Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

*kl*

Har ni några tips på hoppsadlar (el allround) med lite djupare sits? Passande häst med ganska (men inte helt) rak rygg med ganska normal manke (varken hög eller låg).
Han har en Frank Baines Excel dressyrsadel som ligger bra och som jag :love::love::love: (Har provat en FB Passad, låg helt okej, men min rumpa strejkade (se tidigare ridsårsproblem i tråden...)

kl

Någon som kan tipsa om sadel till min häst?

Sagt av domare på utställning; Lång något matt rygg.

Han har svängd rygg med en låg halvlång manke. Är halvbred om man kan säga så.
C-ponny.
Ingen möjlighet att få in bilder nu men behöver bara få ett hum om vad jag letar efter så jag kan låna hem några och testa innan utprovning.

Kan en stübben Siegfried passa tror ni eller kan det bli för kort på honom?

Puffar upp min fråga för att se om någon kan komma till hjälp :)

Hästen har provat en pessoa som dels var för smal och för rak.
En Jacson sabine x-wide som var lite för smal och inte tillräckligt svängd, alt bara för smal och därför hamnar lite i bakvikt?

Kan en prestige passa?
Dom brukar väl vara lite svängda?
Ett hum om bomvidd om sabinen var för smal i x-wide?

Ska ta bilder så det är lättare att hjälpa.

Är den mer svängd än sabinen?

Hade just den till min förra häst men hon hade rakare rygg än nuvarande hästen.
Finns en häst i stallet som har en sån så kan ju be om att få prova.

kl

Behöver lite input då jag velar så otoligt på om jag ska chansa på att sälja min sadel och hoppas att jag hittar en ny sadel som är friare i sitsen och som lilla hästen gillar bättre eller om jag ska behålla den och hoppas jag har råd att köpa en till om ett tag.

Det är så att jag har två hästar men bara en sadel.

Lilla hästen (som jag köpte sadeln till) tycker inte om sadeln längre trots att den ligger jättebra på honom, jag känner även att när jag rider honom så har jag svårt att inverka och blir så stum i min sits, känner mig helt enkelt låst av det djupa sätet och knästöden, honom rider jag mycket bättre barbacka när jag kan vara mer följsam och använda sitsen på ett annat sätt, då är även hästen nöjd.

Stora hästen tycker om sadeln, den ligger väldigt bra på honom och jag rider honom bra i den eftersom han är så mycket mer lättriden och jag använder helt andra hjälper på honom. Han är dock pensionär, tävlas inte och rids mest i skogen, kan vara väldigt laddad ibland och då är det lite obehagligt med dressyrsadel eftersom jag flyger rakt upp i luften när han gör sina lufthopp. Hade gärna haft möjlighet till lite mer svikt i benen. Men han trivs jättebra i den sadeln så då känns det synd att göra sig av med den.

Hur sjutton hade ni gjort? Jag har inte råd att köpa en till sadel, har inget jobb men letar. Jag kan ju inte rida barbacka för all framtid direkt.

Stora hästen i sadeln (hans mage gör sig inte bra på bild alltså.., han har stått i 6 veckor)
img_4617_5251a8b8e087c3535d9aa43c.jpg

Lilla hästen i sadeln
bilder_118_513615be9606ee3cb5609fe7.jpg

Jag hade haft kvar sadeln och sakta men säkert sparat ihop till ngt för lilla hästen.
Vet inte vad för sadel du har nu men säljer du den kommer du ju antagligen behöva köpa 2 sadlar, en dressyr och en för att klara storhästens lufthopp, dvs ngt hopp aktigt.

Ja det är ju det som är problemet :arghh: jag har en allroundsadeln som ligger rätt så ok på lilla men som är lite väl nära manken, den är dock inte min så den kan jag typiskt nog inte göra mig av med :banghead:

kl

Hur stor sadel kan en C-ponny ha utan att den hamnar för långt bak?
Vad i storlek räknas som en ponnysadel?

Har testat en Jacson Celine 17" wide på honom och jag tycker den låg rätt bra förutom att den var för smal men beställde hem en xx-wide 16,5" att testa på honom.

Vad jag kan minnas är det väl en Spalding du har. Och de är ändå rätt dyra, om du får sådär 12-14' för den, kan du ju köpa två "billigare" sadlar. Men av egen erfarenhet så brukar det man hittar (oavsett vilket pris man först var ute efter) bli dyrare än beräknat.

Mitt förslag, lägg ut sadeln på försäljning, till det pris du känner att sadeln är värd. Får du den såld för det du vill ha, så är det ju bra. Annars behåll den. Spara pengar under tiden till ny sadel.

Har du saker att sälja? Det livnärde jag mig på när jag var arbetslös. Rensade pappas garage och sålde massa prylar, och fick pengarna (snäll pappa ;)).

Har även hört talas om de som kollar köpes-annonser och sedan letar upp säljes-annonser som matchar och blir "förmedlaren" i det hela och då lagt på en liten slant ;). Så om du är lite företagsam kanske det kan vara något :D.

kl

Hur stor sadel kan en C-ponny ha utan att den hamnar för långt bak?
Vad i storlek räknas som en ponnysadel?

Har testat en Jacson Celine 17" wide på honom och jag tycker den låg rätt bra förutom att den var för smal men beställde hem en xx-wide 16,5" att testa på honom.

Beror på hästens typ, har den lång rygg så kan till och med en 18" sadel passa, har den extra kort rygg kan det vara att att en 16" sadel är för lång.

Har du bild på häst+ sadel i profil blir det lättare att se om den är lagom lång.

Det har väldigt mycket att göra med hur hästen och sadeln är byggd. Min c-ponny kan ha dom flesta 17" sadlar. Säkert 17,5 i riktigt korta modeller också :) dom sadlar jag har nu är dock 16,5" men nästa sadel blir en 17" eftersom jag har så långa ben:D

Enligt domaren på utställningen för en månad sen så har han lång rygg. ordagrant "lång något matt rygg".

Sadeln kommer hem imorgon så då kommer det bilder :)
Kan se om jag kan slänga in några enbart på ryggen ikväll.

Ja det är en Spalding, den är dessutom jättefint skick och bara två år gammal samt nystoppad så jag lär ju få en del för den.

Det är ju det typiska - jag är alltid bra på att sälja av saker jag inte använder så jag har liksom inget över att sälja haha, ibland är det en dålig egenskap att inte hamstra allt för mycket :p Jag får börja leta här hemma, kanske hittar något :D

Jag har ridit min lilla i allroundsadeln (en steeeenhård globus loke som dödar mina stackars sittben) men pålle trivs ganska bra i den med fårskinnspadd för tillfället iallafall, den är 2 cm kortare än Spaldingen, tror nästan det är längden som han inte tycker om på dressyrsadeln.

kl

Här kommer bilder på ryggen.

20131009_113449_52559ef6ddf2b363d7c8249c.jpg

20131009_113743_5255a8159606ee5616acbfe5.jpg

Dock är manken inte så hög, den är mer rättvis på denna bilden.

20131009_113540_5255a70fe087c30938a2f5e6.jpg

Jag tyckte den ryggen såg väldigt kort ut! Min lilla hästs är ju lite lik men han är inte så hög bak :) Hoppas sadeln passar!

Det tycker jag med men inte domaren. Men han sträckte ut på sig rejält på visningen.

Jag inbillar mig att ryggen blir lite rakare när han travar.

Ser ut domen kort, kort rygg, överbyggd och nätt manke.

Även om ryggen är rak i själva sadelläget så är det så kort anläggning yta + att den är överbyggd att du kommer att behöva en svängd sadel med rund bossor och kort anläggningsyta.

Dvs 99% av Santa Cruz går bort, ev ngn jaguar (nominous t ex borde ha lite bättre koll på vad som kan passa hästar med kort och mycket svängd rygg.)
Du kan nog utesluta alla sadlar med kilbossa, och sen vara noggrann med att inte sadla på bogbladet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka