Sv: Sadellista BOMLÖS
kul tråd.
kan dela med mig lite.
har testat och tycker/vet/tror dessa passar till de ryggar jag kommer skriva
kari flex= passar länge rygg med mindre manke eftersom den har ganska liten mankfrihet och relativt liten sits med tanke på hur lång sadeln är, annars MKT bra stadga/kvalite och bra ryggradsfirhet för hästen.
Top reiter=kortare än kari flex men relativt lång, ganska hårt läder och sämre smalare ryggradsfrihet för hästen.
flat sits utan mkt stöd, ganska stora benstöd.
man blir placerad lite i stolsits.
Torsion Island=passar alla typer av ryggar förutom de allra mest högmankade kanske då behövs en högre pommel, används en padd till denna bomlösa, mkt mjuk men endå stadig väldigt bekväm för både ryttare och häst, man sitter dock ganska bredd och når ej om riktigt med skänkeln.
Torsion dressyr= samma som ovan fast pommeln är högre och finns i fler varianter, bra sadeln så den passar alla typer av ryggar nackdel, den liknar inte en vanlig sadel så mkt med det kan man ju leva med.
+ ganska dåligt stöd, gäller island med.
soft supreme Dressyr=stort possitvit, den ser precis ut som en vanlig sadel + är billig, dock var min snesydd ICKE bra. om man bortser från det, mkt bra tänk, bra mankfrihet som en vanlig sadel, bra ryggradsfrihet man sitter bra med bra benstöd.
chayenne barefot= liknar torsion, en billigare kopia dock mkt sämre kvalite och inte lika bekväm.
barefoth London Dressyr=gillar jag bäst hittils då den finns i 3 str den jag har är mkt kort och man sitter riktigt kanonbra, liknar torsions sadlar men MKT mer stöd, man sitter djupt som i en dressyrsadel med benstöd och det medföljer även 2 olika str av benstöd, mkt kort och bra för korta ryggar krävs padd för denna men personligen gillar jag padd bäst, då vet man att det bildas en kanal och att illäggen i anpassar sig efter hästens värme och kroppsform och aldrig behöver stoppas om.
passar även denna alla typer av hästar då man kan byta mellan ett antal olika pommlar(bomvidder) som medföljer. finns även en mjuk pommel för känsliga hästar.
ja de va nog allt tror jag