Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

*kl

Försökte mäta min häst idag och jag fick det till att hon var 140 grader. :crazy:
Vad finns det för sadel som skulle kunna tänkas passa henne? Hon är annars ganska rak i ryggen.
Det ska vara dressyrsadel.

Oj vilket soffbord till häst ??
Innerligt hoppas jag att du har mätt fel, annars har jag inte mycket tips tyvärr...
Wintec/Bates wide går upp till 123-125 grader. Globus äldre upp till 120 grader i vidd 38.
Griffin Endurance xxw är hela 130 cm vid, vissa äldre Albion går upp till 120 grader i xw. Passier ska kunna fås upp till 33 cm mellan ortspetsarna (27,5: Normal, 29,5:vid) men jag har aldrig sett en maxbreddad sådan. De allra flesta andra tillverkare stannar på 105-115 cm som max.

Ja hon är ett riktigt soffbord ja :crazy: Det är möjligt att jag har mätt fel men det är nog inte med mycket i så fall.
Tack för svar iaf även om det inte var vad jag hade hoppats på.

Nu hittade jag att WOW sadlarnarna verkar gå att få upp till 143 grader. Hur tusan ska min plånbok ha råd med en sån :arghh:

Spara :p, så kan du köpa en sån när hästen är i mer form :) de är ju väldigt smidiga att anpassa för ryttaren få kåpor, sitsar och allt i princip går att byta ut :).

*kl*

Tankar och åsikter om den här sadeln på pållen?
DSC_1956_zps50ca65ac.jpg

DSC_1965_zps2ed9c0b1.jpg

DSC_1960_zps6378d2a4.jpg

DSC_1958_zps3462d409.jpg

Min stallkompis har denna och jag känner mig sugen på att beställa en likadan. Väldigt skön sadel. Jag tycker det känns som den ligger bra på min Nirre. Hon är rak, men överbyggd. Globus clic som det här är har ju en rak bom, men svänger upp en aning i bak. Dock är ju sadeln lite takformad, och min häst rätt så rund och platt så det är väl just det jag känner mig aningen tveksam till..

Funderar på en Equip alternativt Amerigo sadel,(dressyr) vad är er erfarenhet av dessa? Häst med lite lång rak rygg men ganska kort sadelläge,lång manke. (Ska prova att ta bilder och lägga in) Har i dag en Jensen gladiator. Utprovad och omstoppad till honom,men åker fram och lyfter bak. Har bokat tid hos en sadelutprovare som har båda märkena(och många fler) men som sagt nyfiken på era erfarenheter!

kl.

Idag har jag mätt min 3åriga arab med en flexicurve till att han ska ha 90 graders vinkel (mätt 3 fingrar bakom bogblad), dock inte helt jämnt fördelat på båda sidor. Kan det stämma? Vilken typ av allroundsadel kan passa det? Letar också westernsadel, hur överensstämmer det med gullet-vidder? Tacksam för hjälp :) Hans rygg är ganska rak vad jag förstår.

Varning för sandig häst ;)

img_1587.jpg

Senast ändrad:

Knapplån

Hoppas att jag skriver i rätt tråd nu. Jag letar efter en dressyr- eller allroundsadel till min arab med bred, något svängd rygg. Jag brukar låna en Piab Redline allroundsadel som enligt sadelutprovare ligger bra förutom att kanalen är för smal.
Lånad bild på likadan sadel:
Image00003.jpg

Så jag letar sadel som matchar dessa kriterier:

* Dressyr eller allround
* Vid/x-vid (runt 100-105 grader)
* Kort och med rundbossa
* Något svängd (som Piabsadeln ovan i formen alltså)
* Bred kanal
* Sitsstorlek 17-17,5"

Bild på hästen:
20130528171917.jpg

Tips? :bow:

DSC_1958_zps3462d409.jpg
Dock är ju sadeln lite takformad, och min häst rätt så rund och platt så det är väl just det jag känner mig aningen tveksam till..
Håller med till fullo. Ser ut att ligga inte så tokigt i balans egentligen, tills man ser den bakifrån. Den har permanentstoppade paneler vilket innebär att den inte kommer att formas efter hästen heller, utan det riskerar att bli ett ständigt punkttryck på liten yta istället för på hela panelens bredd som är önskvärt för att fördela trycket.

kl.

Idag har jag mätt min 3åriga arab med en flexicurve till att han ska ha 90 graders vinkel (mätt 3 fingrar bakom bogblad), dock inte helt jämnt fördelat på båda sidor. Kan det stämma? Vilken typ av allroundsadel kan passa det? Letar också westernsadel, hur överensstämmer det med gullet-vidder? Tacksam för hjälp :) Hans rygg är ganska rak vad jag förstår.

Varning för sandig häst ;)

img_1587.jpg
Hästarna kan vara olika musklade på vänster respektive höger, gamla skador, snedheter, det förekommer. Du kan absolut ha mätt rätt. Din häst syns tydligt att den är en unghäst, den ryggen kommer genomgå mycket förändring rätt omgående, så satsa på en billigare men jämnt stoppad sadel med utrymme till förändring.
90 grader motsvarar Wintecs blå järn, men du kommer nog få byta upp dig till det röda relativt snart. Motsvarar 95-100 grader. Hade kollat efter en wintec 500 den äldre modellen som är svängd, thorowgood kan funka, Passier säkert. Santa cruz. Kan dock som sagt vara svårt att räkna med att få behålla sadeln särskilt länge.

90 grader motsvarar Wintecs blå järn, men du kommer nog få byta upp dig till det röda relativt snart. Motsvarar 95-100 grader. Hade kollat efter en wintec 500 den äldre modellen som är svängd, thorowgood kan funka, Passier säkert. Santa cruz. Kan dock som sagt vara svårt att räkna med att få behålla sadeln särskilt länge.

Tack för svar! Jag har provat en wintec blått järn (ny dock) , men den åkte fram på hans bogar när han rörde sig, och allmänt guppade i traven, svart järn var för smalt. Har tänkt svänga förbi hööks och kolla på Thorowgood, ska bara mäta honom igen enligt deras mall, annars ska jag kolla upp tipsen Passier och Santa cruz :) Problemet är att han har max 48cm i anläggningsyta, så nästan alla 17'' går bort.

Håller med till fullo. Ser ut att ligga inte så tokigt i balans egentligen, tills man ser den bakifrån. Den har permanentstoppade paneler vilket innebär att den inte kommer att formas efter hästen heller, utan det riskerar att bli ett ständigt punkttryck på liten yta istället för på hela panelens bredd som är önskvärt för att fördela trycket.

Har redan fått dissa den sadeln pga den anledningen. Synd, för det är en väldig trevlig sadel. Har fått hem en Tekna s-line hopp nu som verkar vettig. Måste dock skicka tillbaka den då skruvarna i där man byter koppjärn är trasig :(

Letar efter en sadel till min nordsvensk.
Har haft en wintec wide 500 med xxxx-vid koppjärn (115-128°) som är för trång, hamnar i bakvikt och drar sig fram över manken.

Är ute efter en dressyr samt en allround för hoppning/skogsritter, men först å främst en dressyrsadel. 16'5-17"

Hittar knappt några märken/modeller som har sadlar över 115° (vet inte hans exakta vidd, men wintecs vidaste var som sagt trång, ska försöka mäta imorgon)

Har kollat lite på thorowgoods sadlar,
Hur stor skillnad är det på dressyr t4 normal manke och t9? Samt t4 dressyr cob?

Santa cruz? Tekna? :)

Skulle ni klassa min pålle som svängd? Normal/hög manke?
Han är dock rund.och omusklad förtillfället.

http://www.bukefalos.com/gallery/albums/hilmer-sadel.532/

4251-1397765159-01d88d6ec29919cdcdab3c88f73a3819.jpg

4243-1397764377-a156a111f5fd859d63789f64693d7958.jpg

4246-1397764787-df275182448295c3ec6332450384278c.jpg

Så otroligt smidigt att få en notis om att man fått svar! Superbra för en som mig som inte är inloggad så ofta. Så ska vi se om jag får till detta nu då:

@caballus Jag och Noohr tackar för sadeltipsen! :) Ska få min Star Trekk såld så ska jag börja leta efter sadlar mer ordentligt sen.

@lett Om du menar Piabsadeln som är på bild i mitt inlägg så är det en lånad bild, jag vet inte vad det är för vidd på den.

*kl *

I går var jag hos sadelutprovare och fick en sadel utprovad till hästen.
Eller rättare sagt, HÄSTEN har bestäm vilken sadel det skulle vara!! :up:

Men nu är det så att min plånbok är inte överens med hästen... :(

Hästen bestämde att det skulle vara en passier Phoenix (det var också den sadelutprovaren sa direkt) och jag provade flera olika men det var grym skillnad på hästen.

Anledningen till att han behöver just den sadeln är för att där är väldigt god plats för en bred manke (vilket är vanligt att hingstar har fick jag lära mig), han har lång manke, stora bogblad, rak rygg efter manken men manken är bra mycket högre än ryggen/korset och därtill har han en anläggningsyta på ca 30 cm innan sadeln måste släppa bak. :eek:
Rundbossor är således ett måste.

Men nu till min fråga; vilka av passiers andra modeller är uppbyggda snarlikt?

Phoenix är typ omöjlig att få tag i begagnad.
Men det finns ju fler modeller även om dom är äldre?
Vilken är föregångaren till Phoenix??

Marcus Ehning går bort för den hamnar i bakvikt, Young champ (?) likaså.

Provade även olika prestige (som jag älskar) men alla hamnade i bakvikt, lika så equipe Linnea som ändå var uppbyggd bak för att släppa tidigt..

Eller vet ni något annat märke som motsvarar mina (hästens) krav?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka