Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
kl*
Är ingen "äkta" bukefalist men hoppas jag kan få lite råd ändå :)
Söker en sadel till min nya häst. Har just nu en prestige versailles som sadelutprovare kollat på och tyckte den låg bra, min magkänsla säger dock att den inte ligger optimalt.
Söker nu tips på vad som kan tänkas passa så jag kan försöka samla ihop några och ta med till utprovare.
är främst hoppsadel som sökes.
Tyvärr va flugorna och bråkade med henne så hon hade lite problem att stå stilla.

psx_20140507_110118_5369f80fddf2b33d8025cd04.jpg

10417032_10152510786450929_814278705_n_538c7bf4e087c31b725f634f.jpg

10417216_10152510786465929_1719212349_n_538c7c5e9606ee21f7c63406.jpg

http://bokenomoss.blogg.se/2014/june/equipe.html
Snälla någon som är duktig på sadlar :)
Prövat en equipe-sadel i dag i +1,5, vad tycker ni om denna sadel?

Själv trivdes jag jättebra i sadeln och hästen hade ingen speciell åsikt ( var dock lite trött efter gårdagens träning) men hur tycker ni det ser ut?

Lite bättre bilder kan jag fixa i morgon om någon vill se mer? :)

Själv trivdes jag jättebra i sadeln och hästen hade ingen speciell åsikt ( var dock lite trött efter gårdagens träning) men hur tycker ni det ser ut?

ser ok ut av det man ser, hade velat ha en bild med mer av hästen i bild.

Det är lite svårt att se ordentligt med fårskinnspad och schabrak

@Buck @*tove*

Jag upplever att den är lite för vid för tillfället, och att den hamnar bättre i balans med en padd under. Sadeln innan passade inte så hästen behöver förmodligen lite plats att "bygga muskler" i.

Bakifrån
img_0482_538f21182a6b22942fecf944.jpg

Framifrån
img_0483_538f21242a6b22949b7093c5.jpg

Utan padd
img_0485_538f21309606ee38dbb749f8.jpg

Med padd
img_0497_538f213cddf2b3653d455230.jpg

Med en annan padd
img_0498_538f214888e59d138c641160.jpg

den låg bäst med fårskinnspadden, tycker jag. ser lite ut att hamna lite i bakvikt med den svarta, men ligger bra utan också, i balans då också dvs.
sadeln är i balans och ser ut att ligga an bra. trivs både du och häst i den så är det ju också bra :)

hästen har haft en thorowgood robert whitaker t6 bomvidd wide (sista modellen innan det blev koppjärn i även den sadeln)som legat helt ok, utöver att manken inte får så mycket plats som önskat. Vilka sadlar liknar den men har mer plats för manken?

Hur är wintec NEW, hört att de är rakare än de gamla sadlarna? Kan en sån passa, kanske?

Har ni tips på sadel till häst med rak rygg och hög manke? Ca normal i bomvidd skulle jag tro, hästen är rätt omusklad för tillfället så behöver nog padda upp sadeln ett tag.

Rak, något takformad rygg med hög manke.
Gärna under 6000 kr.

Vilka märken och modeller kan passa?

hästen har haft en thorowgood robert whitaker t6 bomvidd wide (sista modellen innan det blev koppjärn i även den sadeln)som legat helt ok, utöver att manken inte får så mycket plats som önskat. Vilka sadlar liknar den men har mer plats för manken?

Hur är wintec NEW, hört att de är rakare än de gamla sadlarna? Kan en sån passa, kanske?

T6 robert Wh-sadeln har inte så mycket utrymme för manke. Kieffer har.
T4 finns väl i låg-normal-högmanke-modell på Hööks. Kan det vara något?

Wintec New är rakare än de gamla, plattare och bredare bossor. Vet dock ej vilka mankar de passar.

Har ni tips på sadel till häst med rak rygg och hög manke? Ca normal i bomvidd skulle jag tro, hästen är rätt omusklad för tillfället så behöver nog padda upp sadeln ett tag.

Rak, något takformad rygg med hög manke.
Gärna under 6000 kr.

Vilka märken och modeller kan passa?
tre snabba:

Thorowgood T4 finns i modell som passar hög manke. (Ny)
Kieffer. (Beg)
Passier PSL med kilbossa. (Beg).

någon som har koll på forestiers grader i olika bomvidder? samt passform?

Nu är jag så lost i sadeldjungeln att det nog blir besök på sharpman snart, känner jag...

T6 robert Wh-sadeln har inte så mycket utrymme för manke. Kieffer har.
T4 finns väl i låg-normal-högmanke-modell på Hööks. Kan det vara något?

T4 är bra mycket mer svängd än T6.

Kanske Tekna s-line kan vara värd att prova @Cherarriduracell ? Jag hade T6 hopp hemma en sväng och har s-line hopp nu och tycker den har mer plats för manke.

@mily Vet inte om du vill ha hopp, dressyr eller allround men Globus clic hopp kanske är värd att prova? Rak, något takformad. Vet inte hur den är med mankfrihet dock men det kanske någon annan har koll på?

En till som behöver ge sig ut i sadeldjungeln... Behöver sadel till unghästen för inridning, söker en som helst inte så dyr då den ska användas till sadelvänjning och inridning, men viktigt att den ligger bra ändå. Ser ut att passa bra i Prestiges rakare modeller, tex Versaille med 35 i bomvidd. Finns det någon liknande sadel som är värd att leta efter på begagnatmarknaden?

Har ett 4 årigt lipizzaner sto som är under inridning. I brist på passande sadel har jag fått göra allt barbacka men nu är det dax att hitta en passande hoppsadel.
Har fått prova en dressyrsadel, stübben tristan dl 17" och 32 i vidd. Som ligger bra MEN vad motsvarar den i prestige? Är inte superförtjust i idén att rida unghäst i dressyrsadel..
Rund, ingen manke och ej så svängd. Men då hon är maxad D-ponny finns det ju inte jättemycket plats på ryggen.
Är en 32 i stübben dressyrsadel lika stor som en 32 stubben hoppsadel? Om man håller sig inom samma tillverkare och årtal..

Letar lite löst efter sadel åt min häst, han är av cob typ och ligger på ca 105 grader när han är i full kondition, nu ligger han på ca 95-100 grader då han har stått bla pga en hälta. Han har en del manke men den är hyfsat kort, men bör inte ha sadlar som är allt för låga fram ändå. Han blir något rakare vid ridning, Sadlar som ej funkar är Bates/Wintec då de ruggar pälsen en bit bakom manken. Har haft Thorowgood på han vilket har funkat kanon på honom men jag går sönder då de är alldeles för breda i midjan.
Jag letar efter dressyrsadel med djupt säte, stora stöd, SMAL midja, hoppsadel med relativt smal midja, stora stöd och flat back.
Budget är max 5000

b108173.jpg

b108169.jpg

b108172.jpg

Fler bilder här ladda-upp.se/galleri/tinituss/felix-rygg-mm

Har ett 4 årigt lipizzaner sto som är under inridning. I brist på passande sadel har jag fått göra allt barbacka men nu är det dax att hitta en passande hoppsadel.
Har fått prova en dressyrsadel, stübben tristan dl 17" och 32 i vidd. Som ligger bra MEN vad motsvarar den i prestige? Är inte superförtjust i idén att rida unghäst i dressyrsadel..
Rund, ingen manke och ej så svängd. Men då hon är maxad D-ponny finns det ju inte jättemycket plats på ryggen.
Är en 32 i stübben dressyrsadel lika stor som en 32 stubben hoppsadel? Om man håller sig inom samma tillverkare och årtal..
Alla äldre stubben är mer eller mindre svängda. Bomvidden brukar överensstämma väl från modell till annan.

Ät det någon som vet vidden på HDR athenor, alltså hur många graders vid? Min häst har 105 nu i sin Jorge canaves, och den är på gränsen till trång (växande unghäst)
Och jag har provat två olika HDR och de ligger som en smäck men var för smala. (Normal mot vid) men hur mycket skiljer NW och W?

Hej. Ville bara tipsa om en liten uppdatering om Passier-sadlarna. De som heter Passier France har latexpaneler och syntetbom. Bland de vanliga Passier Hannover finns en del med syntetbom, bl.a. hoppmodellerna Marcus Ehning, Paragon, Phoenix och Avoir. Passiersadlarna märks inte med bomstorlek då de kan värmas om flera gånger. Modellerna som psl och psd är mer svängda än tex Ehning och Optimum.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar