Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

vår d ponny (estländsk ponny/ connemara) var bred, och hade Stübben 32", motsvar W. 33 var för bred, säkert xw. Ponnyn hade kort, svängd, bred rygg utan manke.

Senast ändrad:

Det finns ju olika nyanser av bred :) jag tänkte mig bredare än 105-110 grader, det är inte helt ovanligt bland vissa ponnyraser.
Alla ponnyer är ju förstås inte så breda dock, min häst är av ponnytyp och drar 31 i Stübben :D

kl

Finns det några budgetsadlar (dressyr) för max kanske 2000-2500 begagnat som passar rak, lite takformad rygg?

kl

Någon som kan tipsa om en svängd hoppsadel till ganska lågt pris?

Stubben 32-33
Äldre Passier med rundbossor (ej PSL) (ändringsbara).

3 fingrars kanal är minimum. Vissa sadlar har riktigt breda kanaler, men måste då också ha en bred, platt rygg för att kunna bära sådana sadlar. Andra hästar funkar alldeles utmärkt med 3-fingrars kanaler om de har smal ryggrad med takformade ryggar eller inte så bred anläggningsyta. Således individuellt.

Senast ändrad:

kl

Finns det några budgetsadlar (dressyr) för max kanske 2000-2500 begagnat som passar rak, lite takformad rygg?

Shires syntetsadlar är hyfsat raka, och takformade, med ändringsbara bomvidder och billiga i nypris.

Kommer inte på beg. sadlar i den prisklassen som matchar behoven, beror nog lite på hur rak, hur takformad, hur vid.

Knapplån
Har träffat sadelutprovare idag som sa att med den manken är det begränsat utbud...
FB Reflex (ny) låg dock bra och räckte till i manken. Crown (nån modell på i) räckte till även den men gillades ej av hästen.
Hästen är av nätt sportmodell, omusklad runt manken och ganska smal över ryggen, vidd normal rekommenderades.
Vad kan vi själva låna för sadlar för att prova, som liknar reflexen?

Senast ändrad:

gjorde en mankmall till min ponny och fick 101* och har en lewa dressyrsadel med 29 i bomvidd som min tränare tillika hästens ägare tog fram för 1 månadsen för den gamla inte passade längre och då sa hon den satt bra och hon rörde sig mycket friare med denna än med den tidigare som var för smal (har dock ej koll på bomvidden på den men en zaldi royal var det iaf) men nu när jag mätte så kändes det inte så, höll även mallen framför sadlen och så skulle sadlen vara väldigt tight "bakom" bogarna

någon som vet vilka grader som gäller i lewa sadlarna ifall sadeln passar eller det bara är att leta efter en ny sadel;)

kl

Någon som har provridit Aquila dressage 2 sadeln??

Har beställt en för provridning till min=)

*kl*

Någon som kan tipsa om en sadel som kan passa en ponny som är ca 110grader bred och rak i ryggen. Hon behöver en sadel som är kort i anläggningsytan samt runtbossa. Jag behöver 17" för att kunna sitta bra. Gärna lite öppnare säte. En prisklass på max 7000kr.

KL
Har fortfarande inte hittat någon sadel. Här kommer några bilder, dock med misstaget att vi inte spände någon gjord.
IMG_1455_zps6e27241f.jpg

IMG_1456_zpsa99e1f7c.jpg

Celinen (som är min men jag använder inte den)
IMG_1454_zps66d96c98.jpg

IMG_1453_zpsdf8fa982.jpg

IMG_1460_zpse1da83cf.jpg

Nu vilar hon ju på ett ben
IMG_1450_zps3efcd1cd.jpg

häst nr 1,
tips på hopp och dressyr sadel.
just nu har vi en utprovad allround sadel, men eftersom vi har kommit längre i både hoppningen och dressyren är det dags o gå över till något som vi kan komma ännu längre med :)
har tyvärr inge rörelse bild på henne, men hon blir något rakare vid arbete, inget ovanligt egentligen ;)

do_not_copy.gif

do_not_copy.gif

hennes utprovade allround sadel,crown NW, tkr dock den ligger något i bakvikt?
do_not_copy.gif

do_not_copy.gif

do_not_copy.gif

crown Jessica NW.
do_not_copy.gif

do_not_copy.gif

do_not_copy.gif

den bruna tycker jag ser ok ut, ser ut som jämn kontakt hela vägen och sadeln ser ut att vara i balans. celinen däremot ser ut att ligga för mycket ovanpå hästen, hade inte tagit den sadeln.

kl

Vad har denna pålla för rygg? Vad kan tänkas passa? Vad ska jag leta efter för sorts sadel? Jag är på jakt efter en dressyrsadel.

2011-10-06+18.12.19.jpg

2011-10-06+18.09.52.jpg

2011-10-06+18.12.48.jpg

DSC_0497.JPG

Trav
2011-10-07+10.23.44.jpg

Spontant så vill jag tänka Prestige, Passier, kanske Santa Cruz, Albion..
Typ ganska rak, inte överdrivet bred häst, ganska normal lite lätt takformad rygg, borde inte vara så svår att hitta sadel till om den inte skjuter fram allt då förstås :)

Kl

Är det någon av crowns hoppsadlar som är lik jessican i passform?
Crown Jessica sitter super på hästens rygg så det hade varit skönt med en likadan passform på hoppsadeln :) dock gillar jag inte stora knästöd på hoppsadlar.

Kl

Är det någon av crowns hoppsadlar som är lik jessican i passform?
Crown Jessica sitter super på hästens rygg så det hade varit skönt med en likadan passform på hoppsadeln :) dock gillar jag inte stora knästöd på hoppsadlar.

Hett tips är Crown Grandee, den byggs på samma bommar som Jessican (enligt tillverkaren byggs bägge dessa modeller på 2-3 olika bommar, vilka kan ha något olika passform men i det stora hela snarlika och passar samma hästar...). Det är en inte så framåtskuren hoppsadel/allround mot hopp, flera knä/vadklossalternativ, samma goda kvalitet och en sadel man verkligen trivs i från första början. :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka