Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Tack för bra svar! :up: Jag ska se om jag hittar nån jag kan få låna/prova i närheten. Jag älskar ju jessican så grandee låter ju suverän i mina öron! :D

KL

Lånade en stübben parzival modell supergammal dressyrsadel av ridskolan idag. Kikade runt efter märkningar och det enda jag kunde hitta var på "brickan" under lillkåpan står det typ stubben överst och NW längst ner. Betyder det att sadeln är normalvid, och hur vid blir det? Hästen verkade gilla sadeln, jag gillade sadeln bara att jag tycte att den kanske kanske är något smal för honom? Den låg blick stilla.

Är övriga stübbenmodeller likadana eller liknande i passformen?

Kl
Går det att rädda en sadel som ligger bra förutom att den släpper lite för tidigt i bak? Den ligger an bra hela vägen förutom i bak, så det är inte så att sadeln är för svängd hela vägen. Självklart är det optimala att ha en sadel som ligger perfekt men det verkar rent omöjligt att hitta en som funkar för oss båda. Jag sitter super i denna och hästen går jättebra i den. Skulle ni våga använda den? Går det i så fall att bättra på med någon form av padd? Är helt imot egentligen att fuska sig fram men ja... Åsikter? :)

KL
Jag ska prova en Crown idag. Den ser ut att vara ok, men jag ska testa att rida. Det kan vara att den är lite för vid och kanske för rak? men jag är så kass på att se det. Jag har frågat en duktig om han kan kolla på den, hoppas det!

Kl
Går det att rädda en sadel som ligger bra förutom att den släpper lite för tidigt i bak?
Svårt att se hur en pad kan styra upp att den släpper för tidigt om den samtidigt sitter perfekt vid manken, då en pad fyller ut med risk att allt lutar bakåt.

Så frågan är: vad är lite för tidigt? (Bild kan hjälpa)
Antingen så går det utmärkt, eller så behöver man hela bossornas längd till att distribuera vikten, beroende på sadelstorlek, hästrygg och den som ska sitta på.

Det är sista centimetrarna som liksom "svänger upp". Sadeln i fråga hade egentligen gärna fått vara 1" mindre både för hästen och för min rumpa. Dock tillåter inte mina ben det. Så jag sitter inte på bakvalvet och trycker och hästen har mycket "sadelyta" mot ryggen trots att dom sista cm svänger iväg. Är som sagt imot paddar, men har sett att det finns paddar som lyfter i bak. Men antar att det blir fel med tanke på att sadeln ligger rätt i våg? Kör i så fall vidare med vanlig mattespadd som jag har under alla mina sadlar så får vi se hur jag ska göra..

Kan ingenting så jag vet inte. Den såg lite vid ut. Bommen var 32. Idag har dessutom hästen fått en knöl på ryggen på ena sidan. Slump eller inte?

KL

Har en thorowgood Robert whitaker-sadel som verkar ligga bra på hästen, FÖRUTOM att den ligger för nära manken, upptäckte jag nyligen. Läste någonstans att bommen i de sadlarna kan vara lite vek, så de funkar för små ryttare men inte funkar för vuxna. Har någon något tips på vad jag kan prova istället? Han har KORT rygg.
bild_4_52e7934b9606ee03e2cd252c.jpg

*kl*

Medishästen är svår att hitta en bra hoppsadel till. Han är stor och djup med mycket manke. Vi hade en Jefferies Elite hoppsadel (tror jag den heter) på honom men den växte han ur. Hans ägare rider helst dressyr i sin Cliff Barnsby som jag verkligen inte gillar.

Nu till problemet. Red fram till nyligen i min gamla ponnyhoppsadel på honom. Det är en medium-vid Pessoa-sadel i modellen Rodrigo. Han verkade nöjd, frustade och rörde sig helt ok, men när jag satt av märkte jag att han fått en liten svullnad bredvid ryggraden. Antar att den ligger och klämmer på något sätt. Det är dock bara på ena sidan, den lite svagare vänstra sidan. Vad ska jag leta efter i stället? En smalare eller vidare eller något med vid kanal kanske? Hur vet man vilka som har det?

Senast ändrad:

-KL-

Då ska även jag ge mig in i djungeln (igen) min lilla häst är kort och ganska rund om ryggen med låg men befintlig manke. Hon ligger någonstans mellan Normal och Wide i bomvidd beroende på märke och är varken helt rak eller svängd utan skulle klassa hennes rygg som något svängd. Har en stübben sigfried cs som ligger toppen på henne (30, 17") och även stallägarens Bates Caprilli ligger bra.

Problemet är att jag skulle önska en sadel med mer stöd och djupare sits än Sigfriden och har därför provat Bates sadeln lite men den har istället för små kåpor för mig. Så nu är utmaningen att hitta en sadel som passar både henne och mig. Ska givetvis ta hjälp av sadelutprovare men vill ha lite kött på benen innan då det den här gången inte bara handlar om att hitta en sadel som passar hästen för det har jag. Därför vill jag veta lite mer om sadlar som skulle kunna uppfylla dessa krav så jag kan ta hjälp av en utprovare som har sadlar som intresserar mig.

Är inte heller någon miljonär så letar i de lägre prisklasserna. Skulle vilja veta lite mer om Tekna och Globus sadlarna? Är det något ni tror skulle kunna passa? Hört att en del Globus modeller har lite större kåpor, stämmer det?
Tror ni någon av dem skulle kunna passa hästen? Passar de på en häst med lite kortare rygg?

Kan tänka mig att vårt största problem är att hitta en sadel som jag får plats med mina ben i utan att den blir för lång på henne. Vad tror ni på?

(Ursäkta om det blev lite rörigt *funderar*)
=) // Pink

KL

Här har ni en till som är vilse i sadeldjungeln. Är på jakt efter en dressyrsadel, gärna begagnad då hästen är ung. Har provat ett gäng sadlar men ännu har ingen varit 100 bra. Jag har bland annat provat en Albion SLK som var för svängd och gammal modell av Albion Legend som låg bra om den varit några grader vidare. Jag har nu funderat på om en av de nyare Albion Legend K2 kan vara svaret? Hästen är ganska rak i ryggen, lite åt det överbyggda hållet, lätt takformad (fattas lite muskler) och ganska fullblodslik. Vad tror ni? Har ni koll på hur stor skillnad det är mellan SLK, Legend och Legend K2 var gäller passform? Skillnad i bomvidd mellan de nyare och äldre Albion?

Vi har även provat och förkastat två olika Bates, Innova - för lite takformad och Maestro - vet ej varför hästen inte gillade den, den såg bra ut, en Prestige av äldre modell - för svängd och en Jensen -låg ej still i bakkant. Har även provat en gammal Stübben som låg bra, men det är några månader sedan nu. Skall få prova ett par-tre modeller till i veckan tror jag.

Globus clic är kort. min 16,5" är runt 42-44cm bred och platt. typ normalsvängd i bommen. Jag har dock inte långa ben.
Har testat teckna island och a-line dressyr o hopp. islanden är väldigt takformad de andra är något plattare. Hoppen är väldigt svängd o de andra rakare. Alla var korta med normala kåpor.

Tack för ditt svar :) Globus Clic låter ju riktigt lovande utifrån hästen, hoppas jag också gillar den om den passar, verkar rent spontant som min sadeltyp. Tekna kan nog bli lite väl svängt då men man kan ju alltid testa.

Och jag tror Globus blir alldeles för rak på din häst om Bates Caprilli och stübben sigfried cs ligger bra, tyvärr.

Okej tack :)

Svårt det där med vad var och en anser som rak och svängd. Har hört att en del säger att clic passar på en något svängd häst och andra säger att den är spikrak.

Någon som vet hur tekna är i bommen jämfört med Sigfried och Bates caprilli? Skiljer sig tekna i a-line och s-line i hur svängda de är och vilken är i så fall mest lik Bates?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka