Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Momentum är skillnad, tycker den är underbar. Men det är ju såklart individuellt. Andra Bates som jag ridit i har jag dock inte mycket för.

Momentum är väldigt mycket smalare än de andra Bates och wintec sadlarna jag testat. Värt att prova.

Kl.

Vilka hopp/allround mot hopp sadlar finns det som skulle passa min häst? Just nu har hon en utprovad Santa Cruze Hekla dressyrsadel (tror det är en islandssadel).

Vilka sadlar har liknande bom? Hon behöver vid bom och en sits på 16-17". Några förslag? :)

Vad är värt att kika efter till den här?
B-ponny. Bogblad långt bak. Diff sadelläge/gjordläge så främre stropp långt fram/i ortspets tacksamt. 15-16" så bör ha kort anläggningsyta.
Bred över ryggen. Lite manke som nog kommer bli "värre" (det är en treåring, oinriden)
Blir markant rakare i ryggen vid arbete.
Globus syntet på tok för svängd, wintec på tok för svängd.

1902756_569923346436976_845374222_n.jpg

Vad är värt att kika efter till den här?
B-ponny. Bogblad långt bak. Diff sadelläge/gjordläge så främre stropp långt fram/i ortspets tacksamt. 15-16" så bör ha kort anläggningsyta.
Bred över ryggen. Lite manke som nog kommer bli "värre" (det är en treåring, oinriden)
Blir markant rakare i ryggen vid arbete.
Globus syntet på tok för svängd, wintec på tok för svängd.

1902756_569923346436976_845374222_n.jpg

En till bild. Jacson, skulle det kunna funka?

61321_562945267134784_392674442_n.jpg

Rygg formen kanske går med en Santa Cruz Celine, men den blir nog för lång och kommer nog för nära bogbladet ändå.
Jackson har inga sadlar, de hade dock ett samarbete med santa cruz of Scandinavia innan.

Värt att prova, smalare bomvidder och lite breda i midjan men bra sadlar i övrigt.

Tja det står Jacson på sadeln. 15" och anläggningsyta på 35 cm så inga problem med längden. Däremot syntes redan på bild att bossorna var för en betydligt mer takformad rygg :/

Snubblade över denna bilden när jag försökte googla på Jacson sadel, verkar åtminstone vara lagom kort och ge tillräckligt med bogfrihet för din?

karlslund-s-sadel.jpg

Jag hänger på här och undrar också hur man vet vilken modell Jacson-sadlarna är? Det står ju bara Jacson präglat i dem, inget mer.

Snubblade över denna bilden när jag försökte googla på Jacson sadel, verkar åtminstone vara lagom kort och ge tillräckligt med bogfrihet för din?

karlslund-s-sadel.jpg

Det där är ju en Karlslund bomlös. Den har nog ungefär samma anläggningsyta som min bomlösa. Här ligger den för långt fram och på bogarna men finns ju lite plats att flytta bak den. Men det blir "mycket sadel på hästen".

1939817_569466719815972_474838889_n.jpg

Jacsonen jag kikade på (en beg) stod ju ingen modellbeteckning på, men googlade lite och tror det var en Sabine.

Då är det en Jacson santacruz sadel, jag hade en jacson santacruz Celine sadel innan och den var präglad med Jackson loggan på undre sadelkåpan.

Så har man en jacson sadel så är det bara att jämföra den med santa cruz..

Jo, Jag drog ju den slutsatsen. Men på "storhästsadlarna" har det då stått Santa Cruz med. Men som sagt, lite googlande så kom jag fram till att det var en Sabine/Jacson Santa Cruz Sabine.

Kl.

Vilka hopp/allround mot hopp sadlar finns det som skulle passa min häst? Just nu har hon en utprovad Santa Cruze Hekla dressyrsadel (tror det är en islandssadel).

Vilka sadlar har liknande bom? Hon behöver vid bom och en sits på 16-17". Några förslag? :)

Santa cruz Celine och Globus clic är värt att prova :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka