Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag upplever att den ligger "på".
IMG_1850_zps182c513b.jpg

IMG_1852_zps53b059ab.jpg

Kan inte se dina bilder

Någon som vet vad för Stübben modell denna sadel kan vara? Antagligen en allroundmodell! Är det siegfried tro? Ännder docl inte igen bossornas "färg" på produktbilder på hemsidor:/ dvs skärningen.kan det vara en avvikelse på bara den sadeln?

*KL*

Synpunkter mottages tacksamt?

Tyvärr åker ju sadeln fram så fort man spänner gjorden, och jag skulle behövt en kortare gjord, den är väl lös, men..

1939901_572282116201099_1521074184_n.jpg

1962741_572282289534415_1519235689_n.jpg

1609897_572282296201081_858216995_n.jpg

1625569_572282106201100_705033399_n.jpg

1779196_572282226201088_396701615_n.jpg

1011013_572282112867766_2126625804_n.jpg

Med padd gör den det ja. Gjorde en egen tråd idag då det var klent med svar här. Där syns schabrakavtryck och efter rörelse. Den släpper från mitten och bak (utan ryttare men ändock). Detta trots att den gled fram (det gör allt) och kröp upp på manken = mer bakvikt.

Du kanske behöver svanskappa för att sadeln skall sitta optimalt. En sadel som glider framåt kommer ju aldrig att ge "optimalt avtryck".

Du kanske behöver svanskappa för att sadeln skall sitta optimalt. En sadel som glider framåt kommer ju aldrig att ge "optimalt avtryck".

Jo jag ska införskaffa en sådan på måndag. Han behöver både svanskappa och svängd gjord. Riktigt bökigt sadelläge tyvärr.

Den här gled ändå fram mindre än det mesta (allt glider fram). Men det var inte bara avtrycken som avgjorde. Kändes redan när den låg på. På stallgången så lösare tryck från mitten och bak (en hand dragen under bossan), i skritt låg den an längre men lösare tryck bak. (Han kommer upp med ryggen lite mer när han rör sig).

Glappade bak i trav(utan ryttare) etc.

Så helhetsbilden och inte bara avtrycken som avgjorde (såklart)

Men synd, jag var hoppfull utefter hur den låg på stallgången.

åh det har du rätt i! TACK. Varför har jag bestämt trott det är en Siegfried? Vet du om de skiljer sig i bommen?

*kl* Rent spontant, hur tycker ni att denna Childeric ligger? Bilderna är tagna efter ridning.

Svårt att få ordentliga bilder på polle som inte ville stå stilla :o

Rent spontant bra. Men svårt se med schabrak och på de bilder och sådär. Men vid först anblicken och just spontant stör inget ögat så att säga.

helt omöjligt att svara på då bilderna är på enbart sadeln.
lägg upp bilder på hästen korrekt uppställd med och utan sadel så kan du få vettigare synpunkter.

åh det har du rätt i! TACK. Varför har jag bestämt trott det är en Siegfried? Vet du om de skiljer sig i bommen?

De ska vara lika i bommen!
Romanusen är dock betydligt mjukare att rida i enl mig!
Gamla Stúbben varierar väldigt i bomvidd. 30 är inte alltid 30, utan kan vara både 29 och 31....

så här på bild tycker jag att den ser ut att vara något vid. vinkeln på sadelns framkant(ortspets) ser inte ut att följa hästens bog. ligger mer an vid manken än längre ner. följt av detta kan den ligga något i framvikt men går inte att säga tifrån bilden, Lägg nått runt på sätet och se om det hamnar i mitten av sätet.
Det ser ut att vara en skön sadel! :)

Nu har jag haft sadelutprovning, det gick väl sådär...
Dock visade det sig att min häst trots sin raka rygg behöver något svängda sadlar. Hon har väldigt kort rygg och en rak sadel trycker ner i ländryggen på henne, precis bakom de sista revbenen. Sadelutprovaren trodde att skavet på ryggen kunde bero på det. (dock får hon bara skav sent på vintern, försvinner när sommarpälsen kommer ut).
Således gick pessoa bort, för rak. Vi provade inte ens albion. Sen blev det svårt med hoppsadlarna, för det fanns ingen gjord som nådde runt min häst med de sadlar med kortare kåpor och stroppar... :o

Har nu fått låna en dressyrsadel Wellington Elite 17" fit 4 (vid), som ligger bra, och som jag sitter rätt bra i. Detta är dock ett gammalt exemplar och ganska hård i sitsen, men funderar på att skaffa en sån här i lite nyare modell.

Hoppsadel har jag lånat en passier avion 17", som är för liten till mig, och som jag tycker ligger alldeles för instabilt på ryggen. Släpper lite väl mycket bak. Har faktiskt inte vågat provrida i den ännu, ville inte utsätta mig för det på en hoppträning. Ska prova hemma istället.

Fler förslag?
provade en stallkompis equipe evolution, den tyckte jag låg bra, dock något smal bomvidd. Equipe går inte att ändra bomvidd på?

Amerigo för häst som behöver lite svängd bakände på sadeln?

Jag behöver ny sadel, både hopp och dressyr till min 7-åring.
Har nu en Ordo Equester Venus dressyr som sätter mig i stolsits, och en Gold Medal flatback som inte ger mig rätt balans.

Förslag?

Skrället ser ut såhär för tillfället: (fått skav av schbraket på ryggen (även lite på sidan), får hon varje vårvinter, har nu bytt plats på fårskinn och schabrak).

Lite konstig vinkel

Favoritbilden!

De ska vara lika i bommen!
Romanusen är dock betydligt mjukare att rida i enl mig!
Gamla Stúbben varierar väldigt i bomvidd. 30 är inte alltid 30, utan kan vara både 29 och 31....

Ja tycker romanusen va riktigt skön :D inte för mjuk men nt hård.
Jävla krångluga de ska va då ;) verkar ha varit 28,5 på denna...

De bates jag har ridit i har varit så breda i midjan, vilket gör att jag inte kommer ner i sadeln ordentligt. :(

Jag har en Bates Momentum och den är SUPERSMAL och skön i midjan. Håller med om att Wintec och Bates är breda normalt (iaf 500 hopp, 500 NEW dressyr och Bates/Wintec Isabell Werth). Har en Wintec 500 NEW som är till salu för jag håller på avlida i höfterna pga den är så bred. Men Momentum kommer jag aldrig göra mig av med så länge hästen kan ha den. Bästa sadeln jag nånsin suttit i!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka