sadelknutor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare katha1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 586
K

katha1

min häst har sadelknutor, har läst runt lite för kolla hur man gör! är det någon kunning som kan berätta hur man gör? om jag har uppfattat det rätt så ska man:
alltid använda ett rent schabrak och täcke etc etc
borsta hästen noga
när man svampat av hästen så ska man använda en svettskrapa så att smutsen åker bort och inte torkar in
först göra rent med acollösning och sedan tvätta rent med flyande arninka (både före och efter ridningen??)
evt rida med renskinn under

vore bra om någon hade åsikter på mina punkter eller ytterligare saker man kan göra!!

Sv: sadelknutor

Hej!
Enda sättet för mig att få bort dem på min häst var att raka ryggen på honom. De återkom gång på gång och det finns ju gränser för hur mycket man kan stå och tvätta hästen...

Lycka till!

Hjälpte det att raka ryggen?

min häst har ganska stora problem med sadelknutor och i perioder kan hon inte ridas alls. För några veckor sen var jag iväg och fick sprutat fanskapen med kortison. Det såg bättre ut i ett par veckors tid men kom sen tillbaka.

Använder även renskinn men det har inte precis gjort någon skillnad precis. Just nu tvättar jag av sadelstaden med utspädd jodopax och smörjer in bulorna med probolja, det verkar hjälpa för tillfället i alla fall då jag tycker det gått tillbaka något.

Jag har hört att äppelcidervinäter ska vara bra men har aldrig testat, har tack och lov varit förskonad från sånt där.

Min häst fick dem just för att han blir rejält långhårig och blev alldeles för varm under sadel/täcke (ks-häst). Så jo, efter att jag började helraka honom försvann de helt.

Fuxen fick av ett täcke som ej höll tätt av ett rejält ihållande regn. Päls, fukt, värme, ridning = tryck o viss friktion = inte bra för de som har benägenhet. Har aldrig fått ngn på fbl.

Håll torrt, lufta pälsen, och tvätta ibland med alsolsprit, rena schabrak etc. Tog tid, men det försvann!

Jag kämpar med dom hemska sakerna just nu, och det enda som egentligen fungerar är kortison, dessutom borde du fundera varför h*n fått dom, är det inflammation? tryck från sadeln? värme? För min del var det en utprovad sadel som gav min kille det.. suck.
Men det jag fått lära mig nu är att ju längre dom får sitta utan behandling = desto svårare är dom att få bort, jag har behandlat 2 omgångar med kortison men dom är ändå kvar :( han har haft dem i snart 4 månader, så jag har tyvärr inget bättre svar än att kontakta vet och hör vad dom säger

Jag har erfarenheter av att tvätta med asolsprit ofta. Det hjälpte en del. Sedan kan man pröva hexosil också, det verkar fungera på det mesta. Har även provat med en gelpad från H**ks som gav goda resultat.

Det är kämpigt men går. Instämmer med tidigare talare också att du verkligen bör se över din sadel. Kämpa på o lycka till!

Det är mycket lättare att hålla torrt och rent under sadeln om man klipper hela ryggen.
En del hästar sätter ju sådan vinterpäls att man inte kommer ner till skinnet när man borstar och tvättar. Jag har inte haft knutor på en enda häst som varit helrakad. Men det man måste tänka på är att under jan-feb-mars när de blir extra skavkänsliga är att vara extra noga med att undvika skav, jag brukar tex lägga en fårskinnspad närmast hästen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
795
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 953
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 469
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 561
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka