Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Tekna S-line skulle jag säga är spikrak i både hopp och dressyr (jämförbar med t.ex. Wintec Isabell dressyr) medan Tekna A-line hopp är svängd och dressyren är rakare.
S-line har plattare bossor än A-line och liknar Bates mer på så sätt dock.

Jag har bara den nya modellen av Caprillin (hopp) och den har jag hört är rakare än den gamla modellen, men Tekna S-line är betydligt rakare än min Caprilli.

Den är inte spikrak, men räknas nog mest som en rakare sadel. Eftersom den är rätt så kort och bossorna svänger upp lite bak så kan jag tänka mig att en del upplever den mer svängd än vad den är.

Jag har haft Henri De Rivel anthenor och Pfiff Amaretto på min häst med liknande ryggbeskrivning. Även Globus The Turner. Alla de sadlarna är billiga begagnade. 3000-5000 ca

Okej, då förstår jag :)

Har beställt hem lite olika märken och modeller på prov nu i alla fall så får vi se om något passar oss. Tack och lov känner jag till två duktiga utprovare i mitt område så ska be någon av dem komma ut och kolla om jag tycker någon av sadlarna känns bra.

KL

Är Stubben Artus och Romanus svängd?

Hade en utprovad stubben siegfried hoppsadel bomvidd 29 som senare visade sig att den låg inte an vid fram. Min häst har smal svängd rygg, hög manke och är kort i rygg, skulle det annan bomvidd tex 30 ligger bättre? Ev kanske med pad? Eller måste jag leta efter annan som är mer svängd än stubben?

*kl*

Jaha, då kravlar jag väl in i den här tråden igen då. :meh:

Insåg att jag behöver både en ny hoppsadel och en ny dressyrsadel, som ger mig mer stöd.

Rider nu i en Ordo Equester Venus, som ligger hyfsat på hästen (är nog på väg att bli lite trång, men det går ju att ordna). Problemet är att den sätter mig en stolsits och ger ingen support för min skänkel. Behöver en dressyrsadel med skruvstäd.... :angel:

Hoppsadeln är en Gold Medal som gjort sitt jobb i flera år, men nu vill jag ha nåt med lite mer support även där.

Häst med rak, bred rygg, bra sadelläge, men känslig.

Även jag behöver lite tips & råd. Fick en ny dressyrsadel utprovad för 2 månader sen, tog bara någon vecka innan hästen ratade den, företaget hade tyvärr inga fler alternativ inne som kunde passa(400 sadlar i lager).

Har provat hur många sadlar som helst känns det som, men jakten fortsätter.
Har idag en Crown Aragorn som ska bytas ut, hon går inte fram med den. Och en Ca 20 år gammal sliten och ful Allroundsadel som ligger helt ok, den gillar hon rätt bra, men inte jag..

Så det vi söker är Dressyr eller Allround, gärna med mycket stöd och mjuk sits. Tips?! :D

1240609_10151945416953278_756246606_n.jpg

993708_10151945417003278_1189291534_n.jpg

1779786_10152264538253278_1378560095_n.jpg

KL

Jeg har en CWD sprangsal (2007 modell) som passer min hest, men er for liten i setet til meg.
Nå har jeg fått tilbud om å bytte - uten mellomlegg noen vei - i en Antares (2011 modell)

Jeg er dårlig orientert i markedet for sprangsaler, og kjenner ikke verdien på noen av salene. CWD salen fulgte med hesten da jeg kjøpte den.

Er det noen som har noen tanker om forholdet mellom verdiene på disse salene? Forutsatt at hesten godkjenner byttet ;)

KL

Jag hittar fortfarande inget. Jag testade ju en Amerigo senast, den låg faktiskt ganska bra förutom att ryttaren fick ont i ryggen. Crownen vi provade var perfekt för ryttaren men inte för hästen (suck).

Nästa prov är en Jaguar XJS, vid. Ändringsbar bomvidd. Jag har också fått tips om Henri De Revel Fletcher. O jag tror även att en Amerigo DJ kan passa. Vad tror ni? :D

Enligt kiropraktorn är hästen bred,kort rygg och något svängd. Ngt sänkt rygg.

Senast ändrad:

kl*
hästen har växt ur sadeln, har provat lite olika hoppsadlar jag har hemma som kan passa.
Första sadeln är en prestige versaille, den va liiiite för vid men kan funka med en padd.
Andra sadeln är en morris&nolan som jag tycker är lite för smal och svängd.
Tredje sadeln är en hdr, fjärde en zaldi star och den sista en jeremy rudge.
dåliga bilder men är främst prestigen jag behöver åsikter om.
vad tycker ni?

Prestigen utan padd
prestige_v_52fc0aa02a6b22b33eb6478f.jpg

prestigen_52fc0ae22a6b22013dd788a4.jpg

Med gelpadd
prestige_med_padd_52fc0a9e9606ee6234374330.jpg

Med tunn padd fram
prestige_liten_padd_52fc0a9b2a6b2279329a1fe5.jpg

prestige_vers_52fc0b299606ee38128eb8ba.jpg

Har dålida bilder på morrisen men man kanske ser lite iaf..

1505540_10152245005655929_2129489698_n.jpg

morris_and_52fc0b829606ee3839df517e.jpg

morris_52fc0b87ddf2b3296bf8c306.jpg

Henri de rivel
260265_10150244774810929_4941299_n.jpg

Zaldi star
374832_10150444300110929_1412008089_n.jpg

Jeremy rudge
jeremy_52fc0d6bddf2b3297745d200.jpg

Provade även prestigen på min pensionär, vet att den inte ligger perfekt.
Men lite tankar på hur den ligger.
Är den av dom jag provat här hemma som ligger bäst.
Hon skrittas ca 2dagar i veckan med lite trav och galopp ibland.
Tyckte den låg lite i bakvikt med fanns gott om plats fram så provade en padd bak.

prestige_ver_52fc0f04ddf2b379037cb109.jpg

prestige_versa_52fc0f272a6b227a849cb1cd.jpg

prestige_versai_52fc0f2a2a6b2279e1997349.jpg

Det är i princip omöjligt att säga något om sadlarna eftersom vinklarna på bilderna är fel samt att du har paddar och schabrak under dem.

Fast prestigen har ju flera bilder på båda hästarna både med och utan padd?
Anledningen till att bilderna är dåliga är att jag inte har hästen hemma så kan inte ta några nya..

Vita hästens sadel är i bakvikt och resten av bilderna säger inte mycket om hur sadlarna ligger, ta bild från sidan så man ser hästen och sadeln i profil och i jämnhöjd (dvs försök att inte ta bilden ur grod eller fågelperspektiv)

Japp de stämmer den ligger i bakvikt, men finns ganska mycket plats fram så funderar på om en padd bak kan funka?
Som jag skrev i tidigare inlägg så är hästen inte hemma då han är på utbildning i två månader så därför är bilderna dåliga, tanken när jag tog dom va inte att lägga ut här :/

Jag behöver ny sadel, både hopp och dressyr till min 7-åring.
Har nu en Ordo Equester Venus dressyr som sätter mig i stolsits, och en Gold Medal flatback som inte ger mig rätt balans.

Förslag?

Skrället ser ut såhär för tillfället: (fått skav av schbraket på ryggen (även lite på sidan), får hon varje vårvinter, har nu bytt plats på fårskinn och schabrak).

Lite konstig vinkel

Favoritbilden!

Bates momentum? Är inte mycket till stöd i den men man får en bra fältsits i den och den ligger bra på rakryggade hästar. Kan vara ngt svängda i de vidare järnen dock.

Är enda sadeln jag hittade som var tillräckligt rak och vid till min häst, bekvämt säte, greppläder och smal midja är bara pluss.

Senast ändrad:

De bates jag har ridit i har varit så breda i midjan, vilket gör att jag inte kommer ner i sadeln ordentligt. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka