också då jag letar dressyrsadel till min häst. Hon har ganska markerad manke, relativt rak och även takformad rygg. Har precis hittat en hoppsadel som ligger bra och det är en Lippo Allegria stl M. Några tips om dressysadel som motsvarar den passformen?
Har haft en Forestier Ilium fram tills nu men den ligger inte helt bra utan vippar lite så den är troligen en liten aningen för svängd. Märkligt nog ligger min gamla Stübben Tristan helt ok på henne vilket inte borde vara möjligt med tanke på bomformen. Min rumpa är dock inte så förtjust i den. ;)

@SkorpSmulan Jag har en Globus Loke 34 och en 36a hemma och de är ca 110 och 115 grader så skulle tippa på att 38a är ca 120 grader. Sadlarna jag har hemma är inte jättenya så vet inte om de har ändrat något de senaste åren :)

Nu har jag pratat med sadelutprovare (för specifika märken) och de pratar om att hästen, som Pessoa-hoppsadeln inte passar till, behöver en sadel med bred kanal. Cliff Barnsbyn som vi har idag, och Amerigo Alto som vi har haft förr har det. Vad finns det mer för dressyrsadelmärken och -modeller som har det (gärna singelkåpa eller close contact). Väldigt tacksam för svar.

Jag letar efter en hoppsadel till min fjordhäst. Han han har en spikrak rygg vid arbete och en kort anläggningsyta. Han har en liten manke. Jag har testat Griffin och Wintec 500 tidigare men de var för svängda. Jag har även haft Bates Maestro och Thorowgood T6 (både hopp och dressyr) även de var för svängda. Senast hade jag en Tekna S-line dressyr. Den låg okej, men kändes inte bra för mig. Är i valet och kvalet om en Tekna s-line hopp skulle funka, då i 17" istället för 17,5" (det kändes som om jag "åkte runt" väldigt mycket i dressyren som var 17,5"). Har tidigare även för några år sen testat Globus Clic och Globus The Turner. The Turner låg okej då, men jag vill ha en hoppsadel.

Jag har funderat på:
Tekna S-line hopp
Globus Ezperanza

Hur är Bates caprilli hopp? För svängd?

Jag skulle gärna vilja ha en lädersadel med utbytbart järn. Jag klarade mig med ett XW järn i Teknan, och det tror jag är runt 100 grader, men han breddar sig över ryggen på sommarbetet, så runt 105-110 grader kanske?!

Jag hade tänkt mig max 5000:-.

Snälla, brainstorma lite med mig och kom med förslag! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka