Sadelgjord

Vimsan

Trådstartare
Vad ger bäst frihet för hästen, en lång dressyrgjord eller en kort?
Nu menar jag inte en så lång gjord som man har till en sadel med korta stroppar utan "lång" tex 70 cm eller en "kort" 50 cm.
Min dressyrsadel har långa stroppar vilket gör att jag kan ha både 50 cm och då hamnar spännerna ganska långt ner, men jag kan även ha en längre gjord så spännerna hamnar strax nedanför kåpan.
Hur tänker ni när ni väljer sadelgjord?
Visa gärna med bilder.

Sv: Sadelgjord

spännerna ska inte sitta för långt ned, då kan det irritera hästen.

så du ska ha en gjord som är så lång som möjlig, ca 10cm nedanför kåpan tycker jag är idealisk!

Sv: Sadelgjord

Så har jag också tänkt i alla år men i somras när jag fick hem min valack från fodervärden så hade han tappat väldigt mycket och sadel låg inte längre så bra som den gjorde när han åkte.
Den kasade fram och den långa gjorden (75 cm) hamnade precis bakom armbågarna och irriterade honom. Provade istället stoets gjord som var 50 cm och spännerna hamnade mycket bättre.
Nu ligger sadel bättre men jag har fortsatt använda den kortare gjorden.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 215
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 407
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar