Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Det blev ingen s-line för mig utan en wintec wide dressyr, jag sitter som gjutet och med bredare järn så tror jag även att den kommer passa perfekt på hästen. MEN! Den gnisslar så f*rb*nnat:eek: Mycket irriterande! Trodde först det var stiglädren men det var det inte! Vet du om det brukar vara så och om det går över? För du säljer väl en del wintec? Jag har haft två wintec wide allround förut och dom har varit tysta så länge man inte rider med stövlar..

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av den nya modellen Wintec Wide, bara den gamla allrounden. Den gamla knarrande en del trots att man inte red med stövlar, så jag vet inte om det beror på det enskilda exemplaret hur mycket de låter... :cautious:

KL

Försöker här:
Har nyss köpt en häst som tyvärr inte kan ha min älskade Equipe. Han har för mycket manke, annars ligger den bra. Min Albion dressyrsadel ligger bra, så ni får ett hum om hur rak han är i ryggen. Har provar Jaguar XC - för svängd och för låg i manken, Pessoa Legacy XP Wide. Bra i manken, men en aning för svängd. CWD (vet inte vidd och modell) Låg bra, men för låg i manken.
Jag vill ha en sadel som inte har för mycket klossar då jag är kortbent och det brukar inte bli så bra. Den får gärna vara så lik Equipen som möjligt men mer manke. Helst inte kosta över 10´, begagnat går bra.

Om din Albion dressyrsadel låg bra så skulle jag satsa på en Albion hoppsadel. Albion har modeller med små stöd, dock är jag inte säker på hur vanliga de modellerna är i sverige, annars kanske de andra Engelska märkena med cut back för manken och rakare bom kan funka tex Cliff Barnsby, Franc Baines, Ideal/Crown

Har bara snabbprovat S-line hopp och då såg den ut att kunna ligga bra på en häst som även kunde ha S-line dressyr. Hoppen och också väldigt rak (och kort) till skillnad från A-line hopp :) Upplever järnen i hoppsadeln som aningen smalare än motsvarande dressyrjärn.
Tack för infon! Låter mycket lovande till häst som klassificerar sig inom samtliga ovan kriterier, och därtill ter sig bara bli bredare och bredare :mad: - bra med utbytbara koppjärn då.

MEN! Den gnisslar så f*rb*nnat:eek: Mycket irriterande! Trodde först det var stiglädren men det var det inte! Vet du om det brukar vara så och om det går över?

I och med att bommen är av plast och hela sadeln av syntet så lär det vara några lager som ligger och skaver. Har haft problem med en äldre wintec 500 som gnisslade en del, resulterade i att den fick en omgång lädersmörja i fogarna, blev bättre därefter.

KL

Okej - HJÄLP!

Jag är för första gången ute i sadeldjungeln och är nu på jakt efter en hoppsadel som passar både mig och hästen. I nuläget har hon en Wintec av någon modell, den ligger hjälpligt med en kilpadd under men inte optimal för varken henne eller mig.
Idag provade jag en Zaldi star 32" och den kändes verkligen toppen, helt plötsligt hade jag en häst som ville söka sig neråt och rörde sig fritt även under sadel, och sadeln låg still! Och jag satt trevligt och kändes i alla fall som jag satt rakt upp och ner och inte i bakvikt.

Men, givetvis låg inte heller helt perfekt. Tror att anläggningsytan i sig är ganska bra och jag tyckte att den följde henne riktigt trevligt, men det var ett visst punkttryck framtill som jag inte var nöjd med. Jag undrar nu om det finns någon som tror sig veta liknande modell som kan vara värd att prova? Hon är väl relativt kort i ryggen, relativt vid och relativt rak - fast beror på när man tittar, idag tyckte jag hon såg lätt svängd ut :cautious:

Hur som - här kommer lite bilder, inte optimala men hoppas det kan ge ett hum. Vad tror ni, vilken typ av sadel bör jag leta efter?

dsc_0317_5230c3109606ee01b71b9a8a.jpg

dsc_0314_5230c3779606ee784ddeb445.jpg

dsc_0316_5230c323e087c3108630c14e.jpg

dsc_0318_5230c2fdddf2b3695b734ee5.jpg

dsc_0319_5230c3aee087c3107864dd1b.jpg

dsc_0320_5230c3c0e087c3126f9e8ca3.jpg

dsc_0324_5230c397e087c3108df09630.jpg

Sen tror jag den är lite sned också (sorry för än mer förvillande bild med mattan)

Konstigt att det bara varit på denna och inte på någon av mina andra wintecar. Tack för tipset, ska testa! :)

Den ligger i bakvikt, ser ut att ligga för långt fram och ser lite stor ut på hästen.
Är inte så insatt i sadlar för svängda ryggar, men kanske en Santa Cruz Celine kan passa? Den har tyvärr kilbossor och är inte den minsta sadeln i anläggningstillgångar ytan, men har du ngn i närheten kan det vara värt att prova.
Bates caprilli eller elevation(kanske är för rak) kanske också kan passa.

KL
Nu dyker jag in här :D Har ni några tips?

Häst: 3.5 årigt halvblod, just nu lite betestjock. Har ganska kort rygg, något sänkt rygg, något svängd.

Nuvarande sadel: Santa Cruz Celine, 17.5 tum, Wide. Enligt uppgift sitter den dåligt (jag är inte jättekunnig), den är för smal framtill, den "vajjar" och den är alldeles för låg baktill.

Framtida sadel/sadlar: Jag behöver alltså något bättre än ovanstående ;) Vilka märken finns som jag bör titta åt? Finns det något märke jag inte ens behöver lägga märke till? Jag är ute efter en hoppsadel och gärna en dressyrsadel (dressyrsadel kan dock vänta till nästa år).
Hur mycket mer ändrar en 3.5åring sig (mer än att gå upp o ner i vikt, muskla sig)?

Jag vill gärna ha något där man kan värma om eller liknande för att slippa leta sadlar hela tiden. För mig behöver jag sadlar som mer eller mindre sätter mig i korrekt sits pga min ryggskada. Mycket stöd alltså.

Tack!

Wintec kanske kan vara ngt? Är en anpassningsbar sadel och det går att flytta och byta ut stöden hur man vill.
Är wintec och Bates frälst och tycker att det åtminstone är värt att pröva. ^_^

Inte alls konstigt om du uppfattar sadeln som sned - den ena bossan är markant plattare än den andra, ses på bilden bakifrån. Kan därtill också vara vriden i bommen.

Den ser för svängd ut, och har kanat fram.

+ Buck

Vad skönt, jag är rätt mycket novis på det här med sadlar men jag tyckte i alla fall att bommen verkade skev. Bossorna såg jag iaf att de var olika stora, inte bara i tjocklek, så att säga. Osäker på om det var jag som sadlade lite långt fram från början (pga av att den var så "lång") eller om den faktiskt gled aningens, kommer inte ihåg just nu.

Provade en Santa Cruz Celine idag faktiskt, dock lite för vid men provade med padd under för att få ett hum. Var nog inte helt fel, men hört att de ska vara dålig kvalité på bommen i dom?
Hon har en Wintec av någon modell sen tidigare, även provat andra Wintec i stallet, men tycker att samtliga av deras sadlar är konstigt byggda och alltid ligger i bakvikt.

Som sagt, jag är lite osäker på vilken ryggforma hon har, hon är inte spikrak och inte väldigt svängd, men en kort anläggningsyta, ganska bred och på det bogar som behöver mycket utrymme och på det en manke som inte är speciellt distinkt.
Förhoppningsvis kan jag komma iväg på en sadelprovning nästa vecka, men tar fortfarande emot förslag om någon har modeller som är vettiga att prova!

*kl*

Tänkte höra om någon har tips på vad för sadlar som skulle kunna tänka passa denna rygg? Givetvis ska jag ta hjälp av sadelinprovare men det kan vara bra att ha ett hum om vart man ska börja.

Idag har vi wintec allround (gammal modell >10 år, ullstoppad), x-vid bom (numera dock med renskinn under eftersom den är i vidaste laget) och Bates Caprilli Cair dressyr, x-vid.
Sadlarna ligger stilla, inte i tydlig fram- eller bakvikt, glider inte fram eller tillbaka, inte i sidled osv. Ingen päls ruggas. Men med tanke på att hästen har fått vita hår, och ojämna avtryck på schabraken så förstår jag ju att sadlarna inte passar som de ska och behöver därför tips på vad som skulle kunna tänkas passa istället.

Jag antar att jag behöver rakare sadlar. Batesen framförallt har ju lång anläggningsyta och jag misstänker att jag sadlar för långt fram. Sadlar jag rejält bakom bogbladen som jag ska så är sadeln antagligen för lång. Så tips om sadlar som kan tänkas passa som är lite kortare (jag har 17½ i de sadlar jag har nu). Tips o idéer?

Kidderygg.jpg

Kiddearingl.jpg

Hm, han har rak rygg men inte alls särskilt bred eller platt för att vara fjording.

Crown, Albion, Frank Baines (Capriole, Elegance) är raka sadlar.
Jag har en lite äldre FB Capriole, och även en Stübben Edelweiss hopp till min höst med liknande rygg, dock lite smalare.

Lycka till! :)

Lägger till: Särskilt Albion och Frank Baines är korta.

Även Passier kanske kunde vara värt att prova, men de är generellt lite längre så där gäller det att hitta en som är kort nog isf.

Gissar att det är bland dessa modeller som även jag bör leta, har en häst med liknande rygg, framförallt i avseende med längden. Min har dock ett inte särskilt markerat mankparti men kräver en del utrymme vid bogarna. En snårig djungel för en novis, det här :yuck:

Det varierar lite mellan olikaårsmodeller men jag skulle säga något svängd. De går inte att få särskilt breda dock, wide finns men jag vet inte riktigt hur brett det är med Röösli-mått. Men en santa Cruz wide är inte alls särskilt bred så Röösli tycker jag absolut att du skulle kunna prova om du hittar nåt lämpligt exemplar.
Jag tror inte att de går att ändra bomvidden på dock.
Lägg gärna in bilder på hästen, gärna även med nuvarande sadel på. Det underlättar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka