Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

jo, när jag testade sadlarna på honom så tyckte jag att hans sadelläge hamnar långt bak, därav frågan om hur en stor sadel en ponny kan ha.

Jag vet att det är olika med alla märken. Men 16,5" känns som max för honom?
Jag vet inte om jag själv kan ha mindre. Är inte pinnsmal även om jag är liten. Bara 155 cm lång så det lär ju vara till en fördel med en mindre sadel.

Har bara haft hästar med rätt så raka ryggar så det blir lite nytt att jaga sadel nu.

Jag hade försökt hitta en billig begagnad sadel som passar din rumpa och sen haft en sadelmakare till att sy om bossorna så att anläggningsytan blir bra för hästen. Det är ju en unghäst = den kommer ändå ändra sig mycket ryggen och behöva en ny sadel.

Får boka tid hos sadelprovaren men vill ha lite mer att gå på så jag själv vet lite vad hästen behöver.

Ni får gärna komma med förslag på olika sadlar som kan tänkas passa :)

Men inga kilbossor och kort anläggningsyta samt rundbossor.

Kan någon stübben funka?

Stübben är smala sadlar och funkar oftast inte på bredare hästar.

Är det hopp eller dressyr du är ute efter? Jaguar, då är det bara dressyr som funkar. Deras hopp blir lite rakare. Om du kollar på Jagga så kolla på KXC deap seat. Annars kan jag varmt rekomendera harry dabbs cobra, både hoppen och dressyren funkar på liknande ryggar.

Hade jag vart du hade jag kontaktat Sadeldoktorn. Han är grym på sådana här ryggar och har sadlar som passar dessa hästar. Han hjälpte mig med min häst. Och det blev perfekt direkt med båda sadlarna trots att alla andra sadelprovare sagt att han inte kan ha sadel eller att han får nöja sig med en för rak sadel som trycker i länden för att det går inte. Jimmie (sadeldoktorn) bygger om sadlarna så de passar. både jagga och HD går att värma om bommen på. han säljer även prestige. Men jag tror prestige blir för rak för din häst, beroende på hur mycket han rätar på ryggen i jobb. Men jag upplever att hästar med svängd rygg hellre ska ha en sadel som lättar lite i arbetet än att de trycker i länden innan arbetet. För de kommer inte till arbete så länge sadeln trycker. Detär extremt noga att dessa hästar få gå fri i länden. speciellt om de är korta i ryggen.

Hellre en lite för lång sadel som passar dig och som svänger av tidigt än en kort sadel som du får trängas i. Det är värre för länden att ryttaren sitter på bakvalvet för att sadeln är trång än att ryttaren sitter i balans och sadeln ligger lite över länden men svänger av tidigt.
Man måste komromissa lite, men på rätt sätt. :)

Kl

Om jag letar efter följande i en dressyrsadel, vilka märken är ska jag kika på då:

Korta (kapade, folk säger olika) ortospetsar
Rak bom
Vid bom
Platt
Kort anläggningsyta (ej över 45, Säter kan vara 16,5)

Vore hemskt tacksam för förslag på sadlar som passar detta

Jag vet ju att din häst ser väldigt speciell ut.
Min är egentligen helt normal- men är kort, låg bakom manken och överbyggd. I vila och " teleskophals" läge är han lite svankig.
Har en sadel som ligger bra i viloläge men när han rör sig blir han rakare och då släpper sadeln baktill.
Har provar många sadlar och de andra har varit för långa eller hamnar i bakvikt och trycker i länden precis som du beskriver. Denna ligger trevligt på alla sätt och jag grunnar lite på hur allvarligt det är att den släpper?
Det låter ju vettigare att den släpper för tidigt i jobb än att den trycker på länden innan?
Har inte betalt sadeln än- därav min fråga.. . Ska jag leta vidare eller vågar jag prova...

Bättre att sadeln släpper tidigare i jobb än att den ligger i brygga när hästen inte jobbar.

En sadel som är hyffsat rak och bara släpper tidigt är dock svårt att hitta. En helt svängd sadel kommer ju ligga och vippa.

Tack för ditt svar!
Ja- man kanske får göra en kompromiss. Gungar gör den inte och den ligger stilla och i bra balans

Kl

Om jag letar efter följande i en dressyrsadel, vilka märken är ska jag kika på då:

Korta (kapade, folk säger olika) ortospetsar
Rak bom
Vid bom
Platt
Kort anläggningsyta (ej över 45, Säter kan vara 16,5)

Vore hemskt tacksam för förslag på sadlar som passar detta

Tekna S-line är kort (ca 42 cm i 16, 5"), rak, platt och går att sätta i järn upp till XXXXXW. Dock är ortspetsarna inte jättekorta kanske....

Okej, tack - skulle kunna vara värd att testa ändå.
Fler tips tas gärna emot!

Rak bom
Korta ortospetsar
Vid eller xvid bom
Max 45 cm anläggningsyta, 16,5-17" sits

Jag är ute efter en hoppsadel.

Kollade hans hemsida och han bor en bra bit bort från mig så en sadelutprovning av honom är inget alternativ. Men skicka bilder kan jag ju göra, om han även hjälper till på det sättet.

Han var rejält svängd! Är det dressyr eller hoppsadel du vill ha? Jag hade satsat på en extra vid Jaguar (de kommer inte så vida men Sadeldoktorn kan bredda dem väldigt mkt, ring och prata med honom) eller en Prestige 37-38. Får du plats i en 16 är det bra, men det är bättre att ha en lite för lång sadel som du hamnar korrekt i än att sitta på bakvalvet i en mindre sadel.

Jag är ute efter en hoppsadel. Har faktiskt aldrig ridit i en dressyrsadel, men det är pga av jag inte är intresserad av dressyr.
Jo, han är rejält svängd så det lär ju vara svårt att hitta en lämplig sadel till honom. En 16 blir för liten för mig men 16,5 kan jag ha.
Det verkar vara svårt att hitta en begagnad jaguar hoppsadel. Eftersom det är hans första sadel så är jag ute efter en som är billig eftersom han lär få byta efter ett tag.
Han är lite för tung nu så en som går att värma om bommen på är kanon, så slipper jag hitta en helt ny sadel till honom.

Tekna A-line hopp har jag hört kan vara riktigt svängda men vet inte om de går att värma till en tillräcklig vidd för din häst... Prisklassen är ju rätt bra på dem annars om man vill ha en billig sadel, så kanske värt att kolla upp i alla fall :)

Så svängd är den inte, tekna är ganska mycket åt det raka hållet, dock så släpper de tidigt vilket gör att de passar hästar som är lätt överbyggda

kl

Ska prova ut en ny dressyrsadel till min häst. Hon har ganska stora skulderblad, hyfsat bred och rak rygg samt lång manke.
Vill ha en ullstoppad sadel.
Någon som har tips på sadlar som passar in på beskrivningen? De ska givetvis provas ordentligt men vill veta lite vad jag kan ta hem för sadlar :)

Passier :)

Brukar passa hästar med mycket rörelse i bogbladet då de är utskurna för nåde manken och bogblad

Det verkar vara svårt att hitta en begagnad jaguar hoppsadel. Eftersom det är hans första sadel så är jag ute efter en som är billig eftersom han lär få byta efter ett tag.
Han är lite för tung nu så en som går att värma om bommen på är kanon, så slipper jag hitta en helt ny sadel till honom.

Jag har ännu inte hittat någon hoppsadel från jaguar som är så svängd. De är ganska raka de jag sett. Så jagga hopp tror jag inte kommer funka.

Leta efter en Cobra istället. Det är samma som Jaguar. Harry dabbs som tillverkar Båda. :) Cobra går att värma om av sadeldoktorn.

Det brukar gå bra att skicka bilder till sadeldoktorn. Mät med hjälp av ståltråd och rita av på papper och skicka per post samt maila biler och sedan telefonkonsultation. Det har jag gjort då vi bor 60 mil från honom. Dock har han för måånga år sedan provat ut en sadel till min häst och kom ihåg honom pga hans speciella rygg. Men han träffade ändå rätt på en gång med båda sadlarna. Mina ligger som en smäck trots att min häst inte kan ha en sadel enligt andra utprovare ;)

Stiglädret sitter väl i "normal" position på Vegan?

Däremot tycker jag att Vega CC är en ganska svår sadel att rida i, det krävs en god balans och stadga då den inte ger ryttaren någon support öht och är rätt halkig i lädret.

Prova sitsträna i sadeln (någon longerar din häst) och försök hitta rätt balans och komma rätt med skänklarna. Men jag kan erkänna att jag satt av efter 15 minuteri Vegan då jag tyckte den var så fruktansvärd och då är jag ändå van att rida i flatback utan knästöd :crazy:

Tex Alto kanske kan funka, men risken finns att du upplever samma som i Vegan. Hur är du byggd?

Annars kan jag nog bara rekommendera Childeric om du inte vill gå på någon bomlös, Dressyrteamet här på Buke har en bomlös av islandsmodell (flatare sits) som ser trevlig ut.

Fixade hem en childeric upplever den lite bättre för benen men där känns det som jag faller fram ...kanske för vid känns som ett enormt bakvalv o lågt framvalv...är dom små i sätet...har hemma en 18 och brukar rida i 17 - 17,5

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka