Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

KL

I morgon kommer sadelprovaren och ska titta på dressyrsadeln som hon provade ut till min femåriga fjordvalack i juli. En Harry Dabbs True Brit, som jag varit supernöjd med och som jag upplevde passade hästen bra fram till för några veckor sedan. Nu har han breddat sig, både muskelmässigt och runt magen (framför allt det sista, kanske :o) och den glider och ser ut att sitta lite sådär.

Ska bli jättespännande att se om hon har något med sig som passar. Är det någon som har några tips på vad som skulle kunna funka, om hon nu intehar det? Min häst har kort, bred och inte helt spikrak rygg.

Kl.
Har tyckt att min sadel kasat bak och legat i framvikt nu de senaste veckorna, testade med fårfluff under och det blev inte bättre.. så bytte till ett mindre järn och så låg sadeln bra igen ^_^, älskar Bates!!! Otroligt skönt att slippa byta sadel 2ggr om året som jag fått göra innan. :D.

Längtar till min wintec sadel kommer också :bump: försöker hindra mig själv från att åka iväg och köpa dressyr schabrak och sadelgjord :rofl: . Måste veta om sadeln passar först:nailbiting:

*kl
Letar dressyrsadel till min Fellponny. Har pratat med min lokala sadelutprovare och hon letar sadlar som kan passa men vill ändå ha lite kött på benen själv.
Ponnyn är 4.5 år och tyvärr lite tjock.
Anläggningsyta 35-37 cm, stora bogblad och överbyggd. Har ni några tips på vad som kan passa? Jag är ca 159 cm och väger 51 kg och en 16.5" borde passa mig.
Mätte ponnyn enligt Prestige bomvidder och hon är en 36:a.
Ursäkta bilder på smutsig ponny, men hon tycker de nyanlagda grusade ingångarna är väldigt bekväma att sova på :o

knapplån...

Jag är på jakt efter en ny dressyrsadel, jag har nu en gammal Jaguarsadel (Cobrabom) som jag tycker dels är för smal och är för svängd. Den har funkat för mig och hästen under igångsättningsfas och jag ville ha en sadel som släppte tidigt på länden eftersom hon vilat hela förra vintern pga problem med sina bakknän.

Förra hösten innan hon blev dålig och hon fick vila hade jag S****doktorn ute som provade ut en Bates new dressage, Ordo Equester och så fick jag provrida en Prestige Rembrandt men jag funderar på om dessa fortfarande kan vara aktuella? Hon är 6 år nu, så vad 5 när han provade ut sadlarna och har ändrat sig en del genom åren.

Jag har funderat på om en Amerigo Alto skulle kunna passa, men det har egentligen inte min ekonomi som student råd med så jag är glad om jag hittar någon lite billigare

Hennes största problem är att hon drar fram alla sadlar, hennes sadelgjordsläge är långt fram i jämförelse med sadelläget. Hon är lite överbyggd och lite svängd när hon inte arbetar men ryggen kommer upp en del när hon jobbar. I nuläget eftersom att Jaguaren är för smal för henne är hon insjunken bakom manken, och det känns i ridningen att hon inte riktigt "kommer upp runt manken" därför. Dessutom så har hon ganska kort sadelläge men jag behöver iaf 17½", helst 18" beroende på sadel.

Jag har en sadelutprovare som kommer ut om ett par veckor men jag gillar att vara förberedd och tänkte att jag kan kolla här innan eftersom flera här sitter inne på mycket kunskaper!

sähär ser hon ut just nu, ursäkta sommarmagen, vi jobbar på den!

DSC_1124.jpg

DSC_1054.jpg

DSC_1061.jpg

DSC_1092.jpg

DSC_1051.jpg

DSC_1053.jpg

py3.jpg

och en bild från i våras när hon var ur kondition men man ser rygglinjen :)
DSC_0519.jpg

Blir glad för alla förslag och ideéer :)

knapplån...

Jag är på jakt efter en ny dressyrsadel, jag har nu en gammal Jaguarsadel (Cobrabom) som jag tycker dels är för smal och är för svängd. Den har funkat för mig och hästen under igångsättningsfas och jag ville ha en sadel som släppte tidigt på länden eftersom hon vilat hela förra vintern pga problem med sina bakknän.

Förra hösten innan hon blev dålig och hon fick vila hade jag S****doktorn ute som provade ut en Bates new dressage, Ordo Equester och så fick jag provrida en Prestige Rembrandt men jag funderar på om dessa fortfarande kan vara aktuella? Hon är 6 år nu, så vad 5 när han provade ut sadlarna och har ändrat sig en del genom åren.

Jag har funderat på om en Amerigo Alto skulle kunna passa, men det har egentligen inte min ekonomi som student råd med så jag är glad om jag hittar någon lite billigare

Hennes största problem är att hon drar fram alla sadlar, hennes sadelgjordsläge är långt fram i jämförelse med sadelläget. Hon är lite överbyggd och lite svängd när hon inte arbetar men ryggen kommer upp en del när hon jobbar. I nuläget eftersom att Jaguaren är för smal för henne är hon insjunken bakom manken, och det känns i ridningen att hon inte riktigt "kommer upp runt manken" därför. Dessutom så har hon ganska kort sadelläge men jag behöver iaf 17½", helst 18" beroende på sadel.

Jag har en sadelutprovare som kommer ut om ett par veckor men jag gillar att vara förberedd och tänkte att jag kan kolla här innan eftersom flera här sitter inne på mycket kunskaper!

Blir glad för alla förslag och ideéer :)

Du har inte funderat på en Tekna? Jag tycker personligen de är otroligt sköna och prisvärda :D hästen ser ut som om den har lite takformad rygg och lite manke precis som dom sadlarna är, dock kanske en tekna blir för svängd men det kanske kan va värt å testa? :)

*kl

Har fått låna en Bates dressyrsadel till min ponny och den ligger an fint längs hela ryggen dock skjuts den fram vid ridning. Ponny är överbyggd och har sadelgjordsläget längre fram än sadelläget + några kilo för mycket. Hon verkade nöjd. Ska testa att rida i den imorgon igen med en antiglidpad.
Vad tycker ni? Ursäkta dom lite halvdåliga bilderna.

Detta är en Bates dressyr CAIR NEW i strl 16,5", vet inte om jag får plats i en ponnysadel? Jag är 159 cm och väger ca 51 kg.

Jag är 155 cm, väger mer än dig och sitter bra i en 16. Men mindre än så kan jag inte ha.

På tok för lång. I dina kläder hade jag inte ens funderat på kilbossor, utan helt satsat på rundbossa och en betydligt mindre sadel. Väljer du så djup sits behöver du större sadel eftersom sitsen blir mindre.

Titta på sadel med öppnare sits och rundbossor så tror jag du har större chans att hitta något som passar. I den du visar på bilden kommer hästen att skjuta fram sadeln av länden, och klämma bogladen till dess att du inte har några frambensrörelser kvar utan en m e m stapplande häst med ont i ryggen.

kl

Hjälper denna pålle att hitta sadel så tänkte se om ni hade några idéer på vad som kan passa. Både hopp och dressyr!

Spikrak rygg, platt och bred (110 grader), liten manke och konformad - puttar fram det mesta.

Min Spalding Britannica med kilbossa fit 4 ligger still men är en aningens för svängd och hamnar lite uppe på.

img_4197_52696408e087c3375e819a45.jpg

Ligger nån cm för långt fram
img_4618_5251a8d39606ee7d9531d702.jpg

img_4619_526964deddf2b35a30007cac.jpg

Crown/ideal, albion, jensen exmoor. Skulle öht bara koncentrera letandet till extravida engelsktillverkade sadlar, de brukar passa sådana ryggar. Kruxet är bara att hitta vida nog. Globus kan funka om man trivs med dem.

Ja men då är det nog lite som jag misstänkt också, jag var i en hästaffär idag med mycket sadlar och den enda tillräckligt vida jag hittade var en Globus Clic som inte såg allt för rolig ut så det blir nog till att vidga vyerna :D

Hur vore det med en stubben Laurus ponnysadel, sån hade min dotter till ponnyn och satt bra i den fast hon var 163, 50 kg.

Borde ha tillagt att hästen ifråga inte är en shettis utan en d-ponny :)
Har inte stubben rätt smal kanal?
ska kolla iaf

Tack för tipset, ska kolla upp det men tror att den blir för liten för mig eftersom jag är 177cm lång och runt 70 kg, blir iofs en bra anledning till att ta tag i träningen ordentligt igen och bli smal ;)

De äldre sadlarna kan ha smal kanal. Jag har dock en nyare som har bred kanal :)
Man får kolla så att vidden räcker till också, ponnyer kan ju ibland vara ganska breda, och Stübben har inte jättebreda vidder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka