Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag försökte söka lite, men svårt att hitta. Verkar som om de äldre sadlarna är lite bredare. Så om den listan du skrev är om de nyare sadlarna och den jag spanat in är äldre så kanske det kan funka. Min häst är runt 105-110 nånstans.
Provade en nyare M&N 33a på min häst som är ungefär lika bred som din, var alldeles för trång. De äldre före 2005 har mycket generösare vidder.

Vet någon om det finns någon Frank Baines hoppsadel som är lik deras dressyrsadel Excel?
Eller någon sadel av annat märke som liknar Excel men som är hoppsadel

Jag uppfattar Exmoorsadlarna som Små i storleken generellt (16,5 mättes till 16,1/4, upplevdes som 16" att sitta i, och en 17,5 mäter närmare 17, och upplevs som 17). Dessutom finns 16" enbart i "ponny/barnmodellen" vilket innebär att de inte bara är korta i sätet, utan även SMALARE över själva sitsen (inte midjan) med 1 centimeter. Har man ett vuxenbäcken så är denna saknade centimeter kännbar!

Då ska jag nog hoppa över att köpa den sadeln på vinst och förlust. Min rumpa är väl inte så stor, men vuxen är den helt klart! ;)

Tack för svar!

Någon ide på vad som kan passa denna herre?

9145220363_e4334ca0a0_o.png

9145219735_6882be8ec5_o.png

9145211509_6980bf9d34_o.png

Någon som har en häst med liknande rygg. Vad har ni för sadlar?

Någon som har en häst med liknande rygg. Vad har ni för sadlar?

Har inte en häst med liknande rygg, och dessutom är det svårt att uppskatta hur bred hästen är. Ibland kan det vara lättare att se problemen, och behoven, just när en sadel ligger på.

Rent krasst ser det ut som en hyfsat normal rygg som kan passa i allt från Stubben, Passier, Prestige och andra franska märken, Santa Cruz etc.

Vad har du provat tidigare - vad har inte fungerat, och varför?

Blev lite nyfiken på hööks nya sadlar Dressyrsadel Valence M. Toulouse och Hoppsadel Vicenza M. Toulouse. Tycker systemet verkar skit smidigt! Någon som har en av dem eller har testat dem?

Blev lite nyfiken på hööks nya sadlar Dressyrsadel Valence M. Toulouse och Hoppsadel Vicenza M. Toulouse. Tycker systemet verkar skit smidigt! Någon som har en av dem eller har testat dem?

M.Toulouse = Gold Medal = Santa Cruz = Jacson.

Exakt samma tillverkare i Argentina, exakt samma sadlar, och även samma modellbeteckningar i det stora hela, men olika namn för olika marknader (Santa Cruz i Sverige, Gold Medal för Hööks, M.Toulouse för USA-marknaden).

Har inte sett någon av just ovanstående modeller, men väl sett och provat andra sadlar av samma tillverkare. Den svenska ÅF för Santa Cruz har förklarat att bommen i det stora hela är rätt lik på alla sadlar, normalsvängd. Paneler ger något rakare fit, medan ullbossan är normalsvängd. De är smala i bomvidderna, xx-vid motsvarar inte mer än x-vid jmf m andra tillverkare.

Gen-Tec-systemet (även kallat Genesis i USA) är oerhört smidigt att reglera, även ståendes, i ett ridhus. Måhända något pilligt så man kanske får räkna med att ta av sig handskarna. Reglerar steglöst i intervallet vilket gör att passformen blir väldigt bra (om sadeln passar hästen förstås, vi lyckades tyvärr inte få en sådan sadel att passa optimalt på min häst ändå).

KL

Knights sadlarna är det nån som vet grader på bommen på Sir Walter?
Medium och MediumWide?
Sen även, finns de inte att köpa nya? (hittar ingen hemsida för dem alls??)

20130730_183915_zps1f7d17f5.jpg

20130730_183920_zpscadbdbed.jpg
[/URL][/IMG]

20130730_184037_zpsba45d4ab.jpg
[/URL][/IMG]
20130730_183906_zpsf4bdf7c2.jpg
[/URL][/IMG]

20130730_183932_zpsbc0b1500.jpg
[/URL][/IMG]

Är i akut behöv av dressyrsadel! Gärna en sadel som passar ryttare med lååånga ben, tips någon??:)

Jag har provat en Globus Clic 32 som satt bra på min ponny. Men nu hittar jag bara 34 i bomvidd till salu. Kan de fungera ändå? Antingen om jag stoppar om den eller om man kan ha en padd?

20130730_183906_zpsf4bdf7c2.jpg

Är i akut behöv av dressyrsadel! Gärna en sadel som passar ryttare med lååånga ben, tips någon??:)

Oj vilka skumma gropar bakom manken?! Har han alltid varit så eller har den tidigare sadeln varit för trång och varit som är boven?

Jag är INTE någon sadelexpert, i synnerhet inte på här typen av ryggar, men har du provat nån Prestige? Den är lätt svängd, har plats för manke och ganska "takformad". Jag tycker att det ur de flesta vinklar ser ut som det skulle kunna vara något värt att prova. De har extralånga kåpor som tillval och du kan värma om den sen när hästen blir mer musklad och "fyller upp" runt manken mer.

Jag har ju inte sett groparna i verkligheten eller vet om de har annan förklaring, men det känns ju verkligen som att de borde rätta sig med en passande sadel som inte åker fram mot bogladet! Lycka till med sadelletandet i alla fall..!

Jag velar mellan en stubben juventus dressyr eller en Globus Clic dressyr. Stubben är ju helt klart bättre i kvalite vad jag förstått det som. Men hört att den är väldigt hård? Jag har provsuttit i Globus clic, väldigt skön tycker jag. Vad hade ni valt? (Priset är samma, båda är fräscha så båda passar hästen, det som avgör är om de är sköna att rida osv...) Globusen har dock längre kåpor än Stubben, men jag är bara 160 cm.

Kl,
Isabell werth, är tycker ni om den? Både syntet och läder varianten vill jag ha synpunkter på och gärna hur ni upplever skillnaderna mellan sadlarna :)

Har en Bates momentum nu och behöver ngt att dressyr i. Och då jag redan har koppjärnen hemma så är det bekvämt med en till Bates :p

Kl,
Isabell werth, är tycker ni om den? Både syntet och läder varianten vill jag ha synpunkter på och gärna hur ni upplever skillnaderna mellan sadlarna :)

Har en Bates momentum nu och behöver ngt att dressyr i. Och då jag redan har koppjärnen hemma så är det bekvämt med en till Bates :p

Jag har en Werth syntet och vantrivs i den. Sätet är alldeles för stort och långt för att vara så djupt. Nu skulle jag nog haft en tum kortare säte, men jag är övertygad om att jag ändå skulle få samma känsla. Men hamnar jag på rätt plats i sadeln (längre fram än vad som känns intuitivt) är den helt ok tills jag glidit bakåt igen. Men jag har ridit i dressyrsadlar jag trivts sämre i också för den delen, och dressyrsadlar är något jag rent generellt har svårt för.

Kl,

Det beror helt på vad man tycker om för slags sadel och hur man själv är byggd :) Själv tycker jag Isabellen är för "kort och djup" men däremot älskar jag Bates Innova som har en helt annan uppbyggnad :love:

Batesvarianten av Isabellen är helt klart bättre om man vill ha ett mjukare säte och läderkänsla, men annars är det ju samma sadel i grunden.

Om man jämför med teknan och t ex Knights aragon så är teknas sits lagom smal (lite djupare hade varit bättre) och arragonen för bred för mig (kunde inte sitta ner) :). Dvs detta är de enda dressyr sadlarna jag ridit i och kan jämföra.
Är wintec isabellen väldigt bred i jämförelse mot t ex tekna?

Welsh Cob, vet att du har erfarenhet av Tekna-S- sadlarna. Har kikat på bilder men inte lyckats bli riktigt klok. Har de rak eller böjd bom - eller blir den raka bommen mer böjd när man kommer upp i x-storlekarna? Skiljer det i passform mellan dressyr/allrounden och hoppmodellen, som har olika järn?

Om man jämför med teknan och t ex Knights aragon så är teknas sits lagom smal (lite djupare hade varit bättre) och arragonen för bred för mig (kunde inte sitta ner) :). Dvs detta är de enda dressyr sadlarna jag ridit i och kan jämföra.
Är wintec isabellen väldigt bred i jämförelse mot t ex tekna?

Isabellen är smal i midjan skulle jag säga - jämförbar med Tekna S-line :) har dock inte jämfört dem vid exakt samma tillfälle så liten reservation på exakt hur lika de är... ;)

Welsh Cob, vet att du har erfarenhet av Tekna-S- sadlarna. Har kikat på bilder men inte lyckats bli riktigt klok. Har de rak eller böjd bom - eller blir den raka bommen mer böjd när man kommer upp i x-storlekarna? Skiljer det i passform mellan dressyr/allrounden och hoppmodellen, som har olika järn?

S-line är (spik)rak och passar inte en häst som har svankig rygg. Ryggen måste vara rak efter manken så att säga. Däremot är den ju kort så den kan passa även på t.ex. överbyggda hästar. Jag tycker inte att bommen blir särskilt mer böjd ju bredare järn man sätter i den. Tycker det märks större skillnad på Wintecsadlarna. Jag har dock bara haft XW i Teknasadlarna så jag vet inte hur den beter sig i de allra vidaste vidderna (XXW till XXXXW).

Har bara snabbprovat S-line hopp och då såg den ut att kunna ligga bra på en häst som även kunde ha S-line dressyr. Hoppen och också väldigt rak (och kort) till skillnad från A-line hopp :) Upplever järnen i hoppsadeln som aningen smalare än motsvarande dressyrjärn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka