Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jo givetvis skulle det kunna funka, men köper jag en sadel för 14 000 så vill jag inte behöva ändra på den massor (och därmed att garantin försvinner) utan då vill jag att den ska funka. Kanske är jag kräsen...

Sadeln låg bra på henne för ögat, det var när jag satte mig som jag kände att mina ben drogs fram, och så var sadeln mkt bred med.

ärsh, olika sadlar passar väl olika hästar och ryttare helt enkelt.
Bättre att välja bort en som man inte tror man ska trivas med än bli missnöjd.

KL

Torsions fendrar, hur ska de "knäppas"?
Jag har ganska korta ben så om jag bara drar igenom lädret (nedanför fendern) i stigbygeln o drar igenom de två beslagen på den andra sidan så blir det massor av läderflärp kvar på "andra sidan". Hoppas ni fattar.
Ska man snurra nått nånstans eller nått annat?
// Linda

Jo givetvis skulle det kunna funka, men köper jag en sadel för 14 000 så vill jag inte behöva ändra på den massor (och därmed att garantin försvinner) utan då vill jag att den ska funka. Kanske är jag kräsen...

Sadeln låg bra på henne för ögat, det var när jag satte mig som jag kände att mina ben drogs fram, och så var sadeln mkt bred med.

Ja känner du att sadeln inte passar dig är det ju en sak men att anpassa inläggen i padden så att sadeln ligger i balans är ju själva idén med den här typen av bomlösa sadlar och har ingenting med garantin att göra. En sadel med bossor/paneler som inte ska kräva pad är en annan sak.

Såg ditt svar nu.
Mjo men ÅF sa att G3 inte skulle passa min häst. Och G4 har jag antagligen för korta ben för.

För övrigt håller jag på att bli galen här hemma! Funderar på att prova Voguen med padd under och se om den funkar då, för då har jag iaf nåt att rida tills jag har råd att köpa en annan sadel iaf.

Man blir verkligen motiverad att rida när det krånglar så här mkt :crazy:

Jag trivs då väldigt bra med min trekker master, och önskar att jag hade råd att köpa den nyaste versionen.

Knappt .. Eventuellt om jag har tur kanske det kan finnas någon ridbild (svårt att ta på sig själv :D ).
Eller är det vanlig bild med sadel på häst som du vill ha?

Heather Moffetts interpad, någon som testat den? är kanalen för smal?
och hur länge håller en sån?

Jag har en interpad. Ibland kan jag tycka att den verkar lite för tunn och ha för lite/smal kanal för att göra så mkt nytta. Men å andra sidan har hästen inte verkat få några problem alls från den så kan vara jag som är överdrivet kinkig (van som jag är vid att ha Torsion-pad med Skito-inlägg.

Jag har bara haft min interpad i knappt ett halvår så vet än inte hur länge den håller. Än så länge är den iaf hel.

okej. med tanke på priset så borde den ju vara bra..
och det står ju att den är för bomlös så..
dessutom ska inte kanalen vara för bred heller. :grin:

Som sagt, in med tips! Bor ni i närheten och har en bomlös sadel som ni tror kan passa så kan jag lätt åka iaf 10 mil för att prova sadel! Finns det flera att prova så kan jag åka längre!

Jag är förtjust i Star trekks sortiment. (Förutom den nya dressagen då)
Jag har gamla dressage och espaniolan hemma om du är intresserad.
Hade tidigare en comfort men det var lite väl lyxigt att ha 3 sadlar så den är såld sen länge. Kan tänka mig att endurance är lik den.

Jag änvänder mest espaniolan och den ligger som en smäck på min relativt breda, storbogade och något överbyggda hispanoarab.
/T

Min häst är ca 3-4 cm överbyggd och skulle tydligen inte heller passa i g3:an. Men enligt hemsidan ska ju g4:an vara till för hästar med rak rygg och det kan jag iaf inte säga att min häst har. Är det hybriden som gäller då? Nån med en g4 som kan svara på det? Ingen med en sån sadel som vill ha ett besök av en treårig jättesöt arab som letar sadel? :P

Med sadel på häst tänkte jag på. Men om du har får du gärna visa någon ridbild med :D

Det var inte lätt att hitta bilder minsann... Hittade två, håll tillgodo av den dåliga uppställningen och kassa schabraket.
Jag har för mig att hästen var ngt för bred för sadeln vid det tillfället, ifall du tycker sadeln ser lite smal ut. Några kilo mindre så passade den :love:

trekkermaster.jpg

trekkermaster2.jpg

Jag har en G4 som jag hade på en kraftigt överbyggd kortryggad madam. G4 sits är mer uppbyggd eftersom den är tänkt som dressyr sadel, jag lade den lite längre fram än vad damen i fråga normalt accepterade för att komma ner i gropen liksom;-) Den ger inget som helst bogtryck så hon tyckte det var helt okej.
Älskar min sensation och min gamla ST espaniola och det gör mina hästar också

kl

Är på jakt efter en sadel, med eller utan bom.

Har en mycket bred häst, runt 120+ grader och jag själv är ganska liten, sitter bäst i en 16,5" sadel.

Kollade på startrekk dressage som jag tycker är väldigt fin men undrar om någon vet hur bred den blir med det vidaste framvalvet?

Annars tar jag gärna emot tips på andra bomlösa som kan tänkas passa oss! Ska främst användas till dressyr.

Jag är förtjust i Star trekks sortiment. (Förutom den nya dressagen då)
Jag har gamla dressage och espaniolan hemma om du är intresserad.
Hade tidigare en comfort men det var lite väl lyxigt att ha 3 sadlar så den är såld sen länge. Kan tänka mig att endurance är lik den.

Jag änvänder mest espaniolan och den ligger som en smäck på min relativt breda, storbogade och något överbyggda hispanoarab.
/T

Varför är du inte förtjust i STs nya dressage?

Eller missuppfattade jag dig? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 053
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 463
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka