Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag har också haft mycket problem med ridsår som du, och jag har provat många olika sadlar... :D

Det är MYCKET lättare att få ridsår med lite fukt, typ regn eller ett riktigt svettigt dressyrpass. Så bort med fukt. Regnrock och andas-kläder så gott det går.

En annan sak är säten som "håller fast", typ mocka, flockig syntet eller riktigt grippigt läder. Döden vid pass där man sitter mycket ned, även vid en skrittur. Om man inte är så välstoppad där bak och trycker ned sittbenen i sadeln hamnar skinkorna "i kläm mot varandra" mycket mer om man inte kan röra sig i sadeln enligt mina erfarenheter. Och ihoppressade skinkor = ridsår.

Jag har även problem med djupa säten och sadlar med bred midja (eller tjocka ponnyer ;)).

Så den bästa sadeln som jag mår bäst i är en flatback med smal midja, slätt ganska hårt säte och tunna kåpor med ganska lite stoppning och stöd vid knäna (close contact per definition, nästan). Visst får jag ridsår av ett hårt säte också, men det går över ganska fort, till skillnad från ovan problem.

Så några tips som fungerar för mig (ofta har man ju inte lyxen att kunna välja en sadel som passar sig själv av ena eller andra anledningen):

* Xylocain, räddaren i ridsårsnöden. Bedövar såren lite så att man inte sitter och spänner sig när man rider och förvärrar såren ytterligare av den anledningen. Bra när man "rider in" en sadel och kroppen måste vänja sig. Gör också att man fortfarande kan sitta ned på stolar och i soffor även efter en intensiv helgkurs i dressyr i en sadel man inte kommer överens med. Inte smärtfritt, men det GÅR... :D

* Arméns hudsalva, eller någon annan ganska fast salva som inte smälter och blir rinnig av kroppstemperatur eller som går in i huden för fort. Idomin funkar också ok. Smörja innan ridturen så att friktionen mellan skinkorna minskar. Framför allt är det ett bra knep när man vet att man kommer svettas eller rida i regn/blöta skogar, för då fastnar inte fukten mellan skinkorna.

* Andas-kläder och vid behov regnskydd så att kroppen (inte bara rumpan) håller sig torr och sval och svettats så lite som möjligt. Rid på sommarkvällarna och inte mitt i solgasset.

* Kläder utan sömmar och liknande såklart, men det hade du ju redan.

* Slappna av. Ja, ridsåren gör jätteont, men försök ändå slappna av i sadeln och koncentrera dig på din ridning eller något annat om du nu bara slappskrittar i skogen. Man lär sig snart tänka bort ganska stora ridsår, och om man inte matar dem med spända skinkor så försvinner de snabbare och man vänjer sig vid sadeln fortare. Lätt sagt, och jag bemästrar det inte fullt själv, men det hjälper faktiskt.

Mellan skinkorna, mest på höger sida men ibland på vänster. Det blir både punktsår (riktiga sår som ibland vätskar sig och ibland är torra med skorpa) och större irriterade områden.

Rider med sömlösa trosor, sömlösa långkalsonger, ridbyxor utan dumma sömmar osv, det är inte sömmarna som skaver, utan det blir sår ändå (värre med sömmar som sitter fel såklart)

Tycker det blir lite bättre med gummibandsstigbyglar, men inte helt bra, plaststigbyglar som jag ridit massor med innan kan jag inte använda alls längre. Nu de senaste gångerna har jag fått använda australiensiska stigbyglar och såren har iallafall inte blivit värre.

Det börjar svida efter lite olika lång tid, ibland tar det 20 minuter, ibland 40, 60 eller inte alls.
Värst är att skritta, extra illa på hårt underlag.

Senast ändrad:

Tack för tipsen! Skönt att höra att fler än jag har samma problem och vet hur det känns....

Håller med om fukt, regn är döden (För antingen blir man regnblöt, eller kondensblöt innanför regnkläderna)

Inte helt lätt att slappna av när det gör ont... Man sitter ju nästan och väntar på att det ska börja göra ont. Inte helt lätt att tänka bort det.
Att det sitter i huvudet märker man ju när man har ca 20 minuter skritt kvar till stallet, då börjar det bli outhärdligt (just för att man vet att snaaaaart får man sitta av)

Jag upplever det lite som att det beror på hur sadeln ligger på hästen också, inte bara hur sadeln är.

Jag har nu hittat en sadel som passar min rumpa (peppar peppar!), en Frank Baines Excel, sitter lätt i den i flera timmar utan minsta antydan till skav :love::love::love: (Ska inte säga för mycket, då börjar väl även den att skava :banghead:)

Edit: ang feta salvor så har jag provat Inotyl (Tror jag den heter? Finns i babyhyllanl) på såren för de läker mycket fortare då, men jag tycker att salvan ökar friktionen. Den salvan sitter kvar väääldigt länge, den går inte tvätta bort med tvål o vatten ens, utan man får ta sminkborttagningspaddar med olja för att bli av med den...
Vet dock inte om Arméns salva ger samma effekt.

Senast ändrad:

jag skulle rida i den som extrasadel efter det ser ut på bilden, men man skulle kanske vilja se ryggformen under sadeln, känna hur den ligger an både stilla och under ryttare... Och kolla avtryck. I dom där går det väl att byta koppjärn också? Tänkte om det kan tänkas behövas ett vidare. Sen vill jag såklart tillägga att jag har ett amatöröga när det gäller sadlar :P

Stiglädret sitter väl i "normal" position på Vegan?

Däremot tycker jag att Vega CC är en ganska svår sadel att rida i, det krävs en god balans och stadga då den inte ger ryttaren någon support öht och är rätt halkig i lädret.

Prova sitsträna i sadeln (någon longerar din häst) och försök hitta rätt balans och komma rätt med skänklarna. Men jag kan erkänna att jag satt av efter 15 minuteri Vegan då jag tyckte den var så fruktansvärd och då är jag ändå van att rida i flatback utan knästöd :crazy:

Tex Alto kanske kan funka, men risken finns att du upplever samma som i Vegan. Hur är du byggd?

Annars kan jag nog bara rekommendera Childeric om du inte vill gå på någon bomlös, Dressyrteamet här på Buke har en bomlös av islandsmodell (flatare sits) som ser trevlig ut.

Detta problem har jag bara i vissa sadlar...denna vega cc och passier likaså.
Jag älskar vegan annars..jag är ganska normal byggd 170 lång storlek på byxor 40 med något kortare ben än överkropp. strechar jämt och är inte speciellt stel i höftböjaren.

Jag vet inte riktigt. Är nog bara för jag nojar mig över rakheten, men å andra sidan är det ju vid rörelse den ska passa och hon blir ju spikrak så. Det kan vara värt att prova en vidare. Fast jag tyckte esperanzan är hård i sitsen, annars satt jag väldigt bra. Men just nu väntar jag med spänning på en Crown grandee.

Har fått hem grandeen nu. Hur tycker ni det ser ut? Tycker att den hamnar högt ovanpå hästen, så den är nog för smal. Koppjärnet såg brett ut, men bossorna var så pluffsiga på den. Jahapp, bara att leta vidare.
DSC_0724_zps5d630282.jpg

DSC_0727_zps170703bf.jpg

DSC_0728_zps197cfba6.jpg

DSC_0729_zps40b5bd21.jpg

DSC_0731_zpsecac1cad.jpg

Håller med om det du skriver, det är nog bossorna som är väldigt tjocka, den ser ju annars ut att ligga i våg så den är nödvändigtvis inte för smal men det hjälps ju inte om den inte kommer ner på hästen :)

Jensen Exmoor 16" (ponnysadel), är den för liten för en vuxen rumpa som drar ungefär rymlig 16" eller liten 17" på storhästsadlar? Jag har blivit itutad i att barnsadlar har andra mått än vuxensadlar så att man inte ska räkna med att 16" är 16"?

Jag försökte söka lite, men svårt att hitta. Verkar som om de äldre sadlarna är lite bredare. Så om den listan du skrev är om de nyare sadlarna och den jag spanat in är äldre så kanske det kan funka. Min häst är runt 105-110 nånstans.

Har fått hem grandeen nu. Hur tycker ni det ser ut? Tycker att den hamnar högt ovanpå hästen, så den är nog för smal. Koppjärnet såg brett ut, men bossorna var så pluffsiga på den. Jahapp, bara att leta vidare.

De där bossorna ser ut att vara extremt uppfyllda! Är sadeln helt nystoppad, eller har den helt enkelt för mycket stoppning i bossorna?

Först och främst skulle jag mäta bomvidden med en bomvinkelmätare eller gradskiva, och se om bomvidden överensstämmer med hästens rygg. Gör den det, skulle jag ta med sadeln till en sadelmakare och se om de kunde plocka ur lite stoppning ur sadeln :eek: och se om den kanske passar hästen ändå, innan du avfärdar den?

Jag har träffat på flera sadelmakare som har någon sorts förkärlek till att överstoppa bossorna så de ser ut som spärrballonger, och även om sadlarna passat bra tidigare så kommer de inte ner på ryggen efter omstoppningen. Därför brukar jag specifikt BE att de inte stoppar så mycket, eller tar ur stoppning (visst får jag sura miner, men glada hästar).

Jensen Exmoor 16" (ponnysadel), är den för liten för en vuxen rumpa som drar ungefär rymlig 16" eller liten 17" på storhästsadlar? Jag har blivit itutad i att barnsadlar har andra mått än vuxensadlar så att man inte ska räkna med att 16" är 16"?

Jag uppfattar Exmoorsadlarna som Små i storleken generellt (16,5 mättes till 16,1/4, upplevdes som 16" att sitta i, och en 17,5 mäter närmare 17, och upplevs som 17). Dessutom finns 16" enbart i "ponny/barnmodellen" vilket innebär att de inte bara är korta i sätet, utan även SMALARE över själva sitsen (inte midjan) med 1 centimeter. Har man ett vuxenbäcken så är denna saknade centimeter kännbar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka