Sadelfunderingar

a-s

Trådstartare
Har som vanligt sadelproblem, har en 5-åring som jag letar sadel till.

Kan bomlöst vara ett alternativ, hur ser ni på att ha bomlöst på unghästar?

Vad har ni för sadlar på era unghästar? Är nyfiken på en Draupnir sadel, är det någon som har en sån?

Sv: Sadelfunderingar

Jag gillar inte bomlösa sadlar, mest för att det inte ger något stöd till ryttaren. Unghästar är redan "obalanserade" med ryttare på ryggen (pratar då om de som är under inridning) och det blir inte bättre med en bomlös. Men det är min personliga åsikt. Jag tycker att jag får en sämre sits i bomlöst och jag tycker inte det är speciellt bekvämt.. isåfall på längre skogsturer.

Jag har en Lippo Dressyr sadel på min häst, den ligger bra och man kan ändra bomvidd på den om hästen skulle växa. Jag tycker att jag får ett bra stöd i den sadeln och den är mjuk för båda ryttare och häst. Sen är det inte så jätte dyr heller (tror jag köpte den för 13.500kr ny) . Jag tycker att det är en riktigt bra sadel iaf :)

Jag har en bomlös Masterback Dressyr till min 5 åring. Jag får en jättebra sits i den och den både ser ut och känns som en vanligt bomsadel :) Jag gillar den jättemycket och den är enkel att ändra panelerna på när hästen ändrar sig i kroppen :)

Beror helt på vad det är för bomlös tycker jag.

Jag har själv en bomlös på min 5-åring (blir 6 i sommar) och hon är riden en hel del och hyfsat stadig tycker jag. Jag resonerar såhär: Eftersom hon kommer att bygga på med muskler och ändra sig en del i kroppen ju mer hon rids så känns det inte bra att lägga på en bomsadel som hon defintivt kommer att växa ut. Om jag hade bytt till en bomsadel så hade jag riskerat en sadel som inte låg optimalt, för det kan ju vara lite trixigt att hitta en sadel som passar perfekt hela tiden och det blir en väldans massa byten.
Min bomlösa ligger väldigt stabilt, har aldrig varit med om att den har glidit under en ridtur, vilket jag varit med om massor med gånger med bomsadlar.
Däremot så blir det ju känsligare med balansen, alltså om jag vinglar så känner hästen det tydligare. Men annars sitter jag mycket stadigare och mer balanserat i denna än i de flesta bomsadlar jag ridit i, så där ser jag inget problem.

Optimalt enligt mig är ju att ha en bomsadel och en bomlös, men det kommer inte bli verklighet innan jag har pluggat klart.

Jag har ridit henne med bomsadel också och då tycker jag att hon går sämre, jag känner inte att jag har samma möjlighet att påverka henne och hjälpa henne med balansen, framförallt i tölten. Med min bomlösa har jag mycket lättare att göra små förändringar med vikten och hjälpa henne med takten. I bomsadlarna jag ridit henne i har jag behövt göra myket större förändringar i sitsen för att hjälpa henne, och med en av dem tycker jag att hon kändes mycket vingligare och det upplever jag inte alls i den bomlösa.

Så jag tror man måste utgå från individen och självklart är det skillnad på bomlöst och bomlöst. Det finns massor med påkostade, riktigt bra bomlösa sadlar av bra kvalitet som ger stöd och som är riktigt stabila trots att de är mjuka och följsamma och inte riskerar att bli urvuxna på samma sätt. Självklart ska en bomlös sadel passas in precis lika noga som en bomsadel.

Edit: Annars är jag också ett stort fan av Lippo. Hade gärna behållt Angelinan jag lånade till min förra häst, men tyvärr passade den inte. :(

Jag gillar inte bomlösa sadlar, mest för att det inte ger något stöd till ryttaren. Unghästar är redan "obalanserade" med ryttare på ryggen (pratar då om de som är under inridning) och det blir inte bättre med en bomlös. Men det är min personliga åsikt. Jag tycker att jag får en sämre sits i bomlöst och jag tycker inte det är speciellt bekvämt.. isåfall på längre skogsturer.

Jag har en Lippo Dressyr sadel på min häst, den ligger bra och man kan ändra bomvidd på den om hästen skulle växa. Jag tycker att jag får ett bra stöd i den sadeln och den är mjuk för båda ryttare och häst. Sen är det inte så jätte dyr heller (tror jag köpte den för 13.500kr ny) . Jag tycker att det är en riktigt bra sadel iaf :)

Jag provade den, den var riktigt skön, men hästen gillade den inte :( utan bara dyrare sadlar. Jag kan annars bara hålla med dig, det blir lätt instabilt med bomlöst, och har man då in instabil häst så blir det jobbigt.

Senast ändrad:

Resonerar likadant som dig ang bomlöst eller inte, men har tänkt tanken att ha en bomlös att variera med. Litar såpass mkt på min balans att jag inte stör honom.

Testade en Lippo på min förra häst, fast islandsvarianten. Den var hemsk...

Jag använder gärna bomlöst till unghästar, de ändrar sig i kroppen från dag till dag känns det som ibland och det är skönt att ha en sadel man vet ligger hyffsat även om hästen ändrar sig. Jag personligen känner mig säkrare i bomlös också men det är ju upp till var och en.

Håller helt med. Jag sitter inte heller bra i bomlösa men antar att det delvis har att göra med att jag har en bred häst och rätt kassa höfter (+ att jag inte provat speciellt många). Är det en stabil unghäst och en ryttare med bra balans ser jag dock inga större nackdelar för hästens skull, förutom den som gäller för alla bomlösa dvs ingen bom som fördelar trycket. Tror dock att illasittande bomsadlar ger en tryckfördelning som är betydligt sämre än en passande bomlös av hyfsad kvalitet.

Jag föredrar bom på riktigt gröna unghästar iom att de är obalanserade och ostadiga. Tycker helt enkelt det blir jobbigt utan bom. Sen finns det ju de som hävdar att unghästar behöver bomsadel pga viktfördelningen, men om man tar det piano så bör det inte vara ngt problem, tänker jag.

Jag tror att typ Masterback och Startrekk borde funka fint på unghäst, stabila sadlar. När jag tänker efter använde jag faktiskt min Masterback på en unghäst jag red in förra året, funkade fint!

Håller egentligen med alla ang detta med bomsadel, har själv haft en tp till förra hästen. Jag satt bedrövligt i den, men jag är så less på denna sadeldjungeln så jag tänkte lite om man skulle ha en att variera med.
Kan det inte bara stå på hästen vilken sadel man ska köpa!?

Sen att man bor vääldigt olägligt och inte har möjlighet att ta hem och prova sadlar hjälper ju inte...

Ingen som har en Draupnir? Eller som testat en?

På de unghästar jag har ridit in så har jag använt mig av en Wintec cair dressyr 500. Har olika järn jag kan byta med och den är väldigt lätt med både syntet och luftbossor. Denna har jag då bara under själva inridningen.

Hur är den wintecen? Vilken typ av häst passar den på osv`? Funderar på en dressyrsadel och vill ha en billigare eftersom jag har både en dyna och en islandssadel (den senare är inridningssadel/extrasadel).

Raka ryggar och denna har passat på även hyfsat korta ryggar, men på mammas islandshäst (c- ponny) passade den inte. De unghästar jag har haft har haft raka ryggar så pass att sadeln har passat med ett brett järn.

Jag gillar den inte så mycket utan har till min häst en Pfiff Amaretto nu.

Jag har testat draupnir på min ena häst. Upplevde den som smal i bomvidderna, den jag provade var i stl XL och min häst är inte överdrivet bred. Hon har normalt sett vid i bomvidd.

Den låg iaf bra på hästen, men var ingen sensationell upplevelse för mig som ryttare. Dessutom vägrar jag spendera så mycket pengar på en sadel som man inte ens kan ändra bomvidd på. Det känns väldigt omodernt.

Det blev en eques sella soft istället, den ligger också bra på hästen. Den har fördelen att den kostar ca 10 000 kr mindre och går dessutom att ändra bomvidd på. :)

Wintec är den enda sadeln jag verkligen hatar, det gör rent ut sagt ONT att rida i dem och jag är inte så särskilt kinkig med sadlar. Och jag vet att det är väldigt många som håller med. Hur den är för hästen har jag ingen aning om, men aldrig i livet att jag köper en sån om det så är den enda sadel som passar min häst. :cool::angel:

Jag skulle främst ha den som komplement till övriga sadelinnehavet. Låter som den absolut skulle kunna passa mon 01:a men 08:an har mer svängd rygg i nuläget, men hon är omusklad och jag hoppas på att deras ryggar ska bli mer lika framöver.

Jag hade wintec (500 dressyr) till en svankryggig islandshäst, sadeln passade bra men efter något år ville hästen inte veta av den. Det första jag fick höra vid utprovning av ny var att "din sadel passar ju". Jag bytte till en prestige hippos dressage.

Samma hände här efter att ha ridit i den i många år.
Förra våren skulle jag köpa mig en ny dressyrsadel och kollade först min wintec och den satt jättebra tyckte de. Men jag ville ha en annan sadel, gillar inte att rida i min wintec på min häst men den funkar under själva inridningen främst för att den är så lätt och jag kan ändra järnet efter behov.

Kom på att min första inridningshäst hade en bomlös. Då var de helt nya på marknaden och den var så obekväm! Känner mig aldrig helt hemma i en bomlös, då vinner wintec något men inget jag skulle rekommendera under längre tid som en sadel man alltid rider i.

Jag skulle aldrig köpa en sådan igen även om jag själv trivdes med sadeln. Jag tror de där luftbossorna är bra såtillvida att de är okej för många men att man aldrig riktigt kan "rida in" sadeln så som man kan med traditionell stoppning. Det blir inte som att sätta på sig sina gamla slitna favorit skor utan som man jämnt går med nya stela icke ingångna skor.

OBS absolut ovetenskapligt.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: liiinnea
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka